آلزایمر یکی از عوارض بیماری کرونا می باشد | اینصب
x
X

آلزایمر، عوارض بیماری کرونا

چیزی از فروکش کردن همه گیری کرونا نگذشته بود که پزشکان تشخیص دادند که احتمالا آلزایمر و چند بیماری دیگر از عوارض کرونا هستند. به طورمثال حدود دوسال بعد از شیوع کرونا محققان طی گزارشی اعلام کردند که 70 درصد افراد بالای 65 سال که به کووید مبتلا می شوند و تا یک سال پس از ابتلا به این بیماری در معرض خطر ابتلا به آلزایمر هستند. طبق همین گزارش وضعیت برای افراد با سن بالاتر بدتر است. به طوری که احتمال ابتلا به آلزایمر در افراد بالای 85 سال که به کرونا مبتلا شدند حدود 2 برابر است. براساس تحقیقات، عفونت کویید 19 باعث افزایش التهابات مغزی و در نتیجه افزایش شانس ابتلا به آلزایمر و لیستی از بیماری های مغزی، ریووی و روانی است. مشکلات جدی ای که از عوارض بیماری کرونا هستد.

این شانس در زنان حدود 85 درصد و در مردان حدود 50 درصد است. متاسفانه درحال حاضر می توانیم تا حدود زیادی آلزایمر را از عوارض تاثیرات بیماری کرونا بر روی مغز بدانیم. اما عوارض بیماری کرونا فقط به آلزایمر محدود نمی شود. از دست دادن حس بویایی و چشایی، اختلالات عصبی، افزایش خطر سکته، مشکلات عصبی مانند سندروم خستگی مزمن، افسردگی ومشکلات قلبی را هم می شود از عوارض این بیماری دانست. حالا اگر شما هم این روزها با این مشکلات در خود یا عزیزانتان مواجه هستید و فکر می کنید که این علائم ازعوارض بیماری کروناست با من همراه باشید.

مهم ترین عوارض بیماری کرونا را بشناسید

آیا عوارض کرونا بعد از بهبود کرونا باقی می ماند؟ برای کسانی که بیماری کرونا را پشت سر گذاشتند و همچنان با عوارض مختلف بعد از بهبود این بیماری دست و پنجه نرم می کنند، این یک سوال مهم است که این عوارض چه هستند؟ و چه مدت در بدن باقی خواهند ماند؟ در حال حاضر ما می دانیم که عوارض کرونا در افراد طیف متنوعی از مشکلات عصبی مانند مشکلات حسی از جمله حس بویایی و چشایی، مه مغزی، سکته مغزی، هذیان های طولانی، حواس پرتی و آلزایمر را به وجود می آورد.

البته فراموش نکنید که همه مشکلاتی که بعد از ابتلا به کرونا به آن مبتلا شدید ربطی به عوارض بیماری کرونا ندارد. حتی برای خیلی از عوارض بیماری کرونا، هنوز تحقیقات محکم و جواب قاطعی وجود ندارد. با این حال در این مقاله به چند بیماری شایع که از عوارض کرونا محسوب می شوند می پردازیم.

آلزایمر از عوارض بیماری کرونا

آلزایمر

آلزایمر از عوارض کهنسالی است. این بیماری به این صورت است که با بالارفتن سن سلولهای بافت خاکستری مغز تخریب شده و حافظه فرد با مشکلاتی روبرو می شود. تحقیقات برای اینکه بتوانند جواب محکمی به این سوال بدهند، که آیا آلزایمر از علائم کروناست یا خیر. هنوز نیازمند فرصت و بررسی های بیشتری هستند. با اینحال ثابت شده که عفونت کرونا و بیماری آلزایمر نشانگرهای زیستی مشابهی از آسیب مغزی دارند. همچنین آمار نشان می دهد که کرونا به وضوح افزایش آمار آلزایمر در افراد بالای 65 سال را باعث شده است.

آلزایمر باعث فراموش کردن افراد و اطلاعات جدید در فرد بیمار می شود. به علاوه فراموشی پایدار و پیش رونده، ناتوانی در تشخیص و انجام کارها، مشکلات فرد بیمار در خواندن و نوشتن، از دست دادن درک درست از زمان و مکان، تغییرات رفتاری و خلقی، افسردگی و بی قراری از جمله علائم دیگر بیماری آلزایمر هستند. که مراقبت و نگهداری از فرد مبتلا به آلزایمر را دشوار می کند. همینجا لازم است یادآوری کنم بهترین روش مراقبت تمام وقت و همراه با احترام از مبتلایان به آلزایمر، استفاده از ردیاب شخصی برای این افراد است. یک وسیله کوچک که باعث می شود تمام مدت  فرد مبتلا  را زیر نظر داشته باشید و از گم شدن یا خطراتی از این دست که در این بیماران حسابی شایع است، جلوگیری کنید.

افسردگی از عوارض بیماری کرونا

افسردگی

تحقیقات نشان می دهند بیشتر افرادی که یک دوره سخت بیماری کرونا را پشت سر گذاشتند، خصوصا بیمارانی که تجربه بستری شدن در بیمارستان را در دوران کووید دارند. پس از بهبود دچاریک دوره  افسردگی، تغییرات خلق و خو و مشکلات روحی مختلف می شوند. ترس از ابتلای مجدد به بیماری، ترس از مرگ یا از دست دادن عزیزان، استرس های شدید و مشکلاتی از این دست از عوارض بیماری کرونا هستند. که باید بعد از بهبود بیماری و از بین رفتن علائم آن مراقب آن ها باشید. تا در صورت نیاز از پزشک و مشاوران فعال در این حوزه کمک بگیرید. به هر حال نباید اجازه بدهید این علائم در فرد طولانی شوند.

ریزش مو از عوارض بیماری کرونا

ریزش مو

ریزش موی شدید یکی از شایع ترین عوارضی است که بعد از کرونا افراد از آن شکایت می کنند. برخی از متخصصان این ریزش مو را از عوارض بیماری کرونا و عارضه تلوژن افلوویوم می دانند. که برای افرادی پیش می آید که یک بیماری شدید را پشت سر می گذارند. اما برخی دیگر ازپزشکان این ریزش مو را از دلایل استرس و ترس از ابتلای بیماری می دانند. کارشناسان معتقدند کووید مانند خیلی از بیماریهای شدید باعث وجود شوک در بدن می شود در این حالت تمرکز بدن معطوف به عملکردهای اصلی است.

در نتیجه رشد مو که به اندازه سایر عملکردها ضروری نیست را فراموش می کند و ریزش مو آغاز می شود. عموما افراد بعد از دو الی سه ماه از بهبود بیماری کرونا دچار ریزش مو می شوند. اگر شما هم دچار این مشکل شدید برای کنترل آن باید به پزشک مراجعه کنید.

مشکلات ریوی از عوارض بیماری کرونا

مشکلات ریوی از عوارض بیماری کرونا

التهاب ریه از دیگر عوارض بیماری کروناست که افراد بعد از ابتلا به بیماری کرونا با آن مواجه می شوند. خصوصا اگر بیماری ریه های افراد را درگیر کرده باشد. این عوارض باعث اختلال در تنفس و احساس درد و سختی در حین تنفس می شود. به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند تا مدتها بعد از بهبود علائم کووید همچنان روش های تسکین التهاب ریه و مشکلات تنفسی را جدی بگیرید. برای بهبود سریعتر مشکلات ریووی می توانید از روش هایی مانند قطع سیگار، تداوم استفاده از ماسک در محیط های شلوغ، بخور گرم، شروع تمرینات سبک ورزشی و تنفسی مانند یوگا، استفاده از تکنیک های تنفس شکمی و دیافراگمی و … استفاده کنید.

در صورتی که شدت این علائم تغییری نمی کند و همچنان با مشکلات تنفسی درگیر هستید باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. فراموش نکنید که عوارض بیماری کرونا با مراقبت و به مرور برطرف می شوند.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟