شرح وظایف حسابدار | وظایف تخصصی حسابدارها | اینصب
x
X

شرح وظایف حسابدار

چقدر با حسابدار و وظایف او در کسب و کارها آشنایی دارید؟ حسابدار یکی از ضروری ترین و کلیدی ترین مسئولیت ها در هر کسب و کاری است. به همین دلیل هم هست که آشنایی با جزئیات کاری و شرح وظایف حسابدار از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در یک تعریف ساده و آن طور که در نگاه اول به نظر می آید و اغلب مردم تصور می کنند، هر وقت که صحبت از پول و زمان و البته حقوق و دستمزد می شود با حسابدارها سروکار داریم. که البته تعریف اشتباهی هم نیست. اما بطور دقیق تر محاسبه کارکرد روزانه، تطبیق مالیات، تنظیم لیست پرداخت دستمزد به کارمندان، ثبت هزینه ها و خروج پول نقد، تهیه صورت های مالی، تراز نامه ، سود، گزارش های پرداختی به اداره مالیات و خیلی از وظایف دیگر به عهده تیم حسابداری است.

درست است که امروزه تجهیزاتی مثل دستگاه حضور و غیاب در سازمان ها و کسب و کارهای بزرگ و کوچک، برخی از وظایف حسابداران مثل محاسبه حقوق و دستمزد را با سرعت و دقت بالاتری انجام می دهد. اما همچنان نباید فراموش کنید که وجود حسابدار در هر کسب و کاری از ضروریات است. پس با من همراه باشید تا با نکات و جزییات بیشتری از شرح وظایف حسابدار در یک سازمان و اهمیت حضور آن آشنا شوید.

شرح وظایف حسابدار

همه چیز درباره شرح وظایف حسابدار

شرح وظایف یک حسابدار را می شود در سطوح مختلفی بررسی کرد. وظایف عادی که معمولا شامل محاسبه و ثبت در آمدها و هزینه های شرکت، بررسی سود و زیان و محاسبه حقوق و دستمزد است. اما وظایفی با سطح مهارت بالاتری هم برای حسابدار وجود دارد، مثل حسابرسی و تصمیم گیری های مالی، تجزیه و تحلیل ترازنامه، گزارش های سود و زیان، جمع آوری و تحلیل آمار و ارقام، ارزیابی سیستم و گزارش های مالی سازمان.

همچنین مهارت های تحلیلی، طراحی سیستم حرفه ای مالی، تعیین استراتژی ها و مسیرهای دستیابی به اهداف مالی سازمان و مشتریان خصوصی هم جزئی از شرح وظایف حسابدار است. حسابداری در یک تعریف کلی دانشی است که به تجزیه و تحلیل معاملات و رویدادهای مالی می پردازد و با طبقه بندی اطلاعات حاصل از آن یک گزارش مالی کامل را ارائه می دهد. اما حسابداری شاخه های مختلفی دارد:

  • از جمله حسابداری مالی با سه زیر شاخه: حسابرسی، حسابداری مالی و حسابداری مالیاتی .
  • حسابداری صنعتی. حسابداری دولتی با زیرشاخه مدیریت.
  • حسابرسی با دو زیرشاخه : حسابداری دولتی و حسابداری مالیاتی.
  • حسابداری مدیریت با دو زیرشاخه: حسابداری صنعتی و حسابداری.

که شرح وظایف حسابدار در هر شاخه متفاوت است. اما ما در اینجا به شرح وظایف عمومی حسابدار خواهیم پرداخت.

10 مورد از مهم ترین وظایف حسابدار

وظایف حسابدار به صورت عمومی ممکن است شامل برخی از موارد زیر و یا همه موارد باشد. البته لازم به ذکر است که شرح وظایف حسابدار به موارد زیر محدود نمی شود. بطور کلی حسابدار موظف است که کلیه معاملات را از لحاظ پیروی از اصول قانونی و سازمانی و البته حسابرسی بررسی کند.

  • همکاری در تهیه سربرگ ها، فرم ها، اوراق و دفاتر مختلف مالی با مدیران.
  • تهیه تراز آزمایشی ماهانه برای ارائه به مدیران سازمان به منظور رفع اشتباهات احتمالی و تراز آزمایشی پایان دوره مالی.
  • نظارت، کنترل و بررسی تمام مدارک مالی شرکت، جزئی از شرح وظایف حسابدار شرکت است.
  • صدور چک با دستور مدیران شرکت و بر اساس اسناد خرید و اسناد هزینه.
  • تهیه لیست حقوق و مزایای کارکنان براساس فرم ها و لیست های مربوطه از شرح وظایف حسابدار است که امروزه ترجیحا تهیه این لیست به دستگاه حضور و غیاب و نرم افزار حقوق و دستمزد محول می شود.
  • تهیه گزارش آماری از وضعیت مالی و موجودی انبار در صورت لزوم.
  • اصلاح حساب های دارای مغایرت و اشکال و ثبت این اصلاحات در دفاتر مربوطه در پایان هرسال، بخشی از شرح وظایف حسابدار است.
  • انبارگردانی و تطبیق صورت موجودی های عینی و موجودی مکتوب دفتری.
  • تهیه صورت های مالی نهایی و سالانه مانند صورت وضعیت، صورت سود و زیان شرکت، تزارنامه و… جزئی از شرح وظایف حسابدار است.
  • ارسال به موقع مدارک مربوط به مجمع عمومی شرکت ها، اظهارنامه مالیاتی و مدارک مربوط به حوزه عملیاتی در موعد مقرر به عهده حسابدار شرکت است.

درباره شرح وظایف حسابدار

وظایف تخصصی حسابدارها

همانطور که پیشتر اشاره کردیم انواع مختلفی از حسابدار وجود دارد که هر کدام در حوزه خود علاوه بر وظایف عمومی حسابدار سازمان، وظایف تخصصی را هم بر عهده دارند. بطور مثال وظیفه ثبت تراکنش های مالی یک سازمان و تهیه یک گزارش جامع از آن به عهده حسابدار مالی سازمان است . این گزارش باید تعریف دقیقی از وضعیت و عملکرد مالی سازمان ارائه دهد. اما بطور مثال در شرح وظایف حسابدار هزینه، برنامه ریزی و فعالیت در جهت کاهش هزینه ها و افزایش سود سازمان آمده است. وظایف حسابدار پزشکی قانونی علاوه بر مهارت های حسابداری شامل تحقیق و بررسی در صحت اطلاعات مالی و کشف مغایرت های حساب ها، تخلفات، جرایم مالی، کلاه برداری، اختلاس، پولشویی و از این دست است.

وظایف یک حسابدار مدیریت، مشارکت در برنامه ریزی استراتژیک سازمان با تهیه مدارک مالی و غیر مالی لازم است. یا بطور مثال شرح وظایف حسابدار پروژه اندکی متفاوت است. وظایف حسابدار پروژه در جهت تامین پیشرفت مالی پروژه هاست. حسابداران عمومی وظیفه ارائه خدمات مختلف حسابداری به افراد، سازمان های خصوصی و ادارات دولتی را بر عهده دارند. از حسابداران عمومی معمولا تحت عنوان مشاور خارجی در شرکت ها و مجموعه های مختلف استفاده می شود. با اندکی تفاوت حسابداران مالیاتی هم وظیفه ارائه مشاوره در زمینه مالیات را به افراد و شرکت های خصوصی و سازمان های دولتی را برعهده دارند.

همانطور که مشخص است و اشاره کردیم شرح وظایف حسابدار طیف وسیعی از خدمات را در شرکت ها و سازمان ها در بر می گیرد. به همین دلیل هم گفتیم که یکی از ضروری ترین و کلیدی ترین مسئولیت های هر سازمانی به عهده حسابدار و در واقع تیم حسابداری است. اما یک دستگاه حضور و غیاب به تیم حسابداری در انجام برخی از این وظایف به خوبی و با دقت فراوان کمک می کند.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟