سبک موسیقی بر شیوه رانندگی و تاثیرات آن | اینصب
x
X

تاثیر سبک موسیقی بر شیوه رانندگی

امروز قصد دارم به یکی از محبوب ترین و ضروری ترین لوازم جانبی خودرو و کاربرد آن در رانندگی بپردازم. تا به حال فکر کرده اید که چرا سازنده های خودرو از ضبط ماشین استفاده می کنند؟ یا موسیقی چه تاثیری بر رانندگی دارد؟ به طور دقیق تر، آیا سبک موسیقی بر شیوه رانندگی افراد تاثیر گذار هست یا خیر؟ پاسخ به این سوالات همیشه برای افراد و محققان جالب بوده. تحقیقات زیادی نشان دادند که سرعت و نوع رانندگی تا حدود زیادی متاثر از سبک موسیقی است که در حین رانندگی پخش می شود.

گوش دادن به موسیقی در ماشین

بطور مثال همین تحقیقات نشان می دهند که گوش دادن به موسیقی راک با صدای بلند در حین رانندگی ممکن است سرعت راننده را تا هشت برابر بیشتر کند. حالا امروز تصمیم داریم خیلی کوتاه به نتایج برخی از این تحقیقات بپردازیم. تا ببینیم چرا ضبط ماشین محبوب ترین لوازم جانبی ماشین است و چرا همیشه توصیه می شود از یک ضبط ماشین خوب و با کیفیت استفاده کنید. بهترین سبک های موسیقی برای گوش دادن در حین رانندگی کدام سبک ها هستند؟ بالاخره گوش دادن به موسیقی در حین رانندگی مفید است یا برعکس؟

نکاتی از انتخاب موسیقی و تاثیر آن بر شیوه رانندگی

وقتی در حین رانندگی موسیقی پخش می شود، تاثیرات مثبتی روی راننده خواهید دید، به شرطی که سبک مناسبی را انتخاب کرده باشید. یکی از این تاثیرات، جلوگیری از خواب آلودگی و حواس پرتی راننده است. موسیقی تمرکز راننده را بالا می برد و به راننده حالت آرامش یا هیجان مثبت برای تحمل ترافیک را خواهد داد. از تاثیرات دیگر آن می شود به کنترل استرس و تنش های عصبی، کلافگی و سراسیمگی و رانندگی تهاجمی اشاره کرد. خصوصا در ترافیک و مسیرهای طولانی و شلوغ.

گوش دادن به آهنگ های خاطره انگیز و مورد علاقه شما یا همسفرانتان فضایی دوست داشتنی و با نشاط را ایجاد می کند. به خصوص هنگام رانندگی در جاده و در سفر، می شود گفت که بخشی از لذت سفر به موسیقی هایی است که انتخاب می کنید و گوش می دهید. هرگز تاثیر سبک های موسیقی بر شیوه رانندگی را دست کم نگیرید. موسیقی تحمل رانندگی با خستگی، بعد از ساعتها کار و فعالیت یا رانندگی در مسیرهای تکراری را برای افراد راحت تر می کند.

اما ایا گوش دادن به موسیقی در هنگام رانندگی همیشه این تاثیرات مثبت را خواهد داشت؟ تاثیرات مثبت موسیقی برای وقتی است که درست و با آگاهی از تاثیر سبک های موسیقی بر شیوه رانندگی انتخاب شده باشد. تحقیقات بر روی راننده ها نشان می دهد که گوش دادن به موسیقی های سنگین با ریتم تند و صدای بلند برای راننده، عدم تمرکز، بالارفتن ضربان قلب و رانندگی هیجانی و پرخطر را به دنبال دارد. حواس پرتی، خشونت، سرعت زیاد، کاهش سرعت عکس العمل و… محصول عدم آگاهی از تاثیر سبک موسیقی بر شیوه رانندگی است. در واقع همین تاثیر سبک موسیقی بر شیوه رانندگی است که باعث شده گوش دادن به برخی از سبک ها و موزیک ها در حین رانندگی منع شود.

این سبک های موسیقی را انتخاب نکنید!

تاثیر سبک های موسیقی بر شیوه رانندگی

بد نیست با ذکر چند مثال از سبک های مختلف و تاثیر آن بر شیوه رانندگی بحث را بیشتر باز کنیم. موسیقی نباید حواس راننده را پرت کند. موزیک هایی با شعرهای پیچیده این کار را انجام می دهند. راننده نباید برای فهمیدن شعر قطعه احتیاج به تمرکز داشته باشد. چرا که اولویت راننده تمرکز به مسیر و رانندگی است. برخی سبک های قدیمی و سنتی از این دسته هستند.

اگر آهنگی هست که تمرکز شما را کم می کند یا شما را به خاطرات می برد، انتخاب مناسبی برای ماشین نیست. موسیقی هایی که ضربان قلب و تعداد تنفس را بالا می برند، نباید برای رانندگی انتخاب کرد. تاثیر منفی این سبک موسیقی بر رانندگی را دست کم نگیرید. وقتی ضربان قلبتان بالا می رود قدرت تصمیم گیری درست در شما پایین می آید. احتمال سرعت زیاد و رانندگی پر خطر هم به همان میزان بالا می رود. سبک هایی مثل راک یا هیپ هاپ موسیقی هایی با تمپوهای بالا و سنگین، بخصوص وقتی با صدای بلند در ماشین پخش بشوند، این تاثیرات منفی را شدت می بخشند.

سبک هیپ هاپ به راننده حالت پرخاشگر و تهاجمی می دهد. همچنین تحقیقات نشان می دهند موزیک جز یا سبک هایی از این دست سرعت را به صورت ناخودآگاه بالا می برند. اما نباید تاثیر خوب انتخاب درست سبک موسیقی بر شیوه رانندگی را فراموش کنید. موسیقی کلاسیک روح شما را آرام می کند. تمرکز شما را بالا می برد. ضربان قلب شما را در حالت مناسبی حفظ می کند و خستگی شما را کمتر می کند. که برای یک رانندگی ایمن بسیار مهم است. اینجاست که تاثیر مثبت موسیقی بر شیوه رانندگی نمایان می شود.

برای استفاده از تاثیر خوب موسیقی، این نکات را رعایت کنید

موسیقی چطور ریسک تصادفات را بالا می برد؟ همیشه به صدای پخش موزیک دقت کنید، حتی اگر سبک مناسبی را انتخاب کردید.

صدای بلند موسیقی باعث حواس پرتی راننده است. موزیک های با تمپو بالاتر از 120 BMP باعث پرخاشگری یا حالت تهاجمی در راننده می شود. این ها فقط بخشی از تاثیر سبک موسیقی بر شیوه رانندگی است. برای انتخاب تمپوی موزیک در حین رانندگی و یا مواردی که نیاز به تمرکز دارید، تمپو حدود60 الی 80 که برابر میانگین ضربان طبیعی قلب انسان است، بهترین انتخاب است. چراکه مشکل بالا رفتن ضربان قلب شنونده و مشکلاتی که پیشتر اشاره کردیم را ندارد.

کیفیت صدای خوب و ولوم مناسب صدا را فراموش نکنید. در حین رانندگی از موزیک های متنوع و سبک های مناسب استفاده کنید تا فضا خسته کننده و یکنواخت نشود. بخصوص اگر تنها هستید و ممکن است دچار حالت خواب آلودگی یا خستگی شوید حتما موزیک های مناسب و متنوع را در ماشین پخش کنید. طبق تحقیقات موسیقی های نا آشنا شیوه رانندگی سالم تری را در پی داشتند. همانطور که گفتیم، از اثرات پخش سبک موسیقی مناسب بر شیوه  رانندگی، کاهش اضطراب، افزایش تمرکز، آرامش عضلات و تنفس آرام، بهبود تصمیم گیری، مدیریت استرس، پیشگیری از خستگی و بهبود خلق و خوی رانندگان است. در نتیجه انتخاب مناسب سبک موسیقی در بهبود شیوه رانندگی رانندگان تاثیرات زیادی دارد.

تاثیر سبک موسیقی بر شیوه رانندگی

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟