جامع ترین راهنمای خرید دستگاه حضور و غیاب | اینصب
x
X

جامع ترین راهنمای خرید دستگاه حضور و غیاب

در این مطلب قصد داریم به بررسی نکاتی بپردازیم که لازم است در هنگام خرید دستگاه حضور و غیاب به آن توجه کنید. تقریبا همه افراد با این دستگاه تا حدودی آشنا هستند و نحوه کار آن را می‌دانند. البته در این مطلب قبل از بررسی راهنمای خرید دستگاه‌ حضور و غیاب، توضیحی کوتاه و مختصری راجع به این دستگاه خواهیم داد. اکثر افراد در هنگام خرید سیستم حضور و غیاب، قیمت آن را ملاک قرار می‌دهند در صورتی که بررسی قیمت به تنهایی کافی نیست.

 

راهنمای خرید دستگاه حضور و غیاب

راهنمای خرید دستگاه حضور و غیاب

دستگاه حضور و غیاب یک دستگاه الکترونیکی است که از طریق آن شما قادر به ثبت تردد می‌باشید. از این دستگاه در محیط‌های کاری استفاده می‌شود تا کارمندان به این وسیله، ورود و خروج خود را ثبت کنند. مدیر مجموعه لازم است ساعت کاری شرکت را روی دستگاه تعریف نماید و قوانین را نیز لحاظ کند. این دستگاه قادر به محاسبه اضافه کار و کسر کار کارمندان به صورت دقیق می‌باشد. با استفاده از این دستگاه دیگر حق کارمندی پایمال نخواهد شد و میزان حقوق کارمند به طور دقیق محاسبه می‌گردد.

سامانه حضور و غیاب یا همان دستگاه ساعت زنی ابزاری است که تاکنون در مدل‌های مختلفی تولید شده است. امروزه به دلیل گسترش تکنولوژی به ندرت از سیستم‌های سنتی مثل دستگاه حضور و غیاب پانچی و یا حتی کارتی استفاده می‌شود. به دلیل رشد تکنولوژی بهتر است از نمونه‌های جدید مثل دستگاه‌های اثر انگشتی و تشخیص چهره استفاده شود. با این دستگاه‌ها می‌توان از برخی ترفندهای خاص برای دور زدن دستگاه‌های کنترل تردد جلوگیری کرد. با این حال در ادامه متن تعدادی از پرکاربرد‌ترین دستگاه‌های حضور و غیاب معرفی می‌شوند.

 

نحوه شناسایی دستگاه حضور و غیاب

 

1) نحوه شناسایی دستگاه حضور و غیاب

یکی از مواردی که لازم است در راهنمای خرید دستگاه حضور و غیاب به آن توجه داشته باشید نحوه شناسایی دستگاه است. روش‌های شناسایی دستگاه‌ها با یکدیگر متفاوت است. به طور کلی نحوه شناسایی و ثبت تردد از طریق چهره، اثر انگشت، کارت و رمز عبور می‌باشد. برخی دستگاه‌ها از هر 4 طریق قادر به شناسایی و ثبت تردد می‌باشند که این دستگاه‌ها گران قیمت‌تر هستند. در محیط‌های کاری که کارمندان کارهای یدی انجام می‌دهند بهتر است از دستگاه‌ حضور و غیاب اثر انگشتی استفاده نشود. چراکه درصورت وجود زخم رو انگشت امکان شناسایی وجود ندارد و ثبت تردد با مشکل مواجه می‌شود.

  • دستگاه حضور و غیاب کارتی:

این دستگاه در دو نوع دستگاه کارتی تماسی و غیر تماسی تولید می‌شود. در نوع تماسی دارندگان کارت باید حتما آن را برای رفت و آمد در قسمت مورد نظر دستگاه بکشند. اما در نمونه‌های غیر تماسی نیاز به این کار نیست و قرار دادن کارت کنار دستگاه باعث می‌شود که اطلاعات آن خوانده شده، و عملیات ورود خروج و جزئیات افراد ثبت شود. این دستگاه‌ها با فناوری فرکانس رادیویی RF کار می‌کنند.

  • دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی:

این دستگاه در زمره دستگاه‌های حضور و غیاب بیومتریک شناخته می‌شود. این دستگاه‌ها با توجه به تک بودن اثر انگشت هر انسان کار می‌کنند. برای کار با دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی، ابتدا انگشت افراد بر روی دستگاه قرار می‌گیرد. پس از ثبت و تایید اثر انگشت توسط دستگاه، اجازه ورود و خروج به افراد داده می‌شود و اطلاعات آنها ثبت می‌شود.

بیشتر بدانید: چگونگی تشخیص اثر انگشت توسط دستگاه حضور و غیاب

  • دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره:

این دستگاه نیز همانند نمونه اثر انگشتی در زمره دستگاه‌های حضور و غیاب بیومتریک شناخته می‌شود. دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره با استفاده از عکس‌های افراد که از قبل و در زوایای مختلف گرفته شده و درون حافظه سیستم قرار دارد، کار می‌کند. امروزه از این فناوری علاوه بر حضور و غیاب برای امورات امنیتی نیز استفاده می‌شود.

دستگاه‌هایی که قادر به شناسایی از طریق چهره می‌باشند نسبتا از سایر دستگاه‌ها گران قیمت‌تر هستند. ارزان‌ترین دستگاه‌ها به روش کارت و رمز عبور، قادر به ثبت تردد می‌باشند. امکان تقلب با استفاده از کارت و رمز عبور وجود دارد اما چون اثر انگشت و چهره منحصر به فرد می‌باشد امکان تقلب در آن وجود ندارد. پس در هنگام خرید به این نکته نیز توجه نمایید.

 

دستگاه حضور و غیاب کارتی

 

2) راهنمای خرید دستگاه حضور و غیاب؛ ظرفیت

نکته دومی که لازم است در راهنمای خرید دستگاه حضور و غیاب به آن توجه شود، ظرفیت دستگاه می‌باشد. هر دستگاهی، تعداد محدودی ظرفیت ثبت تردد دارد. به طور مثال اگر ظرفیت یک دستگاه 2000 عدد باشد، این دستگاه تنها قادر به ثبت 2000 تردد می‌باشد و قادر به ثبت تردد بیش از 2000 نیست. در این هنگام لازم است اطلاعات دستگاه تخلیه و خروجی گرفته شود و سپس حافظه دستگاه پاک شده و از صفر شروع شود. هر چه ظرفیت دستگاه بیشتر باشد، قیمت دستگاه بالاتر خواهد بود.

البته ظرفیت دستگاه تنها مربوط به ثبت تردد نیست. دستگاه‌های حضور غیاب در تعریف چهره یا اثر انگشت و کارت  نیز دارای ظرفیت مشخصی هستند. به طور مثال یک دستگاه تشخیص چهره به تعداد محدودی قادر به تعریف چهره می باشد و در صورتی که تعداد کارمندان شما بیشتر از ظرفیت دستگاه باشد لازم است یک دستگاه دیگر نیز خریداری نمایید و یا دستگاهی با ظرفیت بیشتر خریداری کنید.

3) زمان در راهنمای خرید دستگاه حضور و غیاب

یکی دیگر از مواردی که لازم است به آن توجه کنید زمان شناسایی ثبت تردد می‌باشد. سعی کنید دستگاهی خریداری کنید که در سریع‌ترین زمان ممکن کارمند را شناسایی نموده و تردد آن را ثبت نماید. به طور مثال برخی از دستگاه‌ها کمتر از یک ثانیه قادر به شناسایی و ثبت تردد می‌باشند. درصورتی که برخی دیگر برای شناسایی و ثبت تردد سرعت کمتری دارند.

4) نرم افزار حقوق و دستمزد

تمامی دستگاه‌های حضور و غیاب دارای نرم افزار حضور و غیاب هستند. این نرم افزار قادر به محاسبه ساعت کاری، اضافه کار، کسرکار، مرخصی و … می‌باشد. نرم افزار حضور و غیاب تنها امکان محاسبه ساعت‌های کاری کارمند را دارد و قادر به محاسبه میزان حقوق نمی‌باشد. البته برخی از دستگاه‌های حضور و غیاب دارای نرم افزار اختصاصی حقوق و دستمزد می‌باشند.

به طور مثال دستگاه‌های حضور و غیاب فراتکنو دارای نرم افزار حقوق و دستمزد می‌باشند. این نرم‌افزار قادر به محاسبه دقیق حقوق می‌باشد و در آخر به شما یک فیش حقوقی ارائه می دهد. همان طور که گفته شد این نرم افزار تنها مختص برخی از دستگاه‌های حضور و غیاب است. این مورد نیز یکی از عوامل تاثیر گذار در قیمت دستگاه حضور و غیاب است.

 

راهنمای خرید دستگاه کنترل تردد

 

سخن پایانی

در این مطلب قصد داشتیم به بررسی نکات قابل توجه هنگام راهنمای خرید دستگاه حضور و غیاب بپردازیم. لازم است قبل از اینکه اقدام به خرید دستگاه کنترل تردد نمایید، نیاز‌های خود را شناسایی کرده تا بتوانید مناسب ترین دستگاه را متناسب با نیاز خود خریداری نمایید. بهتر است قبل از خرید، در این زمینه کسب اطلاعات کنید تا راجع به این دستگاه بیشتر بدانید. این کار سبب می‌شود تا انتخاب بهتری داشته باشید. جهت مشاوره نیز می‌توانید با کارشناسان ما  در مجموعه اینصب تماس بگیرید تا در این زمینه به طور کامل شما را راهنمایی کنند.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟