راهنمای کامل مراحل ثبت شرکت و انواع ثبت شرکت | اینصب
x
X

راهنمای کامل مراحل ثبت شرکت

اصولا شرکت ها برای ساماندهی فعالیت های تجاری و غیر تجاری و افزایش اعتبار، تاسیس و ثبت می شوند. تاسیس شرکت عموما توسط دو یا چند شریک با اهداف مشترک تجاری است. اهمیت ثبت شرکت در این است که قبل از ثبت، شرکت صورت قانونی و اعتبار قابل اتکایی ندارد. در نتیجه امکان افتتاح حساب و استفاده از تسهیلات بانکی را هم ندارید. امکان شرکت در مزایده ها و مناقصات رسمی را ندارید. جذب سرمایه و سرمایه گذار و تاسیس نمایندگی برای شرکت شما امکان پذیرنیست و..!

راهنمای کامل مراحل ثبت شرکت

بنابراین ثبت شرکت برای ادامه حیاط کسب و کار شما یک ضرورت است. اگر در رابطه با مراحل ثبت شرکت ابهامی دارید، این مقاله، راهنمای کامل مراحل ثبت شرکت است. برای تاسیس و مراحل ثبت شرکت انتخاب های متفاوتی دارید. شرکت های با مسئولیت محدود، شرکت های سهامی خاص، شرکت تضامنی و… اما بهتر است قبل از هرچیز با انواع روش های ثبت شرکت و شرایط آن آشنا باشید تا بهترین مسیر را انتخاب کنید.

انواع ثبت شرکت

  •  شرکت های با مسئولیت محدود

منظور از مسئولیت محدود همان تعداد شرکاء محدود است. این شرکت ها ساده ترین نوع شرکت هستند که با حداقل دو شریک قابل ثبت هستند. خوبی این شرکت ها برای شرکاء این است که مسئولیت کمتری در قبال بدهی های شرکت دارند. در عوض محدودیت ورود اعضا و شرکاء جدید یک ایراد بزرگ این شرکت هاست.

  • شرکت های سهامی خاص

حداقل تعداد شرکا برای ثبت شرکت با این روش 3 نفر است. متداول ترین نوع شرکت هستند که امکان شرکت در مناقصات و ورود اعضا و شرکاء جدید را دارند.

  • شرکت های تضامنی

ویژگی مهم این شرکت ها مسئولیت های زیاد شرکاء در قبال بدهی های شرکت است. شرکت می تواند در صورت کمبود نقدینگی روی حساب های شخصی شرکاء حساب کند.

  • ثبت موسسه سهامی عام

شرکت های بزرگی هستند که سهام آنها در سازمان بورس به فروش می رسد و عموم مردم امکان خرید این سهام را دارند.

دو نوع ثبت شرکت دیگر هم وجود دارد . شرکت های دانش بنیان ماهیتی مانند شرکت های بالا دارند و با گذر زمان و اخذ مجوز های لازم از مراجع مربوطه دانش بنیان می شوند. برای ثبت شرکت یک مدل دیگر ثبت موسسه های غیر تجاری است . غیر تجاری به شرکت هایی گفته می شود که امکان انجام امور تجاری را در آن ندارید و مناسب فعالیت های آموزشی درمانی حقوقی و غیره است.

مراحل ثبت شرکت

اولین مرحله در ثبت شرکت مشخص کردن تعداد شرکاء شرکت است. در مرحله دوم میزان سرمایه اولیه خود را مشخص کنید. حالا با توجه به سرمایه و تعداد شرکا و مسئولیت شرکا نوع شرکتی که می خواهید ثبت کنید را انتخاب کنید. بطور مثال شرکت مسئولیت محدود یا سهامی خاص و .. مرحله بعد انتخاب موضوع فعالیت های شرکت شماست.

شرکت خود را برای چه هدفی تاسیس می کنید. شرکت عمرانی، شرکت خدماتی، خدمات آموزشی، شرکت بازرگانی و غیره. البته به احتمال قوی این مرحله را از پیش در ذهن خود مشخص کرده اید. مرحله بعد انتخاب نام شرکت است که اصلا کار ساده ای نیست. شما در این مرحله باید حداقل 5 نام برای شرکت انتخاب کنید و نام های انتخابی خود را اولویت بندی کنید. نام شرکت باید کلمه فارسی با حداقل سه حرف و غیر تکراری باشد.

در مرحله بعد لازم است سمت شرکاء را انتخاب کنید. به خصوص انتخاب مدیرعامل و اعضاء هیئت مدیره که اهمیت بیشتری دارد. خب تا اینجا بیشتر مراحل ثبت شرکت را طی کرده اید. در مرحله بعدی اساس نامه شرکت را تدوین می کنید. حالا باید مدارک مورد نیاز را بر اساس لیست های ارائه شده آماده کنید. نامه تایید اداره ثبت شرکت ها را بگیرید. مدارک مورد نیاز را به همراه نامه تایید ثبت شرکت ها ارسال می کنید. طی زمانی که برای شما مشخص شده برای امضاء اوراق حاضر شوید. پس از این نیاز دارید آگهی تاسیس شرکت خود را در روزنامه های کثیرالانتشار چاپ کنید و هزینه های مربوط را بپردازید.

مراحل ثبت شرکت

یک توصیه مهم برای ثبت شرکت

در حال حاضر شرکت هایی هم هستند که تمام این مراحل را بصورت تخصصی و در مدت زمان کوتاهی برای شما انجام می دهند. اگر بخواهم مثال خوبی برای استفاده از این تیم های حقوقی و شرکت ها بزنم، باید بگم استفاده از این روش برای امور ثبت شرکت ها دقیقا مثل استفاده از دستگاه حضور و غیاب در شرکت هاست. هر دو در وقت و انرژی و هزینه های مدیران شرکت ها صرفه جویی می کنند.

هر دو کارها را در زمان کوتاه تر و دقیق تر انجام می دهند. پروسه های طولانی و پیچیده را ساده می کنند. بطور کلی یک توصیه مهم برای مدیران شرکت ها استفاده از شرکت های حقوقی برای انجام کارهای ثبتی و استفاده از دستگاه حضور و غیاب برای محاسبه حقوق و دستمزد،ثبت تردد کارکنان، تهیه گزارش های مالی و کارکردی، ایجاد پروفایل های شخصی کارکنان و خیلی از موارد زمان بر، پیچیده ، وقت گیر و هزینه بر برای کسب و کارها و سازمان هاست.

سخن پایانی و نکاتی که بهتر است فراموش نکنید!

در تاسیس و ثبت شرکت ها بهتر است چند نکته را در نظر داشته باشید. اعضای هیئت مدیره انتخابی برای شرکت شما نمی توانند شغل دولتی داشته باشند. همچنین مدیر عامل فقط در یک شرکت می تواند عنوان مدیر عامل را داشته باشد. دقت کنید که از زمان تایید نام مناسب تنها دو ماه برای انجام سایر مراحل ثبت شرکت فرصت دارید. با تمام شدن مهلت دو ماهه باید مجددا مراحل انتخاب اسم مناسب شرکت را از ابتدا انجام دهید. آدرس درج شده در اساسنامه حکم مکان قانونی شرکت را دارد، بعد از انتخاب و تایید تمام مکاتبات شرکت با این آدرس انجام می شود.

خب واضح است که برای انتخاب موضوع فعالیت شرکت، باید به قانون و شرع توجه کنید. شما مجاز به انتخاب هر موضوعی نیستید. برای ثبت شرکت باید حداقل 2 شریک باشید و شرکت را به تنهایی نمی توانید ثبت کنید. بعد از ثبت شرکت و شروع بکار در اولین اقدام برای شرکت خود یک دستگاه حضور و غیاب خوب تهیه کنید. ممکن است در حال حاضر این توصیه را زیاد جدی نگیرید. اما به محض فرا رسیدن نوبت پرداخت دستمزد کارکنان برای این تصمیم از خودتان تشکر خواهید کرد.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟