دوربین دنده عقب خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟ | فروشگاه اینصب
x
X

دوربین دنده عقب خودرو، یک آپشن یا یک نیاز؟

اکثر ما از رانندگی لذت می‌بریم. به‌خصوص از رانندگی در جاده‌های زیبا و خوش منظره. اما کمتر کسی را می‌توان یافت که به پارک دوبل علاقه داشته باشد. زیرا این یک چالش همیشگی است که به مهارت و تجربه زیادی نیاز دارد. بعضی اوقات شرایط به گونه‌ای است که باید ماشین را سریع پارک کنید و فضایی برای پارک ساده هم وجود ندارد. در چنین شرایطی نداشتن تجربه کافی می‌تواند استرس زیادی را به شما تحمیل کند که احتمالاً این استرس روی عملکردتان هم تاثیر مخربی دارد. دوربین دنده عقب خودرو برای کمک به شما در چنین شرایطی ساخته شده است. این تکنولوژی تا حد زیادی پارک کردن را برای شما آسان می‌کند.

 

امروزه اکثر اتومبیل‌های جدید از این امکان بهره می‌برند اما هنوز بسیاری از خودروها هم هستند که به دوربین دنده عقب مجهز نیستند. اگر خودروی شما هم جزء این دسته از خودروهاست، در صورت تمایل می‌توانید به صورت آزاد آن را تهیه کرده و بر روی خودروی خود نصب نمایید. دوربین‌ دنده عقب را عموماً بر روی صندوق‌ عقب ماشین و یا در کنار پلاک آن نصب می‌کنند. این دوربین تصاویر و اطلاعات را به صفحه نمایشی که در داخل خودرو وجود دارد می‌فرستد.

 

دوربین دنده عقب و آینه مانیتوردار

.

البته دوربین دنده عقب با وجود تمام ضرورتی که برای ماشین و نقشی که در جلوگیری از تصادفات خسارتی دارد، در کشور ما هنوز یک آپشن به شمار می‌آید. خودروهای زیادی توسط خودروسازان ما تولید و به بازار عرضه می‌شوند که به دوربین دنده عقب مجهز نیستند. به همین خاطر صاحبان خودرو برای رانندگی و پارک راحت‌تر، مجبورند این وسیله را با هزینه جداگانه خریداری کرده و بر روی خودروی خود نصب کنند.

 

کاهش آمار تصادفات با تجهیزات جانبی

شاید دانستن این موضوع که “سالانه تعداد زیادی از کودکان به دلیل بی احتیاطی رانندگان و نداشتن دید کافی هنگام گرفتن دنده عقب کشته می‌شوند” به درک ضرورت به‌کارگیری این وسیله کمک کند. امیدواریم در آینده نزدیک، لوازم جانبی‌ای مانند دوربین دنده عقب و دزدگیر ماشین که هر دو نیازی ضروری برای هر اتومبیل است، به یکی از بایدهای خودروسازی ما تبدیل شود.

 

نقش دوربین دنده عقب در خودرو های شاسی بلند، پررنگ‌تر و ضروری‌تر است. زیرا ارتفاع بیشتر این خودروها نسبت به خودروهای سواری اطراف، دیدی که راننده از پشت ماشین دارد را محدود می‌کند. اما دوربین دنده عقب نقطه‌های کور را از بین می‌برد و از برخورد احتمالی قسمت عقب خودرو در حین حرکت دنده عقب و پارک جلوگیری می‌کند. چرا که این دوربین‌ها تصویر نواحی پشت ماشین که ممکن است خیلی پایین باشند و با آینه قابل مشاهده نباشند را به راننده نشان می‌دهند.

 

انواع دوربین‌های دنده عقب

دوربین‌های دنده عقب مدل‌های مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها قبلیت‌های گوناگونی دارند. بعضی از مدل‌های این وسیله به قابلیت ” خطوط داینامیک ” مجهز می‌باشند که این خطوط جهت حرکت خودرو را نشان می‌دهند. بعضی دیگر نیز دوربین‌های 360 درجه هستند یک دید وسیع از پشت ماشین در اختیار راننده قرار می‌دهند.

 

آینه مانیتوردار

.

آینه مانیتوردار چیست؟

گاهی اوقات صاحبان خودرو قصد خرید دوربین دنده عقب را دارند اما خودروی آن‌ها قابلیت جاسازی صفحه نمایش بر روی داشبورد را ندارد. یا اینکه از پس هزینه‌ی بالای تعبیه‌ی صفحه نمایش بر نمی‌آیند. برای این افراد مناسب‌ترین گزینه آینه مانیتوردار می‌باشد. این وسیله شامل یک مانیتور مخفی است که در پشت آینه‌ای مشابه آینه وسط ساده‌ی خودرو جاسازی شده است.

 

در حالتی که خودرو به سمت جلو در حرکت است این وسیله مانند یک آینه‌ی عادی عمل می‌کند. ولی هنگامی که ماشین در حالت دنده عقب قرار می‌گیرد، تصویری که دوربین از نواحی پشت خودرو ارسال می‌کند، بر روی آینه‌ی مذکور قابل مشاهده است. یعنی در واقع آینه‌ی وسط خودرو به یک مانیتور تبدیل می‌شود. با این وسیله‌ی کاربردی، هر خودرویی می‌تواند به دوربین دنده عقب مجهز شود. خبر خوب این است که هزینه‌ی آن نسبت به صفحه نمایش‌هایی که روی داشبورد تعبیه می‌شوند، بسیار پایین‌تر است.

 

به عبارت دیگر در این محصول، آینه وسط اتومبیل و مانیتور دوربین دنده عقب به صورت یکپارچه درآمده‌اند.

 

هنگام خرید این نوع از تجهیزات خودرو، معمولاً دوربین دنده عقب با مانیتور ارائه می‌شود. زیرا این دو محصول مکمل یکدیگر بوده و بدون دیگری هیچ کارایی ندارند. برای خرید این وسیله نیز مانند خرید دزدگیر ماشین نکاتی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید. همانطور که گفته شد اگر به هر دلیلی امکان استفاده از نمایشگر را ندارید می‌توانید به جای آن، از آینه مانیتور دار استفاده کنید. زیرا این محصول به هیچ فضایی روی داشبورد نیازی ندارد و بر روی تمامی خودروها قابل استفاده است.

 

Rear view camera

.

راهنمای خرید دوربین دنده عقب

در حال حاضر دوربین‌های دنده عقب متنوعی در بازار وجود دارند که از نظر کارایی با یکدیگر متفاوت هستند. برخی از مدل‌ ها فقط زمانی که خودرو در حال دنده عقب رفتن باشد فعال می‌شوند. برخی دیگر خطوط متراژ فرضی را بر روی تصویر نشان می‌دهند. در مدل‌های پیشرفته‌تر، قابلیت ضبط تصاویر نیز به این دوربین‌ها اضافه شده است.

 

بعضی از انواع این دوربین‌ها در داخل اتاق ماشین و بعضی دیگر درون سپر عقب آن نصب می‌گردند. همچنین دوربین‌های دنده عقب از نظر نوع نمایشگر به چند گروه تقسیم می‌شوند. هنگام خرید باید نوعی که بیشترین تناسب را با خودروی شما داشته باشد انتخاب کنید. می‌توان گفت از پر کاربردترین نمایشگر دوربین دنده عقب، مانیتور آینه‌ای است. این نوع نمایشگر هنگام حرکت رو به جلوی خودرو دید راننده را مختل نمی‌کند. فقط در زمان دنده عقب رفتن فعال می‌شود. ابعاد تصویر در رایج‌ترین مدل‌های این مانیتورها 4 اینچ می‌باشد.

 

نسل‌های جدیدتر آینه‌های مانیتوردار نیز به بازار عرضه شده‌اند که ابعاد و امکانات بیشتری دارند. از جمله‌ی آن می‌توان به امکاناتی مانند فلش، دستگاه دیجیتال تلویزیون، جی پی اس و.. اشاره کرد. لازم به ذکر است که استفاده از این تجهیزات همانند دیگر تجهیزات جانبی خودرو باید در راستای قوانین راهنمایی و رانندگی باشد. نوع دیگر نمایشگرها در پشت آفتاب‌گیر خودرو نصب می‌شوند. این نمایشگرها معمولاً دارای تصاویر 7 و 9 اینچی می‌باشند.

 

گروه سوم محصولات دوربین دنده عقب

گروه سوم هم از یک نمایشگر جداگانه که بر روی داشبورد و معمولاً در وسط آن نصب می‌گردند تشکیل می‌شود. این نمایشگرها نیز امکانات و کیفیت‌های گوناگونی دارند و مدل‌های پیشرفته‌تر آن‌ها لمسی هستند. اگر تمایل به خرید این نوع نمایشگر برای دوربین دنده عقب خودرو خود دارید باید هزینه‌ای بیشتر نسبت به مدل‌های قبلی پرداخت کنید. البته این را هم در نظر بگیرید که وجود این مانیتورها در ماشین، شکل و شمایل به‌روزتری به خودروی شما می‌دهد.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟