دلایل گوش دادن به موسیقی و فوائد آن | اینصب
x
X

دلایل گوش دادن به موسیقی

فکر می کنید، دلایل گوش دادن به موزیک، به سرگرمی و وقت گذراندن یا سرخوشی، شادی و لذت محدود می شود؟ سخت در اشتباهید. در طول تاریخ انسان همیشه احساسات خود را با موسیقی همراه کرده و موسیقی پای ثابت شادی ها و غم ها، مراسم مذهبی و آیینی مردم بوده و هست. گوش دادن به موسیقی از عادات روزمره بخش بزرگی از مردم است. اغلب مردم وقتی تنها هستند، در شادی و غم و درکنار خیلی از فعالیت های گروهی و انفرادی خود به موسیقی پناه می برند.

دلایل گوش دادن به موزیک

گوش دادن به موسیقی تاثیرات شگفت انگیزی بر جسم و روح انسان دارد. حتی محققین موسیقی را بخشی از روزمرگی وسبک زندگی سالم می دانند. مثلا اتومبیل ها به ضبط ماشین مجهزند تا شما در حین رانندگی هم موزیک گوش کنید و از تاثیرات خوب آن  مانند افزایش تمرکز استفاده کنید. با من در این مقاله همراه باشید تا مهم ترین تاثیرات و دلایل گوش دادن به موزیک را در انسان بررسی کنیم و ببینیم اصلا دلیل این همه علاقه ما به گوش دادن موسیقی در همه وقت و همه جا چی می تونه باشه؟

دلایل گوش دادن به موزیک و تاثیرات آن

تحقیقات نشان می دهند که تاثیر موسیقی بر افکار و احساسات و رفتارهای انسان به قدری زیاد است که از آن برای سلامت روحی و درمان برخی از اختلالات استفاده می شود. موسیقی ذهن را آرام می کند. به بهبود خلق و خو کمک می کند. بدن را سرحال می کند و به وجد می آورد. سطح هورمون کورتیزول را که عامل ایجاد اضطراب و تشویش در بدن است را پایین می آورد.

احساس نشاط و امیدواری، قدرت بهبود حافظه و ادراک، کنترل رفتاری و بهبود ارتعاشات روحی از دلایل گوش دادن به موزیک است. موسیقی همچنین در افزایش انرژی بدن و کمک به التیام درد موثر است. همچنین می توانید به موسیقی به عنوان ورزشی برای هر دو نیمکره مغز نگاه کنید.

  • برای بهبود حافظه، موسیقی گوش کنید

گوش دادن به موسیقی کلاسیک در افراد باعث بهبود عملکرد مغز می شود. بطور کلی و براساس تحقیقات انجام شده، موسیقی توانایی حفظ و یادگیری مغز را افزایش می دهد. جالبه نه؟ موسیقی توان پردازشی مغز را به طور شگفت انگیزی بالا می برد.

  • گوش دادن به موزیک و درمان بیماری ها

پزشکان در یک تحقیق تاثیر موسیقی در مغز انسان را به انفجار تشبیه کردند. چیزی که به طور حیرت انگیزی مغز را تغییر می دهد و همه ی ارگان های آن را همزمان روشن می کند. دوست دارید بدانید موسیقی چطور به سلامت روان کمک می کند؟ پزشکان اعصاب و روان کشف کردند که چندین ماده شیمیایی عصبی و موثر در بهبود سلامت روان، با گوش دادن به موسیقی ترشح می شوند. از جمله دوپامین، ماده موثر و مرتبط با لذت و پاداش. کوتیزول، هورمون مرتبط با اضطراب. سروتونین و سایر هورمون های مسئول مراقبت از ایمنی بدن. اکسی توسین هورمون بهبود ارتباطات عاشقانه با دیگران .

به علاوه این گوش دادن به موزیک کیفیت زندگی و ارتباط اجتماعی افراد مبتلا به بیماری های اسکیزوفرنی، زوال عقل، آلزایمر، افسردگی را بهبود می بخشد. تاثیر موسیقی در مدیریت احساسات و بهبود خلق و خوی افراد و کمک به پردازش احساسات شنوندگان هم قابل توجه است.

تحقیقات نشان می دهند در شرایطی که دچار استرس شده اید، بهترین روش گوش دادن به موسیقی است. از موسیقی برای آرامش بیماران پس از سکته مغزی و در دوران توان بخشی استفاده می شود. همینطور بیمارانی که به تازگی دچار بحران روحی شده اند، می توانند برای بهبود شرایط روحی خود از گوش دادن به موسیقی استفاده کنند.

  • تقویت عملکرد ورزشی با گوش کردن به موسیقی

دلایل گوش دادن به موزیک

تاثیر موسیقی را می توانید از ورزشکاران حرفه ای بپرسید. گزارش ها نشان می دهند که موسیقی در بدن باعث بهبود عملکرد بدنی، افزایش قدرت و بهبود هماهنگی اعصاب و عضله می شود.

برای ورزشکاران گوش دادن به موسیقی توصیه می شود چراکه موسیقی عملکرد ورزشی را بهتر می کند و باعث می شود تمرینات موثر تر و طولانی تری داشته باشند. جالب است بدانید وقتی در حین ورزش موزیک گوش می کنید، با مصرف اکسیژن کمتری به اوج عملکرد بدنی می رسید. موسیقی به عنوان مترونوم در بدن ورزشکاران عمل می کند و ریتم بدن را کنترل می کند.

  • از موسیقی برای کاهش درد و مدیریت آن کمک بگیرید

با موسیقی درمانی آشنایی دارید؟ فرایندی که در آن از موسیقی برای کاهش درد در محیط های دارای بیماران بستری و یا سرپایی استفاده می شود. شاید باور نکنید اما درد های حاد و مزمن با موسیقی کنترل می شوند.

  • برای افزایش عملکرد شناختی از موسیقی کمک بگیرید

پژوهش ها نشان می دهند که موسیقی باعث افزایش تمرکز در فعالیت ها و بهبود عملکرد می شود. شاید یک دلیل خوب برای اینکه توصیه می کنیم یک ضبط ماشین با کیفیت داشته باشید، کمک به افزایش تمرکز شما در حین رانندگی است. به علاوه گوش دادن به موسیقی مناسب عملکرد مغز و سرعت تصمیم گیری شم ارا به وضوح بهبود می دهد.

نکات پایانی گوش دادن به موزیک

  1. باور کنید یا نه، گوش دادن به موسیقی به کمترخوردن کمک می کند. اگر به موسیقی آرام گوش کنید، راحتتر می توانید وزن کم کنید. تحقیقات نشان می دهند افراد در رستوران هایی که نورپردازی ملایم دارند و نوع خاصی از موسیقی آرام را گوش می دهند کمتر غذا می خورند. یکی از جالب ترین دلایل گوش دادن به موسیقی که شاید کمتر به آن دقت کرده باشید.
  2. پژوهشگران نشان می دهند که افرادی که قبل از خواب به موسیقی کلاسیک، موسیقی های آرام و یا موسیقی هایی با ترکیب صدای طبیعت گوش می کنند، سریعتر به خواب می روند و خوابشان کیفیت بهتری دارد. محققین توصیه می کنند برای خواب بهتر حداقل 45 دقیقه موسیقی خوب گوش کنید و سپس به رختخواب بروید.
  3. گوش دادن به موسیقی برای دانش آموزان نتایج بسیاری از جمله بهبود عملکرد تحصیلی را به دنبال دارد. موسیقی توان یادگیری مغز را افزایش می دهد. همچنین موسیقی به یادگیری زبان و بهبود عملکرد شما در یادگیری لغات و اصطلاحات جدید کمک می کند.
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟