x
X

چگونه می توانیم از دزدی فروشگاه ها جلوگیری کنیم؟

دزدی فروشگاه ها

دزدی فروشگاه ها یک اتفاق شایع و یک دغدغه همیشگی برای مدیران است. به همین دلیل هم همواره به دنبال بهترین روش های جلوگیری از دزدی فروشگاه ها هستند. از یک طرف، سرقت از فروشگاه بار روانی قابل توجهی بر دوش کارکنان و مدیران خواهد گذاشت و فضای نا امن و استرس زای کاری را برای شما و کارکنانتان به ارمغان می آورد. به خصوص اگر نتوانید این ماجرا را به درستی مدیریت و متوقف کنید و بارها با آن درگیر شوید.

از طرف دیگر عدم کنترل شما و کارکنانتان بر موضوع دزدی فروشگاه به تنهایی می تواند روی کیفیت خدمات و کسب و کار شما نتایج منفی جبران ناپذیری داشته باشد. این مسئله حتی فروش و سود مالی شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

پس دانستن این موضوع که چگونه می توانیم از دزدی فروشگاه ها جلوگیری کنیم، برای مدیران فروشگاه ها و کارکنان آن یک مسئله بسیار مهم است. امروز سعی کردم به نکات کاربردی که می تواند در جلوگیری از دزدی فروشگاه ها برای شما موثر باشد به صورت کوتاه بپردازم. پس اگر دزدی فروشگاه ها دغدغه شما هم هست، این نکات را به خاطر داشته باشید.

روش های موثر در جلوگیری از دزدی فروشگاه

نگران نباشید. برای در امان بودن فروشگاه از شر سارقان کوچک و بزرگ، روش های زیادی وجود دارد. اتفاقا تجربه ثابت کرده که این روش ها در کنارهم نتایج بسیار خوبی خواهند داشت. پس این روش ها را در کنار هم استفاده کنید. کارکنانتان را آموزش بدهید. به طراحی داخلی درست فروشگاه توجه کنید. چیدمان محصولات باید بر طبق اصول درستی انجام  شود و در نهایت از روش های ضد سرقت استفاده کنید.

چگونه می توانیم از دزدی فروشگاه ها جلوگیری کنیم؟

  • طراحی درست و چیدمان حرفه ای

اولین نکته ای که برای جلوگیری از دزدی فروشگاه ها باید بررسی کنید و ایرادات آن را برطرف کنید، طراحی داخلی فروشگاه و نحوه چیدمان کالاست. هر قسمتی از فضای داخلی را که راحت دیده نمی شوند دوباره طراحی کنید و یا برای دیده شدن آن فکری کنید. خودتان را به جای سارقان بگذارید و ببینید در فروشگاه شما نقاطی که بشود در آن پنهان شد و کالایی را در لباس یا کیف خود پنهان کرد وجود دارد یا خیر.

سعی کنید با تغییرات در طراحی این نقاط را کم کنید. سپس به سراغ درهای ورودی و خروجی فروشگاه بروید. درهای ورود و خروج را تا جای ممکن محدود کنید. چیدمان فروشگاه باید به شکلی باشد که هنگام ورود و خروج ناچار به گذشتن از صندوق باشید. ورود و خروج بدون کنترل در فروشگاه ها یک اشتباه بزرگ است. در مرحله بعد از آیینه های نظارتی محدب مخصوص، برای نمایش و نظارت بر راهروها و گوشه و کنار فروشگاه که ممکن است از نظر پنهان باشند کمک بگیرید. خلاصه دقت کنید که برای جلوگیری از دزدی فروشگاه ها باید بدون زحمت بتوانید همه نقاط فروشگاه را کنترل کنید.

برحسب کالایی که در فروشگاه شما به فروش می رسد، باید یک برنامه درست برای چیدمان محصولات داشته باشید. کالاهای کوچک و ریز که راحت جابجا می شوند را به محلی در نزدیکی صندوق ها منتقل کنید. برای کالاهای ارزشمند و گران قیمت از قفسه های دارای ویترین که قابل قفل شدن هستند استفاده کنید و دقت کنید کارکنانی که اجازه باز کردن قفسه ها را دارند باید مشخص باشند. هرگز کلید این قفسه ها را در اختیار همه کارمندان قرار ندهید، خصوصا اگر تعداد کارکنان فروشگاه شما زیاد است. تا حد امکان و با هر روشی دزدی کالا از فروشگاهتان را غیر ممکن و سخت کنید.

  • نصب دزدگیر اماکن، دوربین مداربسته و گیت ضد سرقت

حالا باید با نصب دوربین مداربسته همه فروشگاه را تحت نظر داشته باشید. ورودی و خروجی، راهروها، صندوق، قفسه کالای با ارزش و نقاط کور فروشگاه باید در کنترل دوربین مداربسته باشند. نصب دوربین مداربسته به قدری مهم است که حتی توصیه شده در صورتیکه امکان نصب دوربین ندارید برای بعضی مکان ها از ماکت دوربین استفاده کنید. این روش در اکثر مواقع افراد را از سرقت منصرف می کند. تصاویر دوربین که از دزدی فروشگاه ها ثبت شده به پلیس در تشخیص چهره سارقان و یافتن مدارک کمک می کند. دوربین ها را حتی الامکان روی تلویزیون مداربسته نصب کنید.

در قدم بعدی از دزدگیر اماکن مناسب فروشگاه ها و سنسور های مناسب استفاده کنید تا به شما در دستگیری سارقان کمک کند. در موارد خاص این دزدگیر ها می توانند مستقیما به اداره پلیس وصل شوند. یکی دیگر از سیاست های ضد سرقت توصیه شده نصب تابلوهایی در ورودی فروشگاه است که به مشتریان اطلاع می دهد که فروشگاه شما مجهز به دوربین مداربسته و دزدگیر اماکن است.

از تدابیر مهم دیگر برای جلوگیری از دزدی فروشگاه ها نصب گیت ضد سرقت مخصوص فروشگاه ها به همراه تگ های الکترونیکی ضد سرقت بر روی کالا است. در صورتی که قادر به پرداخت هزینه های برچسب گذاری هستید این روش یک سیاست ضد سرقت بسیار موثر است.

دوربین مداربسته فروشگاه

  • استفاده از کارکنان و پرسنل آموزش دیده

یکی از بزرگترین مشکلات فروشگاه هایی که دائم از آن ها سرقت می شود، تعداد کم کارمندان است. حتی باید برای زمان هایی که ممکن است یکی یا تعدادی از کارمندان مرخصی گرفته باشند یا غیبت کنند، جایگزین داشته باشید. از نظر تعداد مناسب کارمندان این عدد با توجه به بزرگی فروشگاه شما و تجربه بدست می آید. شما می توانید با تعدادی شروع کنید و در صورت نیاز کارکنان را افزایش بدهید یا از تجربیات فروشگاه های مشابه خود کمک بگیرید.

تعدادی از کارمندان باید بصورت آزاد در فروشگاه بچرخند و در هنگام مشغول بودن کارکنان دیگر مراقب فروشگاه باشند. در اینصورت از سرقت هایی که توسط چند نفر و با سرگرم کردن کارکنان اتفاق می افتد جلوگیری کرده اید. یکی دیگر از سیاست های ضد سرقت مناسب برای فروشگاه ها استقبال کارکنان از مشتری هاست. با مشتری ها وارد صحبت شوید، خوش آمد بگویید و بپرسید چطور می توانید کمکشان کنید. این رفتار برای کارکنان حرفه ای فروشگاه مناسب است. به علاوه به کسانی که وارد می شوند یادآوری می کند که حواس شما به آن ها هست. در آخر کارکنان باید رفتارهای مشکوک را بشناسند و نسبت به آن ها حساس باشند.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟