x
X

نکته هایی که باید در مورد گذر موقت خودرو بدانید

منظور از خودرو گذر موقت همانطور که پیداست خودرویی با محدودیت عبور و مرور است. به این صورت که همه ی خودرو های خارجی که قرار است برای یک مدت زمان خاصی در جاده های کشور تردد داشته باشند. دارای پلاک گذر موقت هستند. این خودرو ها عموما با اهداف گردشگری با ماشین شخصی در کشورهای دیگر پلاک می شوند. بر خلاف آنچه عموم مردم تصور می کنند شرایط خودرو گذر موقت با خودرو پلاک مناطق آزاد متفاوت است. همانطور که گفتیم خودرو گذر موقت برای مدت محدودی پلاک می شود و اجازه دریافت پلاک ملی دائمی را ندارد. در حالی که عبور و مرور خودروهای مناطق آزاد در آن مناطق بدون محدودیت و همیشگی است.

پلاک گذر موقت خودرو

پلاک گذر موقت چند نوع متفاوت دارد:

  • خودرو گذر موقت وارد شده از مبدا امارات متحده عربی.
  • نوع دوم خودرو گذر موقت وارد شده از مبدا حاشیه خلیج فارس بجز امارات.
  • خودرو گذر موقت وارد شده از مبدا پاکستان و گذر موقت وارد شده از سایر کشورها.

این خودرو ها همچنین از لحاظ اجازه تردد هم انواع مختلفی دارند که می شود به گذر موقت یکماهه برای خودروهایی که از امارات وارد می شوند. گذرموقت دو ماهه برای سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس و افغانستان. نوع مربوط به خودروهایی که از کشورهایی جزء این موارد وارد می شوند و به آن ها گذر موقت سه ماهه تعلق می گیرد اشاره کرد.

اگر برای شما هم سوال است که آیا امکان تبدیل پلاک خودرو گذر موقت به پلاک ملی وجود دارد یا خیر؟ باید بدانید که این موضوع در ایران سابقه ندارد. به همین دلیل هم شرایط خاصی برای این تبدیل پلاک اعلام نشده یا در واقع اصلا وجود ندارد. خب حالا باید ببینیم اصلا چطور می توانیم پلاک گذر موقت دریافت کنیم. برای اطلاع از نکته های گذر موقت خودرو با من همراه باشید.

لیست مدارک و مراحل دریافت پلاک گذر موقت

برای دریافت پلاک گذر موقت ایران قبل از درخواست این پلاک یا اجازه تردد آن باید اجازه ورود موقت به کشور یا همان ویزای ایران را داشته باشید. همچنین برای ایرانی هایی که قصد دارند پلاک گذر موقت دریافت کنند و در مدت اقامتشان در کشور با ماشین خارجی خود در جاده ها رانندگی کنند هم شرطی وجود دارد. به اینصورت که این هموطنان ساکن سایر کشورها هم باید حداقل سه ماه در خارج از ایران زندگی کرده باشند. خب در صورت داشتن این شرایط می توانید برای دریافت پلاک گذر موقت اقدام کنید. برای درخواست پلاک خودرو گذرموقت به مدارکی شامل پاسپورت، گواهینامه بین المللی، معرفی نامه از اداره گمرک با مهر برجسته، مجوز عبور از کشور، دفترچه کارنه دوپاژ برای کشورهایی که عضو این کنوانسیون هستند نیاز دارید.

همچنین به مدارک شناسایی خودرو برای مالک احتیاج دارید. احتمالا برای شما سوال باشد که دفترچه کارنه دوپاژ برای خودرو گذر موقت چیست؟ دفترچه کارنه دوپاژ CDP، اجازه ورود ترانزیتی وسایل نقلیه موتوری از مرزهای زمینی کشور است. در این دفترچه تاریخ ورود وسیله نقلیه به کشور و مشخصات آن و تاریخ خروج از کشور ثبت می شود. از زمان صدور، این دفترچه یک سال اعتبار دارد و چنانچه استفاده نشود قابل تمدید است. تنها خودروهای وارد شده از امارات هستند که بعد از گذشت یک ماه اجازه تمدید ندارند.

بد نیست بدانید که در صورت نیاز به تمدید این دفترچه به پاسپورت، صورت جلسه فک پلاک، صورت وضعیت پرداخت خلافی خودرو، اصل و کپی بیمه نامه شخص ثالث، اصل نامه گمرک و دفتر واردات با مهر برجسته نیاز دارید. باید بدانید که افراد مقیم و غیر مقیم ایران می توانند با اخذ دستور از گمرک و ضمانت معتبر بانکی و نقدی به اندازه ارزش خودرو و همچنین حق ورود خودرو، برای دریافت پلاک خودرو گذرموقت اقدام کنند.

پلاک گذر موقت

نکاتی درباره هزینه های دریافت پلاک گذر موقت

خب یکی از دغدغه های همیشگی برای این نوع خودرو ها مسئله هزینه هاست. بخصوص که برای این درخواست نیاز به تعهد سنگینی دارید. یعنی برای دریافت پلاک گذر موقت همانطور که گفتیم نیاز به ضمانتی در حدود سه برابر ارزش خودروی مورد نظر دارید. بر این اساس ممکن است فکر کنید نیاز به هزینه های زیادی برای این خودو ها دارید. اما جالب است بدانید که دریافت پلاک گذر موقت هزینه های چندانی ندارد. این هزینه ها در حد خرید تمبر و هزینه های معمول تعویض پلاک و مواردی از این دست. حتی ضمانت لازم در مدارک درخواست پلاک گذر موقت هم تنها جنبه تعهدی و ضمانتی دارد و نیازی به پرداخت هیچگونه هزینه نقدی ندارد. بنابراین دریافت پلاک گذر موقت حقیقتا کار سخت و هزینه بری نیست.

نکات بیشتری درباره گذر موقت خودرو

باید بدانید که داشتن پلاک گذر موقت به هیچ وجه به معنی اجازه خرید و فروش یا انتقال این خودرو نیست. پس این خودرو را تحت هیچ شرایطی نمی توانید به فروش برسانید یا اجاره بدهید. هرگونه معامله این خودرو ها به هر نحوی خلاف قانون است و این خودرو حکم کالای قاچاق را دارد. برای خودرو گذر موقت حتما از یک ردیاب خودرو مناسب استفاده کنید. علاوه بر کمک ردیاب به شما در یافتن مسیر های نا آشنا در صورت مواجه با خطر می توانید از این ردیاب برای درخواست کمک و موارد اینچنینی استفاده کنید. بعد از به پایان رسیدن مدت اعتبار این گذر موقت و تردد قانونی، مالک حداکثر 10 روز زمان دارد تا ماشین خود را از کشور خارج کند.

بعد از گذشت این مدت زمان ده روزه مالک خودرو مجرم محسوب می شود و باید در محکمه قضایی حاضر شود. با وجود ممنوعیت ورود خودرو های خارجی به کشور دقت کنید که خودرو گذر موقت توسط هیچ فرد و شرکتی تحت عنوان شرکت های واردات خودرو های گذر موقت قابل خرید و فروش و واگذاری به شخص ثالث نیست. هر تعهدی غیر از این کلاه برداری و خلاف قانون است. بنابراین در صورتی که پای تصمیمات تجاری و سودآوری در میان نباشد هر شخص ایرانی یا خارجی با رعایت شرایط بسیار ساده ای که پیشتر گفتیم می تواند به راحتی از این شرایط استفاده کند و در مدت حضور خود در ایران هر خودرویی را بصورت خودرو گذر موقت براند.

در غیر اینصورت بر اساس قوانین ممنوعیت واردات خودرو سال 97 هیچ امکانی برای واردات خودرو به این شیوه با هدف سودآوری یا دریافت پلاک ملی وجود ندارد. در آخر هم باید بدانید که رانندگی با خودرو گذر موقت فقط برای مالک خودرو که اقدام به دریافت مجوز کرده قانونی است.

در مورد گذر موقت خودرو

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟