x
X

درصورت خرابی ماشین در جاده چه کنیم؟

خرابی خودرو در جاده از آن اتفاقاتی است که به عنوان یک راننده باید همیشه برای آن آماده باشیم. چطوری؟ تجهیزات لازم مثل ابزار ساده، چراغ قوه یا جامپ استارتر را به همراه داشته باشیم. به علاوه باید از قبل بدانیم که در صورت خرابی خودرو در جاده چه کنیم تا غافلگیر نشویم. مثلا بدانیم در اولین قدم و با هر زحمتی که هست باید خودرو را از جاده خارج کنیم. یا حواسمان باشد که در جاده های شلوغ به محض خرابی خودرو با روش های ایمن به سایر رانندگان اطلاع بدهیم. بطور مثال برای روز که هوا روشن است روشن گذاشتن چراغ راهنما کفایت می کند.اما در شب لامپ داخل کابین را روشن کنید و با دست یا پارچه تنها از سمت راست ماشین رانندگان دیگر را از خرابی خودرو مطلع کنید.

برای تعمیر ماشین مراقب باشید در سمت جاده نایستید و ماشینتان را تا جای ممکن تنها نگذارید.اگر راننده بی تجربه ای هستید، یا بی خیالید یا خیلی از ماشینتان مطمئن هستید، باید بدانید که متاسفانه خرابی خودرو در جاده ممکن است در بدترین شرایط به سراغ ما بیاد. پس همین حالا این مطلب رو تا انتها مطالعه کنید. چرا که ممکن است با خرابی ماشین مواجه شوید، این نکات را در خاطر نداشته باشید و توی دردسر بدی بیوفتید.

خرابی ماشین در جاده

نکاتی مهم هنگام خرابی خودرو در جاده

شایع ترین علائم خرابی خودرو در جاده را بشناسید. به محض مواجه با این علائم خودرو را به سمت کنار جاده هدایت کنید و از خطرات احتمالی جلوگیری کنید. هرچند باک خالی خرابی محسوب نمی شود. می تواند به همان اندازه دردسر آفرین باشد. مراقب میزان بنزینتان باشید. اگر مسیر طولانی و پر ترافیکی را در پیش دارید ، باک را پر کنید. با صدای عجیبی از مخزن بنزین مواجه شدید؟ احتمال خرابی پمپ و خاموش شدن ماشین زیاد است. ماشین رو به تعمیرکار نشان بدهید.

متوجه علائمی مثل کم نور شدن چراغ ها یا مشکل برق قطعات دیگر شدید؟ منتظر خاموش شدن موتور و خرابی خودرو در جاده بخاطر مشکل دینام ماشین باشید. جوش آوردن خودرو یکی دیگر از مشکلاتی است که باید مراقب آن باشید که از دلایل خرابی خودرو در جاده خصوصا در روزهای گرم است. در این مورد هم ماشین را در یک جای امن متوقف کنید و از تعمیرکار سیار کمک بگیربد. علاوه بر علائم خرابی باید نکات مهم در هر مورد را هم بدانید. در مورد این خرابی خودرو در جاده، درپوش رادیاتوری را باز نکنید و روی موتور آب نریزد. یا در این شرایط، ماشین را خاموش نکنید.

جز این ها عوامل دیگری مثل پنچری لاستیک ها در جاده و پارگی تسمه تایم را هم در نظر بگیرید. از کار افتادن کوئل موجب از کار افتادن موتور و خرابی خودرو در جاده است. پس در جاده هر نشانه و علامت و صدای غیر معمولی را جدی بگیرید. از جاده خارج شوید و منتظر امداد خودرو بمانید.اگر برای تعویض لاستیک یا چک کردن کاپوت ماشین پیاده می شوید مراقب سلامت خود و تصادفات جاده ای باشید. پس به عنوان راننده اطلاعات خوبی از وضعیت فنی خودرو داشته باشید و علائم را جدی بگیرید و نکات زیر را در هنگام خرابی خودرو در جاده رعایت کنید.

  • بلافاصله مسیر حرکت خودرو های دیگر را باز کنید

خونسردی خود را حفظ کنید. سرعت را کم کنید. چراغ خطر و فلاشر را روشن کنید و تا حل شدن مشکل روشن نگه دارید. در کمترین زمان خودرو خود را به سمت راست جاده بکشید و در مکانی امن و مسطح پارک کنید. دقت کنید که خودروهای دیگر باید متوجه خرابی خودرو شما در جاده بشوند. اینکار باعث کاهش خطر تصادفات جاده ای می شود. برای این منظور از علائم ایمنی مثل مثلث شبرنگ یا مشعل نورانی استفاده کنید. علائم خطر را باید در جلو عقب و پهلوی خودرو قرار دهید.

به قوانین استفاده از علائم ایمنی مثل فاصله از ماشین در بزرگراه ها، جاده مسطح یا سر پیچ و تپه دقت کنید. اگر خرابی خودرو در جاده برای روز باشد استفاده از مثلث شبرنگ و روشن گذاشتن چراغ های خودرو کافی است و نیازی به مشعل ندارد. اگر چراغ ها خراب یا کم نور هستند از دست و یک تکه پارچه برای اطلاع رسانی کمک بگیرید. در هر صورت مشخص بودن شما و اطلاع سایر رانندگان از خرابی ماشین شما برای جلوگیری از تصادفات مهم ترین کار است. اگر ردیاب خودرو دارید خیلی راحت لوکیشن دقیق خود را برای امداد ارسال کنید تا با سرعت بیشتری مشکل را حل کنید.

  • با امداد تماس بگیرید و تا رسیدن امداد، خودرو را ترک نکنید.

وقتی از خرابی خودرو در جاده مطمئن شدید و در اولین فرصت با امداد خودرو، تعمیر کار یا یدک کش تماس بگیرید. برای اینکار می توانید از سایت ها و اپلیکیشن های مربوطه هم کمک بگیرید. حتی الامکان در خودرو منتظر رسیدن امداد باشید. از اقدامات یا تعمیرات غیر اصولی بپرهیزید. تنها در صورتی ماشین را ترک کنید که خودرو را به یک محل امن، خلوت و خارج از جاده رسانده باشید.

همانطور که گفتیم تا جای ممکن خودرو را به یک محل مسطح منتقل کنید. برای پیاده و سوار شدن در این حالت که در سمت راست جاده هستید از درب سمت راست استفاده کنید. اگر از ماشین خارج شدید فراموش نکنید که کاپوت ماشین را بخاطر قابل دید بودن برای سایر رانندگان باز نگهدارید.

خرابی خودرو

نکات دیگری که بهتر است در جاده به یاد داشته باشید

برای مواردی که  خودرو در بزرگراه خراب شده حتی الامکان خودرو را تا نزدیکترین خروجی ببرید. در غیر اینصورت در حاشیه جاده توقف کنید. اگر کودکی در خودرو هست مراقب خروج او از ماشین باشید. دست به تعمیرات و اقدامات خودسرانه نزنید. ابزار خطر را در قسمتی از بزرگراه که مسیر دو طرفه می شود قرار ندهید. فراموش نکنید توقف شما در وسط جاده فقط خطر تصادف را بیشتر می کند. اگر در ماشین هستید کمربند ایمنی را تا رسیدن امداد بسته نگه دارید تا در صورت برخورد ماشین های دیگر آسیبی به شما نرسد. همیشه برای شرایط پیش بینی نشده حاضر باشید. لوازم هشدار را در ماشین داشته باشید. قبل از همه خونسرد باشید و شتابزده عمل نکنید.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟