آشنایی با علائم خالی شدن باتری ماشین و نکات آن | اینصب
x
X

آشنایی با علائم خالی شدن باتری ماشین

خالی شدن باتری ماشین برای توام ناخوشاینده؟

باتری ماشین معمولا از آن بخش هایی است که رانندگان خیلی به آن توجه نمی کنند. به همین دلیل هم معمولا خالی شدن باتری ماشین در موقعیت هایی که اصلا فکرش را هم نمی کنید، شما را غافلگیر می کند. با از کار افتادن یا دشارژشدن باتری، روشن کردن ماشین تقریبا غیر ممکن است. اما اشکال خالی شدن باتری ماشین یا روشن نشدن آن این است که همیشه در پارکینگ خانه و یا در نزدیکی یک تعمیرکار اتفاق نمی افتد.

جامپ استارتر

ماجرا چه موقع دردسر آفرین می شود؟ وقتی در جاهای که اصلا فکرش را هم نمی کنید یا در زمان هایی که آمادگیش را ندارید، دست تنها هستید. عجله دارید و به تعمیرکار نزدیک نیستید. ماشینتان هم روشن نمی شود. حالا اگر شما ازمخاطبان ثابت ما باشید و توصیه های همیشگی ما رو جدی گرفته باشید. حتما یک جامپ استارتر در ماشین دارید تا شما را از این موقعیت نجات بدهد. در غیر اینصورت ممکن است توی دردسر بدی افتاده باشید. ما این مقاله را به آشنایی با علائم خالی شدن باتری ماشین اختصاص دادیم تا از این به بعد بیشتر نسبت به علائم خرابی باتری و نگهداری آن حساس باشید.

علائمی در رابطه با خالی شدن باتری ماشین

اگر مثل اغلب راننده ها از روشن نشدن ماشین در موقعیتی که پیش بینی نمی کردید وحشت دارید. بهترین کار شناختن علائم خالی شدن باتری ماشین است تا به موقع به داد باتری برسید. البته بد نیست خیلی کوتاه اشاره ای کنم به عواملی که منجر به خالی شدن باتری ماشین می شوند.

اشتباهات انسانی مثل وقتی که فراموش می کنید چراغ های ماشین را خاموش کنید. مشکلاتی مثل خرابی دینام یا تسمه پروانه و شارژ نشدن درست باتری. ایرادات سیستم برق خودرو مثل فیوز معیوب یا اشکالات سیم کشی. رانندگی پر تکرار در مسافت های کوتاه که فرصت پمپ انرژی به باتری را به دینام نمی دهد. گرما و سرمای بیش از حد که عمر مفید باتری را کاهش می دهد. وجود زنگ و خوردگی در اطراف باتری که مانع از شارژ کامل باتری می شود. یا سست بون کابل های متصل به باتری و در آخر باتری ضعیف و کهنه که بیشتر از عمر مفید خود کارکرده و به موقع شارژ و تعویض نشده اند از جمله دلایلی هستند که منجر به خالی شدن باتری ماشین می شوند.

حالا از کجا بفهمید باتری ماشینتان خالی شده یا مشکل از جای دیگریست؟ 6 علامت هست که به شما هشدار می دهد که باتری ماشینتان خالی شده است.

روشن نشدن ماشین از علائم خالی شدن باتری ماشین

  • روشن نشدن و یا سخت روشن شدن ماشین

اگر ماشین استارت می خورد و سوییچ هم مطابق معمول کار می کند اما موتورماشین روشن نمی شود. تمام شدن یا خالی شدن باتری ماشین محتمل ترین ایراد ممکن است.  پس این هشدار را جدی بگیرید. با وجود اینکه مشکلات موجود در سیستم دینام خودرو و یا استارت ماشین هم چنین علائمی دارند. اما اونطور که تعمیر کارها توصیه می کنند، همیشه بهتر است ابتدا به باتری ماشین شک کنید.

برای این شرایط است که ما توصیه می کنیم همیشه یک جامپ استارتر در ماشین داشته باشید. تا بی دردسر ماشین را روشن کنید و خودتان را به تعمیرکار برسانید.

  • چراغ کیلومتر شمار

اگر باتری شما در حد هشدار دشارژ و خالی شده، یکی از بهترین نشانه هایی که باید به آن دقت کنید روشن نشدن چراغ پشت کیلومتر شمار است. نه تنها چراغ پشت کیلومتر شمار، شما کلا به قطعی و ایراد در بخش های الکتریکی ، مثل روشن نشدن اکسسوری هایی که روی ماشین نصب کردید و از برق خودرو تغذیه می کنند، توجه کنید. این علائم نشانه ی خوبی از خالی شدن باتری ماشین هستند. چراکه همانطوری که می دانید باتری ماشین وظیفه تامین برق خودرو را بر عهده دارد.

  • سخت استارت خوردن ماشین در زمستان

در هوای سرد و روزهای زمستان اگر با روشن کردن ماشین مشکل دارید وضعیت باتری خودرو را چک کنید. سرمای هوا فعل و انفعالات شیمیایی درون باتری و انجماد روغن و تبخیر کند بنزین را به دنبال دارد. با این حال اگر در زمستان کلا با روشن کردن خودرو با مشکل مواجه هستید. ماشین روشن نمی شود و یا به استارت های پی در پی نیاز دارد، باید این علامت را جدی بگیرید. به احتمال زیاد مشکل از خالی شدن باتری است.

  • استشمام بوی ناخوشایند از جلوی ماشین

اگر درکابین خودرو بی دلیل بوی ناخوشایند و تند تخم مرغ، فاضلاب یا پیازمانده و چیزی شبیه این به مشامتان می رسد، هیچ بعید نیست که با خالی شدن باتری ماشین و سولفاته شدن آن در خودرو مواجه باشید. این علائم را جدی بگیرید و در کوتاه ترین زمان برای چک آپ باتری اقدام کنید. منشاء این بوی ناخوشایند تولید سولفید هیدروژن از باتری خالی و در حال مرگ است.

  • اشکالاتی در روشن شدن خودرو

موتور ماشین باید منظم و سرحال روشن شود. اگر با هر علامتی مثل روشن شدن نامنظم موتور ماشین و یا سخت روشن شدن آن مواجه شدید. این علامت ها را هشداری برای خالی شدن باتری ماشین در نظر بگیرید. اتفاقا یکی از مواردی که در خرید خودرو های کار کرده باید آزمایش کنید همین مورد است. چندین بار خاموش و روشن کردن ماشین حسابی به شما در تشخیص این مشکل کمک می کند.

تغیرات ظاهری از علائم خالی شدن باتری ماشین

  • تغییرات ظاهری در محفظه باتری

اگر محفظه یا کیس باتری ماشین تغییر شکل نا معمول داده و ورم کرده، ترک خورده و یا به هر شکلی از حالت مستطیلی خود خارج شده  به پایان عمر باتری خودرو نزدیک شدید. پس این هشدار را جدی بگیرید و برای مطمئن شدن از وضعیت باتری همین حالا شکل ظاهری باتری خودرو را از قسمت کاپوت جلوی خودرو چک کنید. در اولین فرصت به تعمیرکار مراجعه کنید.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟