جامع ترین ها در رابطه با جلوگیری از خالی شدن باتری در سرما
x
X

خالی شدن باتری ماشین در سرما و جلوگیری از آن

به طور کلی باتری ماشین رابطه ی خوبی با سرمای زیاد ندارد. بخاطر همین هم هست که در فصل سرد امکان روشن نشدن ماشین یا دیر استارت خوردن آن بخاطر خالی شدن باتری زیاد است. حتما شما هم با من موافق هستید که هیچ چیز بدتر از استارت نخوردن ماشین یا استارت خوردن و روشن نشدن آن بخصوص در زمستان نیست. تصور کنید مواجه شدن با این صحنه می تواند چه موقعیت های سخت و دردسرسازی را برای ما ایجاد کند. می دونید برای جلوگیری از این اتفاق چه کاری میشه کرد؟

خالی شدن باتری ماشین در سرما

خالی شدن باتری ماشین در سرما و جلوگیری از آن موضوعی است که در این مقاله به آن می پردازیم. با ما همراه باشید تا دلایل این اتفاق و روش های جلوگیری از آن را ببینیم. اجازه بدید همین ابتدا یک توصیه مهم برای شما داشته باشم. همیشه یک جامپ استارتر در ماشین داشته باشد. تا به هر دلیلی که باتری ماشین خالی شد و یا به اصطلاح خوابید. بهتون کمک کنه تا ماشین رو روشن کنید و خودتون رو به تعمیرگاه یا موقعیت مناسبی برسونید.

صفر تا صد پیش گیری از خالی شدن باتری ماشین در سرما

باتری از یک سری صفحات سربی و اسید باتری مابین آن تشکیل شده و تولید برق، شارژ و د شارژ بودنش را از واکنش های شیمیایی بین آن ها دارد. سرمای هوا برای این واکنش خوب نیست. چرا در سرمای هوا ماشین با تاخیر روشن می شود و یا روشن نمی شود؟ سرمای هوا روغن موتور را سفت می کند و اجازه نمی دهد که روغن به راحتی شرایط عادی جریان پیدا کند. در نتیجه فشاری که به باتری ماشین وارد می شود و مصرف برق مورد نیاز آن هم حدودا دو برابر شرایط معمول است و باتری باید این نیرو را درهنگام استارت زدن تولید کند. این فشار قدرت باتری ماشین را حدود 50 تا 60 درصد کاهش می دهد.

باید انتظار داشته باشیم در این شرایط ماشین به زحمت روشن شود و یا اصلا روشن نشود. از طرفی سرما باعث کاهش واکنش های شیمیایی درون باتری می شود، پس ولتاژی که باتری تولید می کند هم به میزان چشم گیری کمتر از فصول دیگر سال است. در ماشین های گازوییلی امکان یخ زدن مسیر انتقال سوخت و ژله ای شدن گازوییل در فصل سرما وجود دارد.

این مشکل در ماشین های کاربراتوری قدیم هم وجود داشت، لوله های انتقال سوخت به راحتی در فصل سرد یخ می زدند و روشن کردن ماشین را با دردسر مواجه می کردند. همه ی این موارد بیشتر برای زمانی است که عمر باتری ماشین شما رو به اتمام است، در غیر اینصورت امکان اینکه باتری سالم در یک صبح عادی زمستانی قادر به روشن کردن ماشین نباشد خیلی کم است. حالا چطور می شود از خالی شدن باتری ماشین در سرما جلوگیری کرد؟چند راه هست که به آنها می پردازیم از جمله:

  • شارژ باتری خودرو را تقویت کنید

یکی از روش های ساده برای جلوگیری از خالی شدن باتری در سرما، تقویت شارژ خودرو توسط دینام است. برای این منظور خودرو را در فصل سرد و مدت زیاد بی حرکت نگذارید. ماشین را روشن کرده و حداقل مسافت چند کیلومتری را با آن طی کنید و اجازه بدهید باتری خودرو توسط دینام شارژ شود و به بالاترین حالت شارژ خود برسد. با این کار امکان استارت نخوردن و روشن نشدن خودرو در روزها ی سرد زمستان را کاهش می دهید.

فراموش نکنید که دینام، سرباتری، تسمه دینام خودرو را چک کنید تا عمل شارژ به خوبی انجام شود. سرباتری را در صورت نیاز تمیز و سفت کنید. این کار علاوه بر شارژ بهتر در انتقال انرژی در زمان استارت زدن هم بسیار موثر است.

  • از خاموشی همه ی وسایل ماشین مطمئن شوید

از خاموش بودن همه ی وسایلی که انرژی الکتریکی مصرف می کنند مطمئن شوید و سپس ماشین را خاموش کنید. این وسایل حتی در هنگام خاموش بودن خودرو برق ماشین را مصرف می کنند و باعث خوابیدن و دشارژ شدن باتری می شوند. بهتر است در زمان استارت زدن خودرو هم همه ی وسایل مانند ضبط ماشین شارژرموبایل، برف پاک کن و چراغ ها خاموش باشند. اجازه بدهید ابتدا خودرو روشن شود. شروع به حرکت کنید و سپس این وسایل را می توانید روشن کنید.

  • باتری ماشین را به موقع چک کنید

همیشه نباید تا خالی شدن کلی باتری و دردسرهای آن منتظر باشید. مراقب عمر مفید باتری خودرو و تعویض به موقع آن باشید. عمر مفید خودرو در شرایط عادی که در معرض سرما و گرمای شدید نباشد و تایم زیادی را در جاده های لغزنده نبوده باشد حدود 3 تا 5 سال است. اما حتی در بهترین شرایط هم باتری ماشین بعد از 4 سال باید تعویض شود. بهترین راه جلوگیری از خالی شدن باتری در سرما، چک آپ به موقع باتری و مراقبت از زمان درست شارژ و تعویض باتری است. امکان اینکه یک باتری سلامت و شارژ با سرمای زمستان خالی شده و ماشین را روشن نکند خیلی کم است.

جامپ استارتر؛ باتری به باتری سیار

نکاتی برای جلوگیری از خالی شدن باتری در سرما

  1. همیشه در هنگام روشن کردن خودرو حواستان به چراغ آمپر ماشین باشد. چراغی که علامت باتری روی آن است باید سبز باشد حالا اگر چراغ قرمز یا زرد باشد نشان از وجود مشکل در باتری ماشین است. بهتر است قبل از جدی شدن مشکل به تعمیرکار مراجعه کنید.
  2. سعی کنید ماشین در پارکینگ و در جایی که در مسیر باد و سرمای شدید نباشد پارک شود. به علاوه می توانید دور باتری را توسط پوشش باتری بپوشانید تا گرم بماند.
  3. اگر در روزهای سرد سال به دلیل نداشتن پارکینگ مجبور به پارک خودرو در کوچه و خیابان هستید، یکی از راه حل های موقت برای جلوگیری از خالی شدن باتری در سرما جدا کردن اتصال منفی باتری است. دقت کنید که از این روش در موارد خاصی استفاده کنید و به آن به صورت یک روش دائمی نگاه نکنید.
  4. در فصل سرد حداقل هر دوروز یک بار ماشین باید استارت بخورد و حدود 10 دقیقه روشن باشد. همانطور که گفتیم از بی حرکت بودن طولانی خودرو خودداری کنید.
  5. در نهایت جامپ استارتر را فراموش نکنید. همیشه بخصوص در فصول خیلی سرد و خیلی گرم که باتری ماشین خودرو امکان خالی شدن را دارد و هر لحظه ممکن است برای روشن کردن ماشین با مشکل مواجه شوید جامپ استارتر داشته باشید. جامپ استارتر وسیله ای است که نیروی لازم برای روشن کردن ماشین با یک استارت را فراهم می کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد این وسیله و خرید آن می توانید با اینصب تماس بگیرید.
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟