حق بیمه سال 1402 | محاسبه حق بیمه کارمندان | اینصب
x
X

حق بیمه کارمندان درسال 1402

حق بیمه سال 1402 را با ما حساب کنید و از آن مطلع شوید. در قانون، کارفرما موظف است مبلغی را به عنوان حق بیمه کارگر به این سازمان پرداخت کند. این مبلغ برای استفاده کارگر از مزایای بیمه تامین اجتماعی است. از این مبلغ بخشی را کارفرما پرداخت می کند و بخش دیگرش را از حقوق کارگر کسر می کنند و جمعا و به صورت ماهانه به سازمان تامین اجتماعی واریز می کنند. کارفرما موظف است برای کارگر حق بیمه پرداخت کند و در غیر اینصورت مشمول جریمه خواهد بود و کارگر می تواند از کارفرما شکایت کند. پرداخت حق بیمه به کارگر این امکان را می دهد که بصورت سالانه از خدماتی مانند بیمه درمانی، بیمه بازنشستگی، مستمری بازماندگان و از کار افتادگی برخوردار شود. حق بیمه تامین اجتماعی هم مثل هر سال بر اساس حق مسکن، حق خواروبار و حداقل دستمزد کارگر تعیین می شود.

خب مشخص است که این میزان مطابق هرسال تغییر کرده و نسبت به حق بیمه سال قبل افزایش دارد. حق بیمه 1402 هم 30 درصد دستمزد کارمند بیمه شده است و از این میزان 23 درصد به عهده کارفرما و 7 درصد به عهده خود بیمه شده است که از این 23 درصد 20 درصد حق کارفرما و 3 درصد حق بیمه بیکاری است.

اطلاعات لازم درباره حق بیمه و محاسبه آن

حق بیمه سال 1402

 

یک نوع از محاسبه حق بیمه اختصاص دارد به حق بیمه ای که کارفرما براساس دستمزد و حقوق پرداختی محاسبه و تعیین می کند و در قالب یک لیست به سازمان تامین اجتماعی تحویل می دهد.

روش دوم مربوط به حق بیمه ای است که توسط خود سازمان و بصورت مقطوع براساس ماده 35 برای برخی مشاغل تعیین می شود.

نوع دیگر حق بیمه 1402، حق بیمه خویش فرما است. که  برای مشاغل آزاد و اختیاری و بر اساس حقوق اعلامی متقاضی که باید در بازه تعیین شده برای دستمزد های آن سال باشد، تعیین می شود.

در آخر باید اشاره کنیم به حق بیمه برای قرارداد های پیمانکاری که توسط سازمان تامین اجتماعی و به صورت ضریبی تعیین می شود.

  • نرخ حق بیمه براساس چه معیاری تعیین می شود؟

بطور کلی عوامل مختلفی بر نرخ حق بیمه هرسال تاثیر گذار هستند. همانطور که اشاره کردیم معیارهای اصلی ای بر روی حق بیمه سال های گذشته و حق بیمه 1402 تاثیر گذار بودند. از آن ها می شود به حقوق روزانه کارگر، بن کارگری و حق مسکن اشاره کرد. پس در واقع فرمولی تحت عنوان فرمول محاسبه نرخ هزینه حق بیمه در هرسال وجود دارد که از آن برای محاسبه این مبلغ استفاده می شود. این فرمول براساس این سه معیار اصلی است. توجه داشته باشید برای کارگرانی که حداقل حقوق و مزایا را دریافت می کنند، به غیر از کمک هزینه عائله مندی سایر موارد حقوق و مزایای حقوق ماهانه مشمول بیمه می شود. حالا که حق مسکن و بن کارگری برای سال 1402 تغییر کرده پس معلوم است که حق بیمه سال 1402 هم تغییر می کند.

شاید فکر کنید محاسبه این اعداد برای همه ی کارمندان یک سازمان چقدر سخت و زمان بر خواهد بود و طبعا چقدر ممکن است دچار خطای انسانی در محاسبه باشد. اما جالب است بدانید که همه موارد مربوط به حقوق و دست مزد، حق بیمه، کسورات، اضافات، وام و ثبت دقیق ورود و خروج کارکنان و محاسبه ساعت مفید کاری آن ها و خیلی از موارد دیگر را امروزه خیلی راحت می توانید توسط یک دستگاه حضور و غیاب خوب با سرعت و دقت بالایی انجام دهید. خب پس نرخ حق بیمه سال 1402 و سهم کارفرما هم باید به صورت تمام و کمال و دقیق پرداخت شود. کارگران و کارمندان هم می توانند از سایت سازمان از پرداخت بیمه مطمئن شوند و روند آن را پیگیری کنند. حق بیمه را می شود برای ماه های 30 روزه و 31 روزه و به صورتی که خواهیم گفت محاسبه کرد.

  • فرمول محاسبه حق بیمه 1402

محاسبه حق بیمه کارمندان

برای محاسبه حق بیمه یک فرمول کلی وجود دارد.

(تعداد روزهای کارکرد × پایه حقوق روزانه) + (حق مسکن +بن کارگری)× سی درصد = سهم حق بیمه کارگران و کارفرمایان

بر اساس این فرمول می توانید کل حق بیمه 1402 هر کارگری را محاسبه کنید. توجه کنید که این نرخ بر اساس ماه های 30 روزه و 31 روزه  متفاوت است. یک نکته خیلی خوب هم درباره پرداخت حق بیمه افراد وجود دارد. اینکه در حال حاضر از طریق اپلیکشن های پرداخت بیمه تامین اجتماعی و با گوشی های موبایل خیلی ساده می توانید این مبلغ را پرداخت کنید.

محاسبه حق بیمه 1402 به تفکیک ماه های 30 و 31 روزه

نرخ حق بیمه 1402 با درنظر گرفتن حق مسکن معادل 900 هزارتومان برای ماه های 30 روزه مبلغ 21.924.852 ریال است. به همین ترتیب هم برای ماه های 31 روزه چیزی در حدود 22.455.680 ریال می باشد. به جزئیات این محاسبات پیشتر اشاره شد. اگر حق بیمه 1402 را برای سهم کارفرما و سهم کسری حقوق کارگر اینطور محاسبه کردند، سهم قابل پرداخت کارفرما برای هر کارگر در ماه های 30 روزه سال معادل 16.809.053 است و برای ماه های 31 روزه معادل 17.216.022 است.

سهم هر کارگر از مبلغ حق بیمه 1402 و کسری حقوق وی برای ماه های 31 روزه سال معادل 5.239.659 است درحالیکه برای ماه های 30 روزه سال معادل 5.115.799 است.

گفتیم که این درصد ها از حاصل جمع حقوق پایه، حق مسکن و بن خوارو بار است. این در حالی است که  عدد حق مسکن 1402 برای محاسبه حق بیمه 900 هزار تومان در نظر گرفته شده است. اما همانطور که گفتیم بهترین راه محاسبه حق بیمه کارمندان در سال 1402 برای تک تک کارمندان و تهیه لیست پرداخت ها استفاده از یک دستگاه حضور و غیاب با کیفیت است.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟