حقوق کارمندان در سال 1402 چقدر افزایش می یابد؟ | اینصب
x
X

حقوق کارمندان در سال 1402 چقدر افزایش می یابد؟

افزایش حقوق کارمندان 1402

حقوق کارمندان 1402! روزهای پایانی سال است و زمان اعلام دقیق ضریب افزایش حقوق کارمندان دولتی و غیر دولتی. دغدغه اصلی کارمندان در این روزها بیشتر از هرچیزی نحوه محاسبه و میزان افزایش حقوق است. اما محاسبه حقوق کارکنان براساس این افزایش حقوق سالانه، یکی از دغدغه های اصلی مدیران و پرسنل بخش مالی سازمان ها هم هست.

حقوق کارمندان در سال 1402

در این مقاله با من همراه باشید. چراکه قصد دارم علاوه بر اطلاعاتی از چگونگی محاسبه ی درصد افزایش حقوق، به روش های ساده تر محاسبه ی حقوق کارمندان در سازمان ها و ادارات بپردازم. در انتها به سوال اصلی این روزهای همه ی کارمندان در این ماه های پایانی سال بپردازم: حقوق کارمندان در سال 1402 چقدر افزایش می یابد؟ اما اگر شما از مدیران مالی سازمان ها و ادارات دولتی و غیر دولتی هستید هم این مقاله برای شما مفید است.

در ادامه به معرفی دستگاه حضوروغیاب و نرم افزار محاسبه حقوق و دستمزد کارکنان به عنوان ساده ترین، دقیق ترین، سریع ترین و در یک کلام بهترین روش محاسبه ی حقوق کارمندان درسال 1402 خواهیم پرداخت.

روش محاسبه افزایش حقوق کارمندان

افزایش حقوق کارمندان در ابتدا به صورت یکپارچه محاسبه و اعمال می شد. یعنی پس از اینکه توسط دولت و باتوجه به نرخ سالانه تورم یک درصدی برای افزایش سالانه حقوق کارمندان اعلام می شد. این افزایش برای همه کارمندان بخش های خصوصی و دولتی و بدون توجه به میزان حقوق و سمت های مختلف و به صورت برابر اعمال می شد.

اشکال این روش افزایش حقوق، این بوده که کارمندان با حقوق بیشتر افزایش بیشتر سالانه را هم تجربه می کردند. در مقابل هم کارمندان با حقوق های پایین تر، افزایش حقوق کمتری هم داشتند. منتقدین این روش افزایش حقوق اعتقاد داشتند که با این روش به مرور شکاف عمیق تر اقتصادی را تجربه خواهیم کرد. پس به مرور شیوه های اعمال افزایش حقوق کارمندان تغییر کرد.

بنابر این درسال های اخیر فرمول جدیدی برای افزایش حقوق کارمندان بکار گرفته شد. طبق این فرمول کارمندان با حقوق بیشتر درصد افزایش حقوق کمتر سالانه را خواهند داشت. برعکس میزان افزایش حقوق کارمندان با حقوق کمتر بیشتر از گروه اول خواهد بود. هدف از این روش محاسبه افزایش حقوق، اصلاح شکاف اقتصادی میان کارمندان است.

افزایش حقوق کارمندان درسال  1402

افزایش حقوق کارمندان در سال 1402

آنطور که در لایحه بودجه  سال 1402 آمده، ضریب حقوق گروه های مختلف حقوق بگیر به میزان متوسط 20 درصد بر اساس آخرین حکم کارگزینی است. به گونه ای که مجموع حکم کارگزینی به نسبت مدت کارکرد از 70 میلیون ریال معادل هفت میلیون تومان کمتر نباشد. این قانون برای کارکنان رسمی، پیمانی و کارکنان قراردادی و کارکنان طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان وزارت بهداشت و درمان است.

اما این تنها بخش این لایحه افزایش بودجه نیست. در ادامه تبصره 11 لایحه آمده است که دولت به ترتیب 50 درصد برای حق عائله مندی و 100 درصد به حق اولاد کارکنان اضافه کرده است. برای افزایش حقوق 1402 کارمندان و بازنشستگان لشگری و کشوری هم تغییری در 20 درصد افزایش حقوق ایجاد نشده. اما برخی از تبصره ها مانند کف و سقف حقوق، مالیات بر درآمد مزایا و … تغییرات اندکی کرد.

براساس این مصوبات سقف خالص پرداختی از محل حقوق و مزایای مستمر و غیر مستمراست و سایر پرداختی ها از هر محل و تحت هر عنوان در سال 1402 به گروه های مختلف حقوق بگیر 55 میلیون تومان است. پرداخت مبالغ اضافه بر این مبلغ با هر عنوانی و از هر محل و اعتباری به کارکنان لشگری و کشوری ممنوع است.

بهترین روش محاسبه افزایش حقوق سالانه در سازمان ها

اما پیچیدگی های محاسبه حقوق جدید برای تمام پرسنل و کارکنان با توجه به درصد اضافات سالانه ی اعلام شده به همین جا ختم نمی شود. این اضافات و تغییرات بر تمام ایتم های فیش حقوق تمام کارمندان باید اعمال شود. محاسبه مالیات، مزایای جانبی، بیمه و … را هم به لیست تغییرات اضافه کنید. حالا اگر بخواهید در پرداخت حقوق کارمندان منظم باشید و خطایی در محاسبه دستمزد ها رخ ندهد، چه میزان کار و چندساعت تلاش نیروهای بخش مالی سازمان نیاز است؟ محاسبه حقوق کارمندان برای سازمان ها در حالت عادی هم پروسه ای زمان بر، طولانی و انرژی گیر است. که وقت مفید گروهی از کارکنان سازمان را بدون عایدی خاصی برای سازمان تلف می کند. وقت مفیدی که می توانسته صرف پروژه های سودآور و فعالیت های سازمانی مهم تری باشد.

اما امروزه با وجود دستگاه حضور و غیاب و نرم افزار محاسبه حقوق و دستمزد دیگر جایی برای روش های وقت گیر سنتی محاسبه حقوق کارمندان نیست. نه در سازمان های بزرگ ونه برای کسب و کارهای کوچک. بخصوص که خطای انسانی در محاسبه دقیق میزان حقوق و بی نظمی در پرداخت حقوق به دلیل زمان بر بودن پروسه محاسبه در این روش اجتناب ناپذیر است. با وجود این ابزار کارآمد با پیچیدگی های محاسبه دستمزد پرسنل برای همیشه خداحافظی کنید. خصوصا با اعمال درصد افزایش حقوق کارمندان در سال 1402.

طرز کار دستگاه حضور و غیاب

دستگاه حضور و غیاب در سازمان نصب می شود و همانطور که از نام آن پیداست ورود و خروج پرسنل را بصورت دقیق ثبت می کند. برای این دستگاه همچنین می توانید شیفت های کاری، مرخصی، اضافه کار و… را تعریف کنید. اما علاوه بر این دستگاه به یک نرم افزار محاسبه حقوق و دستمزد هم احتیاج دارید. در واقع این نرم افزار بر اساس داده های اندک مدیر مالی و داده های دستگاه حضور و غیاب، به راحتی و در کوتاه ترین زمان ممکن به محاسبه حقوق و دستمزد کارمندان و پرسنل می پردازد.

با این روش شما نیازی به محاسبه درصد افزایش حقوق سالانه، کسورات، تعدیل و فرمول های پیچیده بیمه بازنشستگی و ضرایب مختلف را ندارید. از طرفی از خطای انسانی در محاسبات و بی نظمی در پرداخت حقوق در سازمان ها خبری نخواهد بود. از اینجا به بعد همه ی پیچیدگی های محاسباتی بر عهده این نرم افزار خواهد بود.

با وجود این روش های ساده و دقیق، محاسبه حقوق کارمندان در سال 1402 و میزان افزایش آن با روش های سنتی به هیچ وجه منطقی نیست.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟