حضور و غیاب و نکات مربوط به شبکه | کاربرد آی پی در سیستم حضور و غیاب
x
X

حضور و غیاب و نکات مربوط به شبکه

در زندگی امروز ما نداشتن سواد کامپیوتر و آشنایی با مفاهیم اینترنت، به منزله‌ی بی‌سواد بودن است. ضرورت به‌کارگیری اینترنت در جای‌جای زندگی ما رسوخ کرده است. به‌گونه‌ای که دیگر زندگی کردن بدون آن برایمان غیر قابل تصور است. شاید تا بحال درباره‌ی دستگاه حضور و غیاب  و انواع آن مقالات زیاده خوانده باشید. اما در این مقاله قصد داریم به موضوعی که کمتر به آن پرداخته شده بپردازیم و آن “ارتباط این دستگاه با اینترنت و مفاهیم مربوط به شبکه” می‌باشد.

برای صحبت درمورد نکات مربوط به شبکه و ارتباط آن‌ها با سیستم حضور و غیاب به مفاهیمی نیاز داریم. مثلا نیاز است که درباره‌ی مفاهیمی مانند IP و کارایی آن در سامانه حضور و غیاب توضیحاتی ارائه دهیم. همچنین در مقاله پیش رو، به بررسی کاربرد IP استاتیک برای راه اندازی دستگاه حضور و غیاب نیز خواهیم پرداخت.

 

دستگاه حضور و غیاب

 IP یا همان IP Address چیست؟

هر فردی برای متصل شدن به اینترنت به یک دستگاه یا همان  Device نیاز دارد. که این Device معمولاً گوشی موبایل هوشمند یا لپ تاپ و کامپیوتر می‌باشد. IP، کوتاه شده‌ی عبارت Internet Protocol یا همان آدرس پروتکل اینترنتی است. به صورت یک سری اعداد با نظم و قاعده مشخص و معنی دار، به هر دستگاهی که به شبکه اینترنت جهانی وصل شود اختصاص می‌یابد.

به عبارت دیگر IP یک شماره شناسایی برای برقراری ارتباط تحت شبکه است. کاربرد اصلی آن شناسایی دستگاه‌های مختلف و تفکیک آن‌ها از یکدیگر می‌باشد. درواقع هر دستگاهی که می‌خواهد به شبکه Network متصل شود باید یک IP یا همان شناسه داشته باشد. آی پی آدرس‌ها در مجموع در دو نسخه IPV4 و 6IPV وجود دارند.

با IP های استاتیک و داینامیک آشنا شوید

آی پی آدرس‌ها با توجه به میزان مانایی‌‌شان به دو گروه استاتیک و داینامیک تقسیم می‌شوند. IP داینامیک با هر بار اتصال یک دستگاه به اینترنت تغییر می‌کند. برای مثال زمانی که شما با لپ تاپ خود به اینترنت متصل هستید، یک IP داینامیک به آن اختصاص داده شده است. زمانی که اتصال خود را قطع کرده و مجدداً متصل می‌شوید یک IP جدید برای لپ تاپ شما تعریف می‌شود.

اما IP استاتیک یک شناسه ثابت برای هر Device است و هر چند بار هم که به اینترنت متصل شوید هیچ تغییری نخواهد کرد.

IP چه کاربردی در سیستم اتوماسیون اداری دارد؟

در نرم افزار حضور و غیاب به وسیله‌ی IP اطلاعات دستگاه حضور و غیاب را تخلیه و از آن‌ها گزارش تهیه نمود. در مدل‌های پیشرفته تر این دستگاه‌ها نیز می‌توان از طریق شبکه وای فای، دستگاه را متصل و اطلاعات آن را تخلیه کرد. البته دستگاه حضور و غیاب ارزان و معمولی این امکان را به کاربر نخواهد داد.

نا گفته نماند که در سامانه حضور و غیاب، IP های داینامیک بیشتر از IP های استاتیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. ولی اگر یک مجموعه چندین شعبه داشته باشد شرایط کمی متفاوت است. اگر مدیران بخواهند که تردد پرسنل تمام شعب را از طریق شبکه و با کمک یک نرم افزار کنترل کنند، می‌توانند از IP استاتیک استفاده کنند. اهمیت و کارایی این موضوع در مورد فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مجموعه‌های این چنینی که شعبه‌های زیادی در شهرهای مختلف دارند خود را نشان می‌دهد. در ادامه در این باره توضیحاتی بیشتری ارائه خواهیم داد.

 

سامانه حضور و غیاب

آموزش فعال‌سازی دستگاه حضور و غیاب با IP استاتیک

IP Address استاتیک کاربرد مهمی دارد. مواقعی که دستگاه حضور و غیاب در یک مکان، و نرم افزار مربوط به آن در مکان دیگری قرار دارد مناسب است. در چنین مواقعی برای تخلیه اطلاعات مربوط به تردد کارمندان از طریق شبکه، روش IP استاتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکته‌ی مهم این است که IP استاتیک باید برای مکانی که دستگاه در آن‌جا قرار دارد تهیه شود. دریافت این IP از ارائه دهنده سرویس اینترنتی صورت می‌گیرد. زمانی که IP استاتیک دریافت شد، سامانه حضور و غیاب از طریق کابل LAN به شبکه (مودم، سوییچ، روتر و …) محل کار دستگاه وصل می‌شود. با ورود به تنظیمات مودم عبارت what is my IP در گوگل جستجو و IP استاتیک به دست می‌آید.

در گام بعدی باید بخش DMZ در تنظیمات مودم پیدا شود و IP دریافت شده در آن وارد گردد. انجام این کار سبب می‌شود تا هر زمانی از بیرون از مکانی که دستگاه حضور و غیاب در آن قرار دارد، IP دستگاه در بستر اینترنت جستجو شود. IP استاتیک، IP دستگاه را فرا می‌خواند. در نتیجه اطلاعات مربوطه تخلیه می‌شود.

آموزش باز کردن قفل دستگاه اتوماسیون اداری به وسیله‌ی مودم

برای باز کردن قفل این دستگاه با کمک مودم، باید اول دستگاه را از طریق کابل شبکه یا وای فای، به شبکه محل کار وصل کنید. اینکه از کدام راه (کابل یا وای فای) استفاده کنید به مدل دستگاه حضور و غیاب بستگی دارد. در گام بعدی رنج IP شبکه محل کار باید پیدا شود. برای انجام این کار در منوی Start وارد CMD شده و دستور  IP config را اجرا کنید.

بعد از انجام این کار باید IP مشخص شده‌ی دستگاه را پیدا نمایید. این کار نیز از دو روش قابل اجراست. روش اول استفاده از IP های پیش‌فرض دستگاه و روش دوم استفاده از نرم افزار محاسبه کارکرد در صورت فعال بودن دستگاه می‌باشد. اگر دو روش ذکر شده کمکی به شما نکرد راه سوم پیدا کردن IP از طریق برنامه‌های IP Scanner می‌باشد.

گام بعدی وارد شدن به تنظیمات مودم محل کار می‌باشد. معمولاً اکثر مودم‌ها به طور پیش‌فرض ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ ست شده‌است. برای اطمینان بیشتر بهتر است از منوی CMD دستور IP config  اجرا شود. در بخش gateway آی پی تنظیمات مودم پیدا شود. پس از اینکه وارد تنظیمات مودم شدید IP دستگاه را در قسمت DMZ وارد کرده وسپس IP local خود را پیدا کنید. همانطور که می‌دانید می‌توانید با جستجوی عبارت what is my IP در مرورگر، این کار را انجام دهید.

 

بهترین دستگاه حضور و غیاب

خرید بهترین دستگاه حضور و غیاب

بهترین دستگاه حضور و غیاب برای مجموعه شما دستگاهی است که ظرفیت ثبت کاربر آن با تعداد پرسنل مجموعه شما، متناسب باشد. همچنین قابل اتصال به اپلیکیشن حضور و غیاب نیز باشد. گارانتی و خدمات پس از فروش محصول نیز از فاکتورهای مهم و تعیین کننده است.

حال که تا اینجا این مقاله را مطالعه کردید به این معنی است که نسبت به موضوع سیستم حضور و غیاب علاقمند و مشتاق هستید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم دیگر مقالات مرتبط با موضوع را در سایت ما مطالعه بفرمایید. برای مطالعه منابع خارجی عبارت حضور و غیاب به انگلیسی که معادل Attendance Device است را در گوگل سرچ کنید.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟