توضیحات جامع جریمه سرعت غیر مجاز در سال 1402 | اینصب
x
X

جریمه سرعت غیر مجاز در سال 1402

خب با آغاز سال 1402 یکی از مواردی که مثل هر سال همگی ما در رابطه با آن کنجکاو هستیم جریمه سرعت غیر مجاز مصوب امسال است. جریمه هایی که با وجود اینکه علاقه چندانی  به آن ها نداریم اما به تنهایی یک عامل موثر در کاهش تصادفات و بهبود وضعیت رانندگی هستند. در ابتدا برای اعمال جریمه سرعت غیر مجاز، احتیاج به ثبت سرعت ها هست. جالب است بدانید که از فروردین 1402 تنها در جاده های برون شهری چیزی در حدود 1872 سامانه فعال ثبت تخلفات عبور و مرور مشغول به فعالیت هستند.

سرعت غیر مجاز

بد نیست همینجا یاد آوری کنم، برای مالکین خودروهایی که سرقت شده و در زمان طلایی بعد از سرقت. با کمک این میزان از دوربین های فعال در سطح شهر و خارج از آن و درصورتی که به ردیاب خودرو هم مجهز بوده باشید، در کوتاهترین زمان ممکن  امکان یافتن خودرو خود را پیدا خواهید کرد. یعنی درست قبل از اینکه خودرو شما توسط سارقین اوراق شود. پس لازم است استفاده از ردیاب خودرو را کاملا جدی بگیرید. اما برگردیم به بحث جریمه ها. شما از جریمه سرعت غیر مجاز در سال 1402 خبر دارید؟ اگر هنوز فرصت نکردید سری به اخبار مربوط بزنید و اطلاعات کسب کنید هنوز دیر نشده . این مقاله اطلاعات کاملی در این زمینه دارد.

همه چیز در رابطه با جریمه سرعت غیر مجاز

جریمه سرعت غیر مجاز از 1399 تغییر کرد. این عدد براساس محلی که تخلف ثبت شده و میزان سرعتی که دوربین ها ثبت می کنند و مقایسه با جداول سرعت مجاز تعیین شده، مشخص می شود. این جریمه برای رانندگان مختلف با هم تفاوت دارد. مثلا اگر سرعت شما  30کیلومتر بر ساعت بیشتر از حد مجاز بوده، برای کلانشهرها، جاده های بین شهری و مراکز استان ها 63 هزار تومان است. همین مبلغ برای سایر شهرها 46 هزار تومان اعلام شده، اما مثلا برای راه های روستایی چیزی در حدود 31 هزار تومان است.  البته فراموش نکنید که مبلغ جریمه سرعت غیر مجاز در سال 1402 هنوزهمین مبالغ است به علاوه 7 درصد افزایش. .

بطور مثال اگر میزان تخلف شما از سرعت مجاز بالاتر از 30 کیلومتر بر ساعت باشد میزان جرایم باز هم متفاوت است. برای کلانشهر، مراکز شهر های بزرگ و جاده های بین شهری 210 هزارتومان، برای شهرهای خارج از این شرط 189 هزار تومان و برای مسیر های روستایی 105 هزار تومان جریمه سرعت غیر مجاز تعیین شده. همچنین برای مواردی که این تخلف از سرعت های مجاز بالاتر از 30کیلومتر و تا حدود 50 کیلومتر باشد علاوه بر جرایم نقدی که ذکر شد. برای رانندگان شخصی 5 نمره منفی و برای رانندگان عمومی 10 نمره منفی ثبت می شود.

برای تخفلات سرعتی بالای 50 کیلومتر علاوه بر جریمه نقدی و نمره منفی گواهینامه باید در دوره آموزشی پلیس راهور که از طریق پیامک برای شما مشخص می شود هم شرکت کنید و تعهد کتبی بدهید که تخلف و سرعت غیر مجاز را تکرار نمی کنید. حالا اگر به این تعهد عمل نکنید چی؟ در اینصورت مجرم شناخته می شوید و باید به مراجع قضایی معرفی شوید. پس فکرش رو هم نکنید. اما به طور کلی میشه گفت دو نوع جریمه سرعت غیر مجاز داریم

جریمه سرعت غیر مجاز

· جریمه نقدی سرعت غیر مجاز در سال 1402

خیلی کوتاه در رابطه با جریمه سرعت غیر مجاز صحبت کردیم. بطور خلاصه جریمه نقدی برای هر میزان تخلف از سرعت غیر مجاز تعیین می شود. البته مبلغ این جریمه بر اساس شرایطی مثل محلی که تخلف در آن ثبت شده ومیزان سرعتی که بالا تر از حد مجاز آن مکان بوده تعیین می شود. همانطور که گفتیم بر اساس میزان تخلف به صورت خلاف زیر 30 کیلومتر، تخلف 30 تا 50 کیلومتر و تخلفات بالای 50 کیلومتر محاسبه می شود. البته برای مورد آخری علاوه بر جریمه نقدی سرعت غیر مجازی  که پیشتر گفتیم مشمول جریمه غیر نقدی هم می شوید. به علاوه شرکت در کلاس های آموزشی پلیس و تعهد رسمی برای عدم تکرار تخلف از سرعت مجاز هم جزئی از این جریمه سرعت غیر مجاز است.

·جریمه غیر نقدی سرعت غیر مجاز در سال 1402

جریمه غیر نقدی سرعت غیر مجاز هم همانطور که گفتیم مربوط به امتیازات منفی گواهینامه راننده متخلف است. این جریمه برای تخلفات رانندگی شخصی عددی بین 5 تا 10امتیاز منفی است. رانندگان عمومی متخلف امتیاز منفی بین  10 تا 15 امتیاز دریافت می کنند. این جرایم از سمت اداره راهنمایی و رانندگی تعیین می شود و بر گواهینامه رانندگان متخلف اعمال می شود. معمولا این امتیازات منفی در قالب پیامک به شما اعلام می شود. هر نمره منفی پیامد های خاص خود را دارد. بطور مثال اگر جریمه منفی شما بیش از یک مقدار تعیین شده است خودرو شما به ناچار توقیف می شود. پس بر هر راننده ای واجب است که جداول میزان نمرات منفی تعیین شده برای جرایم مربوطه را مطالعه کند و به خاطر بسپارد. همچنین شما امکان استعلام نمرات منفی گواهینامه را از طریق سایت راهور دارید.

سرعت مجاز

جریمه سرعت غیر مجاز را چگونه استعلام بگیرید؟

در آخر برای استعلام جرایم خود بهترین روش استفاده از سایت راهور 120 است. در همین سایت امکان اعتراض به جرایم خود و پرداخت و تسویه مبالغ جریمه را هم دارید. همچنین سایت های زیادی هستند که نحوه استعلام خلافی و ثبت اعتراض را آموزش دادند. که می توانید از آن ها هم کمک بگیرید. از زمان ثبت جرایم حدود 60 روز امکان پرداخت دارید. البته در صورت عدم پرداخت جریمه در این مدت مبالغ تغییری نمی کنند و در سوابق خلافی شما به همان شکل باقی هستند.

همانطور که گفتیم به هر دلیلی به مبلغ جریمه اعتراض دارید، امکان ثبت اعتراض خود را خواهید داشت. حتی امکان اثبات بی گناهی خود و بازگشت مبلغ جریمه را دارید. نکات دیگری هم هست که بهتر است به آن ها دقت کنید. اگر از رانندگانی  هستید که برای در رفتن از دوربین های ثبت تخلف پلاک خود را مخدوش می کنند، حواستان باشد که شما مجرم هستید. همچنین ملزم به پرداخت مبلغ 61 هزار تومان جریمه و 200 هزار تومان بابت ارتکاب جرم به حساب مراجع قضایی هستید. در صورت عدم پرداخت جریمه سرعت غیر مجاز موسوم به تسلیمی و همچنین جرایم  الصاقی بعد از مدت مقرر 60 روزه ، مبلغ جریمه شما دو برابر می شود. عدم رعایت مقررات رانندگی و خصوصا سرعت غیر مجاز واقعا به دردسر های بعدش نمی ارزد. تا جای ممکن به قوانین و مقررات پلیس احترام بگذارید.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟