چگونه باطری ماشین خود را تعویض کنیم؟ | اینصب
x
X

چگونه باطری ماشین خود را تعویض کنیم؟

تعویض باتری ماشین

اگر شما به قول معروف آدم دست به آچاری هستید و علاقه دارید کارهای تعمیری را خودتان انجام بدهید، این مقاله برای شماست. چگونه باطری ماشین خود را تعویض کنیم؟ با من همراه باشید تا همه آنچه درباره ی تعویض باتری ماشین لازم است بدانید و رعایت کنید را با هم ببینیم.

باتری یکی از مهم ترین قطعات ماشین است که مدیریت بخش عظیمی از ماشین را به عهده دارد. باتری ماشین به صورت نرمال عمری در طول 3 تا 5 سال دارد. به شرطی که پای هوای خیلی گرم، خیلی سرد و حرکت زیاد در جاده های لغزنده در میان نباشد. به همین دلیل ما عمر مفید باتری ماشین را در حدود 3 سال در نظر می گیریم. اگر از تعویض باتری ماشین بیش از این زمان بگذرد، همیشه امکان اینکه ماشین درست وقتی اصلا فکرش را هم نمی کنید، استارت نخورد، وجود دارد.

حالا اگر شما راننده هوشمند و آینده نگری باشید حتما یک جامپ استارتر دارید که در این شرایط شما را نجات بدهد. تا بعد بتوانید سر فرصت به تعویض باتری ماشین بپردازید. اما اگر به موقع به فکر باتری ماشین نبودید و جامپ استارتر هم ندارید، ممکنه حسابی توی دردسر بیوفتید. برای اینکه گرفتار این شرایط نشید همیشه یک جامپ استارتر در ماشین داشته باشید و این مقاله را هم تا انتها بخوانید. تعویض باتری ماشین سه مرحله دارد.

  • تشخیص خرابی باتری
  • خرید باتری جدید
  • تعویض باتری

صفر تا صد تعویض باتری ماشین

همانطور که گفتیم تعویض باتری ماشین سه مرحله کلی دارد که در زیر، این مراحل را با هم خواهیم دید. خرابی باتری ماشین یک اتفاق معمول است و تعویض آن در صورتی که نکات تعویض باتری ماشین را در خاطر داشته باشید، اصلا کار سختی نیست.

مراحل تعویض باتری خودرو

  • از خرابی باتری ماشین مطمئن شوید

در قدم اول خیلی مهم است که زمان تعویض باطری ماشین را به درستی تشخیص بدهیم. وقتی باتری ماشین به زمان تعویض خود نزدیک می شود، موتور ماشین برای روشن شدن بیشتر از حالت نرمال زمان می گیرد. در این حالت باید نسبت به شارژ یا تعویض آن اقدام کنید. اگر احساس می کنید چراغ های جلو نسبت به قبل کم نورتر هستند و به سختی پیدا می شوند، این حالت هشداری برای شارژ مجدد و یا تعویض باتری ماشین است.

باتری در حالتی که نشت کرده یا معیوب شده باشد، از خود بوی فساد یا بویی شبیه تخم مرغ فاسد می دهد. اگر بوی نامطبوعی از باطری و یا کاپوت خود حس می کنید می توانید آن را نشانه ای برای خرابی باطری بدانید. آیا تجربه دردسر ساز خاموش شدن بی دلیل موتور ماشین و روشن نشدن آن را دارید؟ در این صورت این باتری است که توان تامین ولتاژ کافی برای روشن کردن ماشین را ندارد و در صورتی که جامپ استارتر هم ندارید ممکن است حسابی دردسر ساز شود. اگر باتری متورم شده، ترک خورده و تغییر شکل داده است، نشانی از خراب باتری مانند بالا رفتن دمای کاپوت است.

حتی اگر باتری در شرایط خوبی به نظر می رسد اما 4 سال از عمر آن می گذرد باید به فکر تعویض باتری باشید. اگر خوردگی های سطح باتری بیشتر از حد معمول است. باتری را عوض کنید. ولتاژ باتری را با ولت متر اندازه بگیرید، عدد زیر 12 نشان دهنده خرابی باتری و زمان تعویض است.

  • تهیه باتری مناسب و ابزار لازم برای تعویض باتری ماشین

در این مرحله باید باتری جدید را تهیه کنید. باتری جدید را باید با توجه به مشخصات باتری قبلی خود خریداری کنید. برای اینکه خیالتان از بابت باتری جدید راحت باشد به اطلاعاتی مانند اندازه، آمپر باتری، اندازه پایه باتری که روی آن نوشته شده دقت کنید. در تعویض باتری ماشین فراموش نکنید که همه باتری ها به همه ماشین ها نمی خورند.

در مرحله دوم و قبل از هر کار تعمیری، اول ابزار لازم را خریداری کنید و قبل از شروع به کار آنها را منظم و در دسترس خود قرار بدهید تا در حین کار دنبال ابزار خود نگردید. برای تعویض باتری ماشین به آچار سوکت، ولت متر، آچارهای 7، 10، 13 نیاز دارید مگر اینکه سر باتری شما گیره آزاد دارد که در آن صورت به آچار نیازی ندارید. حتما تمام مراحل را با دستکش ایمنی و عینک انجام دهید. برای تعویض باتری، ماشین باید در یک سطح کاملا صاف قرار بگیرد که حتی الامکان رفت و آمد زیادی در آن نیست و خیلی مهم است که در اطراف ماشین سیگار نکشید.

  • تعویض باتری ماشین

برای تعویض باتری ماشین از پیدا کردن محل باتری شروع کنید. محل قرار گیری باتری ماشین در مدل های مختلف متفاوت است. برای اینکار به دفترچه راهنمای ماشین خود سر بزنید. باتری قطعه مستطیل شکلی است که توسط دو کابل متصل شده و معمولا در اطراف موتور است. اگر باتری شما پوشش دارد ابتدا پوشش روی باتری را بردارید. در این مرحله باید سر باتری را بردارید و دقت کنید که از کابل منفی شروع کنید. ابتدا گیره منفی را با آچار شل کنید و سپس به طور کامل آن را جدا کنید. حالا همین کار را با کابل مثبت انجام دهید. پایه های مثبت معمولا علامت مثبت دارند و به رنگ قرمز هستند.

مراقب باشید در حین کار دو کابل مثبت و منفی با هم تماس نداشته باشند.

  • بازکردن بست ها

اتصالات باتری را با دقت باز کنید و با احتیاط کامل باتری را از محفظه اصلی خارج کنید. مراقب وزن باتری باشید و از افتادن آن جلوگیری کنید. باتری ها عموما وزنی در حدود 12 کیلوگرم دارند. پس از آن محل باتری را با دقت تمیز کنید. برای تمیز کردن سینی  پایه های باتری می توانید از یک برس سیمی استفاده کنید. بهترین محلول خانگی برای این تمیزکاری محلول جوش شیرین و آب است.

  • نصب باتری جدید

باتری را جوری قرار دهید که سمت مثبت با هم مطابقت داشته باشد. باتری جدید را با احتیاط در جای خود قرار دهید. گیره ها را حسابی محکم کنید. در پوش روی پایه باتری را بردارید و واشرهای ضد خوردگی را مجددا بر روی آن نصب کنید. در این مرحله یک لایه نازک گریس را بر روی پایه ها پخش کنید و قطب های مثبت را به هم متصل کنید. مرحله نصب باتری خلاف مرحله جداکردن است و در آن ابتدا قطب های مثبت و سپس قطب های منفی را به هم متصل می کنیم.

مراحل تعویض باتری ماشین

در آخر به خوبی ترمینال های مثبت و منفی را محکم کنید. اگر باتری شما محفظ یا کاور دارد آن را قرار دهید. کاپوت را ببندید و موتور را روشن کنید. تمام دستگاه هارا بررسی کنید. همه چیز خوب کار می کند؟  تبریک می گم شما موفق شدید به همین سادگی تعویض باتری ماشین را انجام بدهید.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟