همه چیز در مورد بیمه سرقت خودرو | اینصب
x
X

همه چیز در مورد بیمه سرقت خودرو

سرقت خودرو اتفاقی است که هیچ یک از ما دوست ندارد احتمال آن را برای خود در نظر بگیرد. اما واقعیت این است که سارقان هر روز با ترفندها و روش‌های جدیدتر و سرعت عمل بیشتر در کمین خودروی ما و لوازم جانبی آن هستند. برای سارقان اهمیتی ندارد که خودروی قدیمی داشته باشید یا یک مدل لوکس و گران قیمت! متاسفانه باید بپذیریم که سرقت خودرو به هیچ وجه اتفاق نادری نیست و ممکن است برای هر یک از ما اتفاق بیفتد. خبر بدتر اینکه احتمال یافتن خودرو سرقت شده، با وجود دوندگی‌های بسیار و تلاش‌های مال باختگان و پلیس، زیاد نیست.

بنظر می رسد تنها راه موجود استفاده از همه ی روش های پیش گیری از سرقت و همینطور تدابیر مفید برای زمان سرقت خودرو است. بهترین اقدامات موجود استفاده از دزدگیر ماشین، ردیاب خودرو و بیمه سرقت خودرو است. در این مقاله قرار است همه چیز در مورد بیمه سرقت خودرو را باهم بررسی کنیم.

بیمه سرقت خودرو

دلایل مهم بودن بیمه سرقت خودرو

سرقت خودرو ممکن است به دو صورت اتفاق بیفتد. زمانی که گفته می‌شود سرقت کلی خودرو، منظور خودرو با تمام ملحقات آن است و یا سرقت لوازم جانبی و قطعات خودرو که در بیمه به سرقت درجا معروف است. منظور از بیمه سرقت خودرو این است که مالک یا در واقع بیمه‌گذار با پرداخت هزینه‌ای ثابت تحت عنوان حق بیمه، اقدام به خرید بیمه بدنه از شرکت بیمه مورد نظر خود می‌کند. شرکت بیمه هم در صورت بروز حوادث و خساراتی از جمله سرقت خودرو یا قطعات آن، بخشی از خسارت‌های وارده را بر اساس شرایط تعیین شده در قرارداد حق بیمه، پرداخت می‌کند.

این خسارات ممکن است آتش سوزی، انفجار، صاعقه و سرقت خودرو باشد. پس فراموش نکنید در هنگام خرید بیمه بدنه، خسارات تحت پوشش بیمه و سقف تعهدات پرداخت شرکت مورد نظر را با دقت بررسی کنید. بطور مثال بعد از سرقت خودرو باید در مدت زمان حدود 45 روزه سرقت خودرو خود را آگهی کنید.

اگر خودرو پیدا نشد، سند به نام شرکت بیمه منتقل می‌شود. در عوض انتقال سند، سقف پرداخت شرکت بیمه که عموما 80 درصد ارزش خودرو است، پرداخت می‌شود. این مبلغ در صورتی به شما پرداخت خواهد شد که قبلا از شرکت بیمه بدنه، خسارتی دریافت نکرده باشید. چنانچه خسارتی دریافت کرده باشید، مبلغ کمتری به شما خواهند داد. معمولا در این شرایط 20 تا 30 درصد از مبلغ خسارت تحت عنوان فرانشیز به عهده مالک است. مگر اینکه قرارداد شما پوشش حذف فرانشیز را داشته باشد. در این صورت مبلغ پرداختی شما بیشتر است و در عوض، شرکت بیمه کل خسارت وارده را پرداخت می‌کند.

آیا سرقت جزئی خودرو تحت پوشش بیمه بدنه است؟

سرقت جزیی خودرو جزو پوشش‌های الحاقی بیمه بدنه است. استفاده از این بیمه باید در قرارداد بیمه بدنه قید شود و در این صورت حق بیمه‌ای که پرداخت می‌کنید هم بیشتر می‌شود. تخمین این خسارت براساس گزارش پلیس است. سقف پرداختی شرکت‌های بیمه برای این نوع سرقت متفاوت است. عموما 2 درصد ارزش خودرو برای لوازم صوتی و 8 درصد برای رینگ و لاستیک در نظر گرفته می‌شود.

برای استفاده از بیمه بدنه مراحلی است که باید طی کنید. مرحله اول این است که به محض اطلاع از سرقت خودرو باید با پلیس تماس بگیرید. مدارک لازم برای ارائه به شرکت بیمه علاوه بر گزارش سرقت پلیس، اصل و کپی کارت و سند ماشین، مدارک شناسایی بیمه گذار مثل کارت ملی و گواهینامه است. سایر مدارک لازم شامل گواهی عدم خلافی، گزارش آگهی سرقت و عدم پیدا شدن خودرو مسروقه با تایید پلیس، فاکتور لوازم مسروقه و تعیین ارزش خودرو با نظر کارشناس است.

شرایط پرداخت خسارت بیمه

شرکت‌های بیمه بر طبق قانون براساس دو شرط کلی، مبلغ خسارت سرقت کلی خودرو را پرداخت می‌کنند:

  • شرط اول این است که خودرو تا 45 – 60 روز پس از گزارش سرقت پیدا نشود و پلیس این مسئله را تایید کند.
  • شرط دوم این است که هزینه نجات، تعمیر و تعویض لوازم خسارت دیده خودرو طبق فاکتور تهیه شده توسط کارشناس مربوط بیش از 75 درصد ارزش خودرو نباشد.

اگر هر دو این شروط در مورد سرقت خودرو شما صدق می‌کند، شرکت بیمه ارزش بازیافت خودرو، هزینه متعارف نجات خودرو و همینطور مبلغ لازم برای حمل خودرو تا محل مقرر را حساب کرده و کسورات مبلغ را از آن کم می‌کند. حالا مبلغ نهایی نباید از مبلغ پوشش سرقتی که در قرارداد قید شده بیشتر باشد. فراموش نکنید که معیار محاسبه خسارت بیمه سرقت خودرو و پرداخت خسارت آن بر اساس ارزش معاملاتی خودرو در روز حادثه است.

اما در صورت سرقت کلی، علاوه بر تمام مدارکی که پیشتر ذکر شد سه اقدام مهم دیگر هم لازم است.

  1. ابتدا سند مالکیت خودرو به نام شرکت بیمه گذار منتقل می‌شود.
  2. در مرحله دوم با نظر کارشناس رسمی بیمه، ارزش خودرو تخمین و تعیین می‌شود.
  3. در آخر هم مالک، سوییچ‌های خودرو را به شرکت بیمه گذار تحویل می‌دهد.

شرایط بیمه بدنه برای سرقت خودرو

آیا خرید ردیاب خودرو می تواند بهتر از بیمه باشد؟

درست است که بیمه بدنه برای هر خودرویی ضروری است اما اگر به قصد جبران خسارت سرقت احتمالی می‌خواهید خودروی خود را بیمه کنید، راه ساده‌تر و بهتر وجود دارد که شما را زودتر به ماشین‌تان می‌رساند بدون آنکه از قیمت خودرو کم شود. همانطور که در بالا اشاره کردیم، بیمه 45 تا 60 روز بعد از آگهی سرقت، به شما خسارت می‌دهد آن هم 80 درصد قیمت کارشناسی شده به شما تعلق خواهد گرفت. همچنین باید مدارک زیادی را تحویل دهید.

در حالت کلی، پروسه دریافت خسارت، بسیار طولانی است و با این اوضاع تورم، بدون شک دریافت آن بعد از 60 روز جز ضرر چیزی برای شما نخواهد داشت. حتی ممکن است برخی شرکت‌های بیمه تاخیر بیشتری بابت پرداخت خسارت داشته باشند و حتی مبلغ کمتری به شما پرداخت کنند. بدون شک این چیزی نیست که شما می‌خواهید! مسیر ساده‌تر این است که شما یک ردیاب برای خودروی خود خریداری کنید تا بتوانید علاوه بر کنترل ماشین و پیدا کردن آن بعد از سرقت، از مزایای دیگر آن مانند شنود صدای کابین، نقشه ترافیکی و … بهره‌مند شوید.

ردیاب خودرو در برخی از مواقع بسیار بهتر از پلیس عمل کرده و اگر در ساعات ابتدایی سرقت اقدام کنید، به راحتی می‌توانید جلوی اتفاقات بدتر را بگیرید و به همراه پلیس، خودروی خود را پیدا کنید قبل از آنکه اتفاقی برای آن بیفتد. در مقالات قبلی درباره مزایای ردیاب خودرو بیشتر توضیح دادیم. برای اطمینان از اینکه یک ردیاب چقدر می‌تواند کارآمد باشد، توصیه می‌کنیم که نگاهی به مقالات گذشته ما بیندازید.

سخن آخر

در این مقاله شما را با بیمه سرقت خودرو و مزایا و معایب آن آشنا کردیم. همچنین درباره میزان خسارتی که یک شرکت بیمه در ازای خودروی سرقت شده به شما خواهد داد، صحبت کردیم. همانطور که در بالا اشاره کردیم بیمه بدنه برای هر خودروی ضروری است اما اگر می‌خواهید بخاطر کم کردن ضرر سرقت، ماشین خود را بیمه کنید، توصیه می‌کنیم حتما یک ردیاب بخرید. اگر با توجه به مطالب بالا، تصمیم به خرید ردیاب خودرو گرفتید، برای راهنمایی بیشتر حتما با کارشناسان ما در اینصب تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟