بررسی انواع خرابی خودرو و راه های برطرف کردن آن | اینصب
x
X

بررسی انواع خرابی خودرو و راه های برطرف کردن آن

بررسی انواع خرابی خودرو را در اینجا بیاموز!! برای دارندگان خودرو همیشه دوتا دغدغه مهم وجود دارد. یک، امنیت ماشین و جلوگیری از سرقت خودرو که آسان ترین راه حل آن نصب دزدگیر ماشین است و دوم، انواع خرابی های ماشین می باشد. انواع خرابی خودرو و تشخیص اقدامات لازم موضوع این مقاله است. برای یک راننده خودرو با هر دانش فنی لازم است که با انواع خرابی خودرو حداقل در سطح  اولیه آشنایی داشته باشد. بهتر است خودتان هم ایده هایی در رابطه با برطرف کردن خرابی های خودرو داشته باشید. تا اینکه کاملا بی اطلاع به تعمیرکار مراجعه کنید.

اطلاعات این مقاله می تواند برای دارندگان خودرو جالب توجه باشد. خصوصا که به سفرهای نوروزی نزدیک می شویم و بهتر است قبل از آغاز سفر با ماشین شخصی، اطلاعات خودمان را در زمینه ماشین و خرابی های احتمالی بالا ببریم.

9 خرابی شایع خودرو و راه های برطرف کردن آن

یکی دیگر از مزیت های شناخت خرابی های ماشین بالا رفتن حساسیت شما در نگه داری اصولی خودرو است. در ادامه با انواع خرابی ها آشنا شوید.

بررسی انواع خرابی خودرو (تایر)

1.به برجستگی های غیر عادی لاستیک ها توجه کنید

نمایان شدن برجستگی های غیرعادی بر روی سطوح تایرها عموما ناشی از جدا شدن لایه های داخلی لاستیک و نفوذ هوا به آن است. اشکال این حالت بالابردن امکان ترکیدگی لاستیک ها به دلیل نازک شدن ضخامت ناحیه برجسته است. تنها مشکل شما در صورت مواجه با این برجستگی ها احتمال ترکیدگی نیست. در حین رانندگی این برجستگی ها باعث تکان های جدی به ماشین و خسارات به اتصالات جلوبندی خودرو می شود.

هرگز بررسی دوره ای لاستیک و تایرها را فراموش نکنید. ازعوامل ایجاد این برجستگی ها بر روی تایر به عمرلاستیک، برخورد تایرها با موانع و کیفیت پایین لاستیک ها می شود اشاره کرد.

2.اشکالات تسمه موتورکه باید به آن دقت کنید

به صدای غیرعادی تسمه های موتور توجه کنید. تسمه نیروی موتور را به بخش های مختلف منتقل می کند. به علاوه اجزاء موتور را به هم متصل نگه می دارد. کارکرد مداوم تسمه ها خصوصا درمجاورت گرمای موتور عمر تسمه ماشین را کاهش می دهد. با از دست دادن توانایی تسمه کاربخش های مختلف مختل می شود. پس بررسی و تشخیص سلامت تسمه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شنیدن صدای سوت مانند و یا غیر عادی از داخل کاپوت را جدی بگیرید و بلافاصله برای تعمیر اقدام کنید.

در صورت دیدن علائم غیرعادی مانند شکنندگی یا ترک در سطح تسمه ها برای پیشگیری از خرابی خودرو و خسارات جدی تر به تعمیرکار مراجعه کنید.

3.اشکالات مربوط به اگزوز

بررسی دود خروجی از اگزوز می تواند اطلاعات جالبی از خرابی ماشین به ما بدهد. در بررسی دود خروجی به رنگ دود بیشتر دقت کنید. سفید، سیاه و آبی هرکدام می تواند حامل پیام خاصی از سلامت خودرو باشد. به طور مثال دود سیاه رنگ نشان سوخت ناقص موتور است. بوی دود هم می تواند علامت خرابی ماشین باشد. دود اگزوزی که بوی نامطبوع دارد و چشم را می سوزاند نشان از سیستم ایراد دار سوخت رسانی و برق خودرو است. بررسی تغییرات خودرو را جدی بگیرید.

چک کردن ماشین

4.ایرادات مربوط به فرمان

اگر لرزش های غیرعادی در فرمان خودرو را احساس کردید بلافاصله به تعمیرکار مراجه کنید. لرزش فرمان عموما اختلال در سیستم برق و کوئل ماشین، شمع و وایرها و حتی زمان بندی موتور را نشان می دهد. ایراد سیستم جلوبندی، مشکلات باد چرخ های ماشین، کاهش مایع هیدرولیک فرمان و وضعیت سلامت تسمه ها هم جزء خرابی هستند که لرزش فرمان را باعث می شوند.

5.اشکالات مربوط به دنده ها

عدم تعویض راحت دنده ها علامت خرابی ماشین است. تعویض سخت دنده ها گاهی با صدای غیر معمول است. تنظیم نبودن کلاچ کاهش میزان روغن واسکازین گیربکس، خرابی دنده های برنجی گیربکس، خرابی دیسک و صفحه ممکن است باعث این مشکل در تعویض دنده ها شوند. به محض مواجه با این مشکل به تعمیرکار مراجعه کنید و از افزایش هزینه های تعمیرات جلوگیری کنید.

6.چراغ چک روشن

خب واضح است که روشن شدن چراغ چک خودرو نشان از خرابی ماشین است. این چراغ در صورت تشخیص مشکل روشن می شود تا شما را از وجود ایرادی مطلع کند. اصولا روشن شدن چراغ چک مربوط به بخش های الترونیک خودرو از جمله سنسور ها است. به محض مشاهده چراغ چک روشن به تعمیرگاه مراجعه کنید و دیاگ بزنید.

7.اشکالات مربوط به آمپر آب

بالا نیامدن آمپر آب ماشین هم یکی از خرابی هایی است که رانندگان زیاد با آن مواجه می شوند. بالا نیامدن آمپر باعث به خطر افتادن عملکرد موتور می شود و جزو خرابی های جدی ماشین است. همچنین با وجود این مشکل امکان استفاده از گرمای بخاری در زمستان را هم ندارید. در هر صورت به محض مشاهده این مشکل به تعمیرگاه مراجعه کنید.

8.ایراد مربوط به دینام خودرو

دینام برای تامین انرژی الکتریکی خودرو و شارژ باتری جریان برق تولید می کند. اگر هر یک از اجزاء داخلی این قطعه شامل آرمیچر، بالشتک های کلکتور و قطعات ذغال آن دچار مشکل شوند، عملکرد دینام با مشکل مواجه می شود. ایراد در عملکرد دینام هم باعث اختلال در انرژی الکتریکی می شود. در نتیجه شمع نمی تواند به درستی جرقه بزند و شتاب خودرو و عملکرد موتور با مشکل مواجه می شود. همواره باید به طول عمر و سلامت تسمه دینام خودرو دقت کنید.

بررسی انواع خرابی خودرو (ترمز)

9.اشکالات سیستم ترمز خودرو

تقریبا حیاتی ترین بخش خودرو سیستم ترمز است. شنیدن صدا درهنگام استفاده از ترمز مانند صدای سوت یا زوزه را جدی بگیرید. مشکلات ترمز خودرو اغلب به دلیل اتمام لنت خودرو، بی کیفیت بودن لنت و یا درست قرار نگرفتن آن هاست. یکی دیگر از علائم خرابی سیستم ترمز کشیده شدن ماشین به یک سمت است. روغن ریزی ماشین از علائم دیگر مشکل سیستم ترمز خودرو است.

به طور کلی خرابی سیستم ترمز ماشین ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. مانند ایراد در لنت ترمز ماشین، نقص روتور یا دیسک ترمز، فرسوده بودن روتور، نشت روغن، چسبیدن لنت ترمز به روتور، دودکردن ترمزها، اصطحکاک بین روتور و لنت ترمز. روشن شدن چراغ ترمز را جدی بگیرید. نقص شلنگ های انتقال دهنده روغن ترمز در خودرو هم می تواند باعث خرابی ماشین باشد. در هرصورت سیستم ترمز ماشین شوخی بردار نیست. به محض هر مشکل کوچکی به تعمیرکار مراجعه کنید.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟