همه چیز در مورد شناخت انواع فرمان خودرو | اینصب
x
X

همه چیز در مورد انواع فرمان خودرو

انواع فرمان خودرو را نمی شناسید؟ این مقاله اطلاعات جالبی از انواع فرمان خودرو برای شما دارد. حالا چرا لازم است همه چیز در مورد انواع فرمان خودرو را بدانید؟ فرمان تقریبا جزء مهم ترین بخش های یک خودرو است. تعیین مسیر، کنترل و هدایت خودرو، ایمنی و راحتی راننده و حتی سرنشینان خودرو تا حدود زیادی به وضعیت فرمان خودرو مرتبط است.

 انواع فرمان خودرو

اجزاء مختلفی در کارند تا فرمان خودرو بتواند نیروی دورانی ایجاد شده توسط راننده و غربیلک فرمان را تبدیل به نیروی افقی در چرخ ها کند و اتومبیل را به جلو براند. یا تغییر مسیر خودرو را ممکن کند. همه ی این اجزا در کنار هم فرمان خودرو را تشکیل می دهند. سیستم های قدیمی تر جزییات خیلی زیادی نداشتند. اما امروزه اجزاء فرمان پیچیده تر شده و جزییات زیادی در این حرکت تاثیر دارد. پس لازم است سیستم فرمان و انواع فرمان خودرو را بشناسیم

انواع فرمان خودرو و سیستم آن را بیشتر بشناسید

سیستم فرمان از غربیلک فرمان، ستون فرمان، جعبه فرمان، پیتمن، میله درگ، سگ دست و شغال دست تشکیل شده است. این همان سیستمی است که وظیفه انتقال نیرو از دست راننده به چرخ ها را دارد. اگر یک تعریف ساده از اجزاء مهم سیستم فرمان بخواهید باید گفت: قطعه ای که از آن برای نصب قفل فرمان استفاده می کنید و از همه ملموس تر است، غربیلک فرمان است. در خودروهای جدید غربیلک برای راحتی بیشتر راننده قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه را هم دارد.

میله ای که غربیلک فرمان و جعبه فرمان را به هم متصل می کند میل فرمان است. این میله حالت خرطومی وانعطاف پذیر دارد تا ایمنی راننده در تصادفات را افزایش دهد. جعبه فرمان هم مهم ترین قسمت سیستم فرمان است و تبدیل حرکت دورانی به خطی، افزایش گشتاور و تغییر صفحه دوران به صفحه مکانیزم را برعهده دارد. در مورد سگ دست و شغال دست هم، با حرکت سگ دست، شغال دست می چرخد و درنتیجه چرخ ها تغییر جهت می دهند.

نوع ساده تر و قدیمی تر فرمان، همان مدل فرمان دستی است. نوع دوم فرمان غیر دستی است و انواع فرمان خودرو در مدل های غیردستی سه نوع فرمان هیدرولیک، فرمان الکتروهیدرولیک و فرمان برقی است. هدف ساخت مدل های غیر دستی، راحت کردن چرخش فرمان به نسبت مدل های دستی و فرمان پذیری راحت تر چرخ هاست.

انواع فرمان خودرو و مدل هیدرولیک

فرمان خودرو مدل هیدرولیک

یکی از انواع فرمان خودرو است که به منظور راحتی راننده به خصوص در رانندگی طولانی مدت ساخته شد. در این سیستم یک پمپ کمکی به کمک فشار روغن، نیروی لازم برای چرخش فرمان را فراهم می کند. اما انواع فرمان خودرو مزایا و معایب خاص خود را هم دارند. به طور مثال فرمان هیدرولیک، باعث افزایش بار بر روی موتور ماشین و کاهش راندمان موتور می شود.

این بار حتی در مواقعی که اصلا نیازی نیست هم بر روی موتور اعمال می شود. که  یکی از معایب فرمان هیدرولیک است. یکی دیگر از معایب فرمان هیدرولیک خصوصا در مدل های با کیفیت ساخت پایین تر، کثیف کاری مربوط به پمپ و گردش روغن یا نشتی روغن است.

اما از مزایای فرمان هیدرولیکی بجز نرمی بیشتر فرمان، باید به کاهش لرزش و ارتعاشات فرمان اشاره کرد. افزایش در پایداری خودرو، کاهش نیرویی که راننده باید به غربیلک وارد کند، خصوصا در حالت دورانی و چرخشی و در نهایت کنترل راحت تر فرمان هیدرولیک در سرعت های بالا از مهم ترین مزایای استفاده از فرمان هیدرولیک است.

در مدل های هیدرولیک و در حرکت مستقیم خودرو، در صورتی که دست ها را از روی غربیلک خودرو بردارید ، همچنان خودرو به حرکت مسقیم خود ادامه می دهد و جهت غربیلک تغییر نمی کند. این موضوع باعث هدر رفت زیاد انرژی است. از طرفی به دلیل دوران مداوم پمپ، مصرف سوخت افزایش پیدا می کند. همچنین به دلیل استفاده موتور از نیروی پیشرانه، توان موتور کاهش پیدا می کند و به دلیل فعال بودن مداوم پمپ بدون تاثیر در سرعت خودرو استهلاک آن هم زیاد است.

انواع فرمان خودرو و مدل الکترو هیدرولیکی

فرمان خودرو الکتروهیدرولیکی

فرمان الکترو هیدرولیکی در واقع نمونه پیشرفته تر انواع فرمان خودرو هیدرولیک است. یکی دیگر از انواع فرمان خودرو و مدل دیگری از فرمان های غیر دستی است که برای تامین نیروی مورد نیاز برای چرخش راحت فرمان از یک موتور برقی استفاده می کند و در نتیجه فرمان را از پیشرانه خودرو مستقل می کند. بنابراین مشکل کاهش راندمان موتور که در فرمان هیدرولیکی با آن مواجه بودیم را اینجا نداریم. اما درعوض همین مسئله باعث شده برای نصب این فرمان به فضای بزرگتری احتیاج داشته باشیم . این فضا به راحتی و در همه مدل های خودرو تامین نمی شود. از این مورد می شود به عنوان یکی از معایب این مدل فرمان یاد کرد.

مزیت این سیستم این است که پمپ، نیروی خود را از پیشرانه تامین نمی کند. بنابراین باعث کاهش توان پیشرانه هم نمی شود. همچنین این سیستم فشار روغن هیدرولیک را با بررسی سرعت خودرو تنظیم می کند. بنابراین در سرعت های بالا فشار هیدرولیک کاهش می یابد. کنترل فرمان بهتر می شود و در عوض افزایش پایداری خودرو در سرعت های بالا را در پی دارد. وجود این موتور مشکل کاهش توان پیشرانه و افزایش مصرف سوخت را حل کرده. اما از معایب آن باید به معضل فعال بودن مداوم سیستم هیدرولیک اشاره کرد. در صورتی که احتیاج داریم این سیستم تنها زمانی فعال باشد که گشتاور به فرمان وارد می شود.

انواع فرمان خودرو و فرمان مدل برقی

فرمان خودرو برقی

یکی دیگر از انواع فرمان خودرو غیردستی، فرمان برقی است . درواقع نمونه پیشرفته تر فرمان هیدرولیک است که تمام ایرادات و معایب آن سیستم را برطرف کرده. سیستم این فرمان مشابه سیستم الکترو هیدرولیک است با این تفاوت که موتور برقی به جای تامین انرژی پمپ به راننده در دوران و چرخش فرمان کمک می کند.

مشکل نشت روغن فرمان هیدرولیک را ندارد. از مزایای دیگر آن باید به افزایش سرعت و عملکرد بهتر فرمان و حفظ تعادل خودرو در انحرافات اشاره کرد. کاهش مصرف سوخت، تقویت فرمان در سرعت های پایین، کاهش قدرت فرمان در سرعت های بالا از مزایای این مدل است. در نهایت باید به وزن کمتر خودرو هایی که از این فرمان استفاده می کنند در مقابل استفاده از مدل های هیدرولیک و الکترو هیدرولیک اشاره کرد. هزینه تعمیر و نگهداری این سیستم هم به نسبت مدل های قبلی کمتر است.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟