معرفی کامل انواع بیمه منازل مسکونی و بررسی آن ها | اینصب
x
X

معرفی کامل انواع بیمه منازل مسکونی

انواع بیمه منازل مسکونی را در این متن بررسی خواهیم کرد که بیمه قرارداری است بین شما و یک شرکت بیمه گذار. به این شکل که شرکت بیمه تعهد می دهد در ازای وجهی که از شما دریافت می کند و براساس نوع قرارداد و تعهدات ثبت شده، خسارات وارد شده به جان و مال شما را بصورت کامل یا بخشی از آن را جبران کند. خب همانطور که گفتیم نوع قرارداد شما و تعهداتی که در قرارداد ثبت شده، در میزان جبران خسارت، شکل آن و شرایط پرداخت خسارت تاثیر گذار است. شاید باید گفت که در کشور ما بیمه هنوز مثل کشورهای پیشرفته جهان جا نیوفتاده است. چرا داشتن انواع بیمه منازل مسکونی تا این اندازه اهمیت دارد؟

یک دلیل مهم برای اینکه بیمه منازل مسکونی را جدی بگیرید این است که ایران در لیست 10 کشور اول آسیب پذیر جهان است. حوادث مختلفی مثل زلزله، سیل، آتش سوزی و… را به کرات در ایران مشاهده می کنیم. به علاوه حتما تایید می کنید که برخی از این خسارات تا چه اندازه وسیع و جبران ناپذیر هستند. حتما شما هم نمونه های زیادی از خساراتی از این دست را که هر ساله به هموطنانمان وارد می شود را به یاد دارید. با کمی آینده نگری به اهمیت و ضرورت انواع بیمه منازل پی می برید.

در واقع داشتن بیمه منازل یک نوع تامین امنیت دارایی ها در حوادث طبیعی است، مثلا همانقدر که داشتن دزدگیر اماکن برای امنیت اموال در مقابل سرقت مهم است داشتن بیمه هم برای حوادث طبیعی اهمیت دارد.

با انواع بیمه منازل مسکونی و نکات آن آشنا شوید

انواع بیمه منازل مسکونی

مهم ترین قسمت بیمه، بستن قرارداد است، پس بدون اطلاع از موارد مختلف و بررسی آن ها در قرارداد، برگه های بیمه را امضا نکنید. حالا این موارد چه هستند؟ یکی از مهم ترین موارد قرارداد بیمه، شرایط پوشش بیمه است. باید کاملا در قرارداد قید شده باشد که چه مواردی تحت پوشش این بیمه هست و کدام موارد تحت پوشش قرار نمی گیرد. دومین مورد مبلغ حق بیمه ی شماست که باید در قرارداد مشخص شده باشد. همچنین باید در قرارداد قید شود که در ازای این هزینه و این نوع قرار داد در زمان خسارت چه مبلغی به عنوان جبران خسارت به شما تعلق می گیرد.

شرایط فسخ بیمه و همه شرایط خاص را در قرارداد بیمه قید کنید. در آخر، زمان انتظار بیمه را مشخص کنید. یعنی زمانی که باید از قرارداد شما با بیمه گذار بگذرد تا بتوانید از بیمه استفاده کنید. خب حالا بریم به سراغ انواع بیمه منازل مسکونی که عبارتند از:

  • بیمه آتش سوزی

درباره بیمه آتش سوزی که یکی از انواع بیمه منازل مسکونی است باید گفت که تمام مواردی که منزل شما به آن نیاز دارد در زیر مجموعه این بیمه قرار گرفته است. برای حوادثی مانند آتش سوزی صاعقه و انفجار به این بیمه احتیاج دارید. حالا این بیمه منازل مسکونی خدمات فرعی هم دارد که عموما با اندکی پرداخت حق بیمه بیشتر می توانید از آن ها هم بهره مند شوید. این شاخه ها شامل زلزله، سیل، طوفان، طغیان آب دریا، برخورد اجسام خارجی و… است.

حالا اگر برای شما سوال است که چطور باید یکی از این خدمات را انتخاب کنید، انواع بیمه منازل مسکونی رو خیلی ساده و بر اساس حوادثی که در منطقه شما امکان رخ دادن دارند انتخاب کنید. مثلا اگر شما در یک شهر ساحلی زندگی نمی کنید خب طبعا به بیمه برای طغیان رودخانه احتیاج ندارید. یا فرضا اگر در نزدیکی فرودگاه سکونت دارید انتخاب بیمه خسارات ناشی از سقوط هواپیما برای شما یک انتخاب عاقلانه است. در مورد نرخ بیمه در انواع بیمه منازل مسکونی باید گفت که این نرخ عموما براساس ارزش ساخت مجدد آن ملک در صورت آسیب دیدن محاسبه می شود.

حالا بریم به سراغ سایر انواع بیمه منازل مسکونی، با این توضیح که برای بهره مندی از بیمه های زیر مجموعه بیمه آتش سوزی حتما باید ابتدا بیمه آتش سوزی را تهیه کنید.

  • بیمه زلزله

در ایران یکی از مهمترین انواع بیمه منازل مسکونی بدون توجه به منطقه جغرافیایی شما بیمه زلزله است. سالانه تعداد زیادی زلزله کوچک و بزرگ در مناطق مختلف ایران اتفاق می افتد و خسارات اجتناب ناپذیری را به منازل مسکونی وارد می کند. خب همانطور که گفتیم بیمه زلزله یک بخش فرعی از بیمه آتش سوزی است. این بیمه شامل خسارات وارده از زلزله به منزل لوازم و اثاثیه است. یرای این بیمه همچنین می توانید فقط از خسارات وارده بر اثر زلزله به منزل یا فقط از بیمه خسارات وارده به اثاثیه هم استفاده کنید.

برای عقد قرارداد بیمه در این مورد به اطلاعاتی از جمله متراژ و زیربنای منزل و نوع سازه بطور مثال سازه فلزی یا بتونی و… نیاز دارید. همچنین به ارزش اثاثیه ای که قرار است بیمه شوند هم نیاز دارید. بد نیست بدانید که مستأجرین هم امکان استفاده از بیمه زلزله را دارند. البته تنها می توانند از بیمه برای خسارات وارده به اثاثیه استفاده کنند. نکته ای که نباید فراموش کنید درج دقیق ارزش ملک و اثاثیه است تا بعدا متضرر نشوید.

  • بیمه سرقت

 بیمه سرقت منازل مسکونی

همانطور که همیشه توصیه کردیم تا جای ممکن با استفاده از روش های ضد سرقتی مانند دزدگیر اماکن از سرقت منزل مسکونی خود جلوگیری کنید. اما حتی در این صورت هم نباید از بیمه سرقت غافل شوید. بیمه سرقت هم از انواع بیمه منازل مسکونی و زیر مجموعه بیمه آتش سوزی منازل است. خود بیمه سرقت شامل سه نوع مختلف است که عبارتد از:

  1. بیمه سرقت از منازل مسکونی
  2. سرقت از واحد های تجاری و صنعتی مانند کارخانه کارگاه فروشگاه
  3. بیمه سرقت از بانک ها

ما در این مقاله با انواع بیمه منازل مسکونی سروکار داریم.  خب بیمه سرقت منازل مسکونی شامل فقدان وسایل و هزینه و خساراتی است که به منزل شما در اثر سرقت وارد شده است.

  • بیمه سیل

بیمه سیل یکی دیگر از انواع بیمه منازل مسکونی و زیرمجموعه بیمه آتش سوزی است. بیمه سیل برای خسارات وارده به منازل مسکونی براثر سیل و طغیان رودخانه و دریاست و یکی از انواع مهم بیمه منازل است. ساختمان های ساحلی بیشتر از همه به این نوع از بیمه منازل مسکونی احتیاج دارند.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟