معرفی انواع بیمه خودرو به صورت کامل و مختصر | اینصب
x
X

معرفی انواع بیمه خودرو به صورت کامل و مختصر

معرفی انواع بیمه خودرو به صورت کامل و مختصر

ضرورت استفاده از بیمه برای جبران خسارت های وارده بر اتومبیل است. بیمه های مختلف مشکلات و حوادث مختلف احتمالی را پوشش می دهند. حوادثی مانند سرقت، تصادف، آتش سوزی و …! بنابراین برای دارندگان خودرو استفاده از بیمه مناسب یک ضرورت است. هرچند که در مواردی مانند سرقت، بطور مثال استفاده از ردیاب خودرو کارایی بیشتر و دردسرهای کمتری از بیمه خودرو دارد. با این حال بیمه برای خودرو یک ضرورت است.

معرفی انواع بیمه خودرو

در این مقاله به معرفی انواع بیمه خودرو به صورت کامل و مختصر پرداختیم. اگر هنوز بیمه خودرو مناسب را انتخاب نکرده اید و یا علاقه دارید خدمات بیمه های مختلف را بهتر بشناسید این مقاله برای شما مناسب است.

  • بیمه بدنه خودرو

بیمه شخص ثالث

همانطور که گفتیم مهمترین اختلاف بیمه های مختلف با هم حوادثی است که تحت پوشش قرار می دهند. بیمه بدنه ی خودرو یکی از مهمترین بیمه ها و استفاده از آن ضروری است. بیمه بدنه حوادثی مانند سقوط خودرو، تصادف با خودروهای دیگر و… را تحت پوشش قرار می دهد. خدمات بیمه بدنه، شامل جبران خسارت در مواردی مانند سیل، زلزله، آتش سوزی و صاعقه است.

در مواردی مانند برخورد اجسام ثابت و متحرک، خسارت وارده بر لوازم یدکی و خسارات ناشی از حمل و نقل خودرو با راه آهن جرثقیل و … هم روی بیمه بدنه حساب کنید. از همه مهمتر، بیمه بدنه سرقت اتومبیل را تحت پوشش خود قرار می دهد. در رابطه با این مورد لازم است بدانید که دو نوع سرقت اتومبیل وجود دارد. سرقت درجا که منظور از آن سرقت قطعات خودرو است و سرقت کلی که منظور سرقت خودرو به همراه کلیه قطعات و لوازم آن است. البته اگر شما از ردیاب خودرو استفاده می کنید امکان سرقت خودروی شما تقریبا نزدیک به صفر است.

قیمت بیمه بدنه به عوامل مختلفی بستگی دارد. نوع خودرو شما، سال ساخت آن و ارزش خودرو شما در قیمت نهایی این بیمه تاثیر گذار هستند. ممکن است تخفیفاتی مانند خرید نقدی یا عدم استفاده از بیمه در مدت اعتبار قبلی به شما تعلق بگیرد. گاها شرکت های مختلف خدمات متفاوت و اضافه تری را ارائه می دهند که بر قیمت بیمه تاثیر گذار است.

مدارک لازم برای این بیمه برای مرتبه اول فقط ارائه کارت ماشین است. در صورت درگیر بودن کارت ماشین مثلا برای شماره گذاری پلاک و … از کارت سبز خودرو استفاده کنید.

  • بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث

استفاده از بیمه شخص ثالث برای تمام اتومبیل ها اجباری است. بیمه شخص ثالث را از تمام شرکت های بیمه می توانید تهیه کنید. همانطور که از اسم این بیمه مشخص است برای حوادث و مواردی که بین شما به عنوان مالک خودرو، شرکت بیمه و شخص سوم است، استفاده می شود.

عمده ی حوادثی که بیمه شخص ثالث تحت پوشش دارد شامل خسارات وارده به اموال شخص سوم در حادثه و یا خسارات جانی وارد شده است. که منظور از این حوادث خسارات وارد شده به سرنشینان و یا مصدومان حوادث رانندگی است. یکی از مهم ترین بیمه ها برای هر مالک خودرویی بیمه شخص ثالث است. که خوشبختانه استفاده از آن اجباری شده است.

بیمه شخص ثالث یک  زیرشاخه دارد به نام بیمه بین الملل یا بیمه کارت سبز. این بیمه در چارچوب اختیارات و تعهدات خود خسارات ناشی از حوادث رانندگی خارج از کشور را برای شما دارنده بیمه کارت سبز جبران می کند. استفاده از بیمه بین الملل تاکنون در 48 کشور پذیرفته شده و قابل انجام است.

هزینه های بیمه ثالث به این صورت است که هرسال بیمه مرکزی یک حداکثر و حداقلی برای این بیمه در نظر می گیرد. حالا عواملی مانند مدل ماشین تعداد سیلندر و نرخ دیه درتغییر این مبلغ تاثیر گذارند.

اما حق بیمه بین الملل مبلغ مشخصی ندارد و بر اساس نوع خودرو، مدت سفر شما و تعهدات کشورهای مبدا و مقصد عدد قابل پرداخت آن متفاوت است.

مدارک مورد نیاز برای این بیمه شامل: سوابق بیمه نامه قبلی، سند و بنچاق، اصل کارت ملی مالک خودرو به علاوه پرکردن فرم های لازم است.

برای بیمه بین الملل به اصل گذرنامه، اصل گواهینامه و یک قطعه عکس احتیاج دارید.

  • بیمه حوادث راننده

بیمه بدنه خودرو

بیمه حوادث راننده تا حدودی مکمل بیمه شخص ثالث است. جبران خسارات جانی وارد شده به راننده تحت پوشش این بیمه است. باید توجه کنید که این بیمه مختص حوادث جانی است و خسارات مالی وارد شده به رانندگان را تحت پوشش قرار نمی دهد. برای خسارات مالی از بیمه های دیگر مانند بیمه بدنه استفاده کنید. مهمترین خسارت مالی وارده بر اتومبیل ها سرقت است. هرچند که شما با خرید و نصب یک ردیاب کوچک خودرو با هزینه ناچیز به خوبی قادر به جلوگیری از سرقت خودرو هستید. حتی در صورت سرقت خودرو امکان یافتن خودرو و سارقان را در کوتاه ترین زمان ممکن خواهید داشت.

هزینه های این بیمه هم بر اساس خدماتی که شرکت های مختلف ارائه می دهند متفاوت است. حداقل مبلغی که برای فوت راننده پرداخت می شود معادل دیه مرد مسلمان است.

در مورد مدارک لازم برای بیمه حوادث هم باید به موارد زیر اشاره کرد. شما نیاز به اصل و رونوشت بیمه شخص ثالث طرف مقصر دارید. اصل و رونوشت گواهینامه رانندگی مقصر، کارت شناسایی و کارت خودرو ماشین مقصر جزء مدارک موردنیاز برای این بیمه است. به علاوه کروکی پلیس راهور و گزارش کارشناس رسمی دادگستری را به همراه داشته باشید. اصل و کپی گزارش مقامات انتظامی و مدارک و اوراق بازجویی را هم به این مدارک اضافه کنید.

چند نکته ضروری برای معرفی انواع بیمه خودرو

برای استفاده از تخفیف های مربوط به هر بیمه شرایطی تعیین شده است. که تخفیف های بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث از همه مهمتر است. برای بیمه بدنه تخفیف عدم خسارت، تخفیفات مشخص شده بر اساس نوع خودرو و تخفیف برای خودرو های صفر از مهمترین آن ها هستند.

بیمه شخص ثالث تخفیف عدم خسارت را ارائه می دهد. البته همانطور که گفتیم شرکت های بیمه مختلف استراتژی ها و تخفیفات مختلفی را ارائه می دهند که لازم است قبل از اقدام از آن ها مطمعن شوید. همچنین شرکت ها سقف تعهدات و روش های انتقال متفاوتی دارند که قبل از خرید باید درباره آن تحقیق کنید. عدم پرداخت به موقع حق بیمه، جریمه دارد.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟