x
X

معرفی انواع باتری خودرو

تا اینجا بارها در رابطه با اهمیت باتری خودرو صحبت کرده ایم. باتری قلب خودرو است که انرژی لازم برای موتور ماشین را تامین می کند. حالا با من همراه باشید تا معرفی انواع باتری خودرو و ویژگی های هریک را در این مقاله ببینید. باتری خودرو در واقع به دو دسته تقسیم می شود:

  • باتری اسیدی
  • باتری اتمی

که هرکدام از این مدل ها مزایا و معایب و آمپرهای متفاوتی دارند که امروز قصد داریم به آن ها بپردازیم.

آشنایی با باتری خودرو و انواع آن

انواع باطری خودرو

باتری انرژی الکتریکی لازم برای حرکت خودرو را تامین می کند. به همین خاطر است که دشارژ شدن یا تمام شدن عمر مفید باتری باعث می شود ماشین شما روشن نشود. در رابطه با باتری ماشین همیشه دو نکته را در خاطر داشته باشید. باتری را از بهترین برند های موجود خریداری کنید تا دردسر ها و هزینه های جانبی کمتری داشته باشید و مراقب عمر مفید باتری باشید. البته با وجود همه این مراقبت ها توصیه می شود هر راننده ای در ماشین یک جامپ استارتر داشته باشد تا در صورتی که باتری ماشین با مشکل مواجه شد یا ماشین روشن نشد به شما برای روشن کردن ماشین و رسیدن به تعمیرگاه کمک کند. در ادامه با انواع مختلفی از باتری آشنا می شوید:

  • باتری اسیدی؛ مزایا و معایب استفاده از آن

باتری اسیدی نوع اقتصادی و پرطرفدار در انواع باتری خودرو است. از تفاوت باتری ها می شود به مواد استفاده شده در ساختار آن ها اشاره کرد. بطور مثال در ساختار باتری اسیدی از سرب استفاده شده است. باتری اسیدی قیمت مناسب و به نسبت مقرون به صرفه ای دارد و همچنین هزینه تعمیر و نگهداری این باتری بسیار مناسب است. از طرفی باتری اسیدی مقاومت بالایی دارد و خرابی این نوع از باتری خودرو بسیار کم است. حتی شارژ این باتری هم بسیار ساده است و با رعایت نکاتی به راحتی می تواند توسط خود راننده انجام شود. بطور مثال باید دقت کنید که این نوع از باتری خودرو را نباید بطور کامل شارژ کرد و قبل از کامل شدن شارژ باید از منبع برق جدا شود.

این باتری خیلی سریع شارژ می شود اما همانطور که گفتیم شارژ کامل باطری به دفعات، عمر مفید این نوع باتری را کم می کند. حالا بد نیست به چند مورد از معایب این نوع از انواع باتری خودرو هم بپردازیم تا با دانستن همه نکات انتخاب بهتری داشته باشید. در مورد باتری اسیدی باید به خاطر داشته باشید که سطح الکترولیت این باتری نیاز به مراقبت منظم و همیشگی دارد. ساختار این باتری به شکلی است که اجزاء آن قابل تجزیه هستند و آب داخل این باتری هم تبخیر می شود. برای اینکه از عمر مفید باتری مراقبت کنید توصیه می شود این باتری را بصورت کامل تخلیه کنید. همچنین توجه داشته باشید که در بین انواع باتری خودرو باتری اسیدی شارژدهی کمتری دارد و این باتری سریع تر انواع دیگر دشارژ می شود.

اجزاء داخلی این باتری قابل تعویض نیستند اما در صورت لزوم می توانید کمی آب مقطر یا الکترولیت به آن اضافه کنید. فراموش نکنید که اینکار را توسط متخصص انجام دهید.

  • باتری اتمی؛ مزایا و معایب استفاده از آن

باتری اتمی شامل مدل هیبریدی و نوع آلیاژی است، ساختار اصلی این باتری ها از کلسیم و ماده ای به نام آنتیموان و یک نگهدارنده ساخته شده و این باتری ها بدون نگهدارنده کارایی لازم را ندارند. در بدنه این نوع از انواع باتری خودرو سه چراغ وجود دارد. چراغ سفید رنگ علامتی از خرابی باتری ماشین است، قهوه ای رنگ نشان از کافی نبودن میزان شارژ خودرو است و چراغ سبز نشان دهنده وضعیت خوب باتری است. پس در صورت استفاده از این نوع باتری خودرو به روشن شدن چراغ های بدنه توجه کنید.

باتری اتمی از انواع محبوب باتری خودرو است. می دانید چرا؟ زیرا، این باتری ها نیاز به سرویس مراقبت و تعمیر ندارند. عمر مفید این باتری ها نسبت به انواع دیگر باتری خودرو بیشتر است. این باتری ها تخلیه نمی شوند و بنابراین به مشکل خالی شدن آب هم بر نمی خورید. باتری های اتمی در مقایسه با مدل های دیگر باتری خودرو، شارژ را برای مدت طولانی تری نگه می دارند. گفته می شود این نوع باتری در ماه چیزی کمتر از 2 درصد از شارژ خود را مصرف می کند. باتری اتمی به دلیل سادگی و هزینه کم تعمیرات در بین انواع باتری خودرو به باتری اقتصادی معروف است.

این باتری هم مانند انواع دیگر باتری خودرو معایب خاص خود را دارد. این باتری به نسبت مدل های اسیدی قیمت بالاتری دارد. با وجود اینکه عملکرد خوبی در هوای گرم دارد اما در فصل سرد به خوبی شارژ نمی شود و تا حد ممکن باید از سرما محافظت شود. به طور مثال در سرمای هوا از پوشش مخصوص باتری استفاده کنید. همچنین همانطور که همیشه گفتیم در فصول سرد همواره یک جامپ استارتر خوب به همراه داشته باشید.

باتری اسیدی یا اتمی

تفاوت های انواع باتری خودرو از نظر آمپر

آمپر مهم ترین بخش باتری خودرو است و خب همان طور که حتما می دانید انواع باتری خودرو از لحاظ آمپر هم باهم تفاوت هایی دارند. درصورتیکه از ماشین خود کارایی کامل و مناسبی را انتظار دارید باید یک باتری با آمپر مناسب را انتخاب کنید، در غیر اینصورت باتری خودرو کارایی لازم را نخواهد داشت و حتی الامکان آسیب دیدن خودرو در این شرایط زیاد است. اگر برای شما هم سوال است که از بین دو نوع آمپر فابریک و آمپر پیشنهادی کدام یک انتخاب مناسب تری است؟ باید گفت باتری که خود شرکت های خودرو ساز روی مدل های مختلف قرار می دهند همان باتری فابریک است. اما در صورتی که به دنبال بهبود عملکرد خودرو باشید می توانید از انواع باتری خودرو با آمپر پیشنهادی استفاده کنید.

بطور مثال آمپر فابریک پژو 206، 50 و آمپر پیشنهادی برای بهبود عملکرد این خودرو 55 است. آمپر فابریک برای خودرو پراید 50 در صورتیکه آمپر پیشنهادی برای این خودرو چیزی در حدود 55 است. در مورد خودرو پژو 405 هم به همین شکل یک آمپر فابریک کارخانه وجود دارد که حدود 66 است و یک عدد آمپر پیشنهادی برای بهبود عملکرد خودرو که عددی بین 66 تا 74 است. این اعداد برای انواع باتری خودرو به همین شکل وجود دارد. در مورد خودرو تیبا آمپر فابریک 50 است اما عدد پیشنهادی برای آمپر این خودرو 55 است.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟