اقداماتی برای بعد از سرقت خودرو که باید بدانید | اینصب
x
X

بعد از سرقت خودرو این کارها رو انجام دهید

به محض مواجه با به سرقت رفتن خودرو کارهایی هست که باید در کوتاه ترین زمان ممکن انجام دهید. اما قبل از اینکه به فکر اقداماتی برای بعد از سرقت خودرو باشید که امیدوارم هرگز تجربه اش رو نداشته باشید. از بهترین روش های مقابله سرقت خودرو استفاده کنید. حتما دزدگیر ماشین بخرید. شاید فکرکنید دزدگیر ماشین یک وسیله بازدارنده است که خیلی هم نمی شود روی آن حساب کرد. اما بهتر است بدانید بهترین روش ضد سرقت کردن خودرو استفاده از ردیاب خودرو و دزدگیر ماشین بصورت همزمان است. با این روش سرقت خودرو تقریبا غیر ممکن است.

اقداماتی برای بعد از سرقت خودرو

اما اگر از ابتدا سهل انگاری کردید و ماشین شما به سرقت رفت مهم ترین چیز برای شما این است که هرچند سخت، به خودتان مسلط باشید. در سرقت خودرو هیچ چیز به اندازه سرعت عمل در انجام اقداماتی برای بعد از سرقت خودرو که در این مقاله قرار است به آن بپردازیم، مهم نیست. اینکه چرا سرعت عمل در این مواقع این همه مهم است و لیست این اقدامات را در ادامه این مقاله پیگیری کنید.

اقداماتی برای بعد از سرقت خودرو

خب می دانید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است خصوصا این روز ها که روش های خوبی مثل ردیاب خودرو وجود داره. اما به هرحال ممکن است که خودتان و یا کسانی در اطراف شما گرفتار سارقان خودرو بشوید. پس بهتر است از قبل نکات مهم را در رابطه با اقداماتی برای بعد از سرقت خودرو آموزش دیده باشید.

  • هرچقدر زودتر با پلیس تماس بگیرید همانقدر بهتر است

به محض اینکه از سرقت خودرو مطلع شدید با پلیس 110 تماس بگیرید. فرقی نمی کند که سرقت خودرو و یا قطعات خودرو باشد. از محل سرقت خودرو خارج نشوید و در همان مکان با پلیس تماس بگیرید. شما در مراحل بعدی به گزارش پلیس احتیاج دارید. سرعت عمل، می تواند شما را از محکوم شدن به خلاف های احتمالی که سارقان با خودرو شما انجام می دهند نجات بدهد. پس از تماس شما، گشت به محل اعزام می شود تا سرقت خودرو و یا قطعات آن را ثبت کند.

برگه گزارش پلیس را تحویل گرفته و به همراه مدارک دیگر به کلانتری نزدیک محل سرقت مراجعه کنید. در رابطه با مدارک لازم برای هر مرحله در ادامه بیشتر صحبت می کنیم. با این برگه و مدارکی که به همراه دارید در کلانتری تشکیل پرونده سرقت می دهید. دوباره تاکید می کنم تا فراموش نکنید، در صورتی که هر جرمی با خودرو سرقتی انجام شود پیگرد قانونی برای صاحب پلاک صادر می شود. پس تا دیر نشده با پلیس تماس گرفته و تشکیل پرونده بدهید.

  • پلاک خودرو باید در لیست سیاه پلیس ثبت شود

همانطوری که گفتیم هر تخلفی که از این به بعد با خودرو شما انجام شود، دارنده پلاک مجرم است و تا تشکیل پرونده و اثبات بی گناهی پای شما در ماجرای تخلف گیر است. پس لازم است قبل از هر اقدامی توسط سارقان شما پلاک خودرو را به پلیس گزارش کرده و در لیست سیاه ثبت کنید.

  • مدارک خودرو را به پلیس ارائه دهید

در این مرحله پرونده وارد بخش تجسس کلانتری می شود و شما باید مدارک لازم را به پلیس تحویل دهید. مدارک لازم شامل مدارک خودرو و مدارک شناسایی شما به همراه اظهارات شما در رابطه با سرقت است. این اظهارات شامل همه اطلاعاتی است که از سرقت دارید.

جلوگیری از سرقت خودرو

  • مرحله بعد گزارش سرقت به اداره بیمه

در صورت داشتن بیمه بدنه با پوشش سرقت کلی و یا سرقت قطعات ماشین، باید به اداره بیمه مراجعه کنید. برگه گزارش پلیس و مدارک لازم را به اداره بیمه تحویل داده و تشکیل پرونده بدهید. در این مرحله و برای استفاده از بیمه بدنه خود باید مدارکی را به اداره بیمه تحویل بدهید که شامل این موارد است:

  1. برگه گزارش پلیس از محل سرقت که شامل سرقت کلی و یا جزئی خودرو است.
  2. اصل و کپی بیمه نامه بدنه و بیمه شخص ثالث که اجباری است را به همراه داشته باشید. واضح است که برای تشکیل پرونده به اصل و کپی کارت خودرو و سند احتیاج دارید.
  3. اگر خودرو خود را به صورت لیزینگی خریداری کردید نامه شرکت را به همراه خود داشته باشید. تمام اسناد مالکیت به صورت اصل و کپی باید همراهتان باشد.
  4. مدارک شناسایی مالک مانند کارت ملی، شناسنامه و گواهی نامه برای تشکیل پرونده الزامی است.
  5. جز این ها اصل گزارش مقامات انتظامی و گواهی عدم خلافی و مفاصا حساب شهرداری تا پایان سال سرقت را هم نیاز دارید. باید استعلام پلیس و برگه عدم کشف خودرو را به همراه داشته باشید. دراین مراحل سوییچ ماشین تحویل اداره بیمه می شود و سند مالکیت خودرو به نام شرکت مربوطه زده می شود. کارشناس بیمه ارزشی را برای خودرو شما مشخص می کند.
  6. فاکتور لوازم سرقت رفته و برآورد قیمت آن ها را نیاز دارید. این فاکتور هم توسط نماینده بیمه تهیه می شود. در این مرحله بعد از کسر فرانشیز و کسورات قانونی می توانید خسارت خود را از شرکت بیمه دریافت کنید.
  • ترخیص خودرو در صورت کشف توسط پلیس

ممکن است خودرو پیدا شود. این اتفاق معمولا برای خودرو های به سرقت رفته ای که به ردیاب خودرو مجهز هستند اتفاق می افتد. خودرو در هر منطقه ای که پیدا شود از طرف یگان همان منطقه با شما تماس می گیرند. شما به محل مراجعه می کنید و به پاکینگ و پلیس آگاهی معرفی می شوید. در اداره آگاهی ابتدا شماره شاسی و موتور چک می شود. سپس پلیس آگاهی به کارشناس رسمی دادگستری نامه می دهد که بررسی های لازم را انجام دهد.

درصورتی که شماره های موتور و شاسی خودرو کشف شده مخدوش نباشند و تایید شوند از لیست سیاه پلیس خارج می شوید. این موضوع  را در نامه ای رسمی به پلیس راهور گزارش می دهند تا بعد از بررسی، پلاک، مجدد به شما تحویل داده شود. پس در این مرحله باید شماره پلاک شما از لیست سیاه خارج شود. گواهی عدم خلافی خودرو دریافت می شود، هزینه پارکینگ توسط شما پرداخت می شود و سپس به واحد ترخیص پلیس راهور مراجعه می کنید.در مرحله ترخیص دقت کنید که اصل سند خودرو، بیمه نامه، گواهی نامه رانندگی خودتان را به همراه داشته باشید.

اقداماتی برای سرقت خودرو

بعد از سرقت خودرو این کارها را انجام دهید و فراموش نکنید این مراحل را می توانید به صورت آنلاین و از سامانه مربوطه هم پیگیری کنید.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟