x
X

دلایل استارت نخوردن ماشین

تاحالا با مشکل استارت نخوردن ماشین مواجه شدی؟ اصلا چیزی راجب دلایل استارت نخوردن ماشین می دونی؟ اگر به این موضوع علاقمندی و دوست داری بیشتر در این رابطه بدونی، تا پایان، این مقاله رو دنبال کن. چون قراره توی این مقاله من راجب مهم ترین دلایل استارت نخوردن ماشین به نکات جالبی اشاره کنم.

همه چیز درباره استارت نخوردن ماشین

استارت نخوردن ماشین

همیشه ممکن است خیلی ناگهانی با این صحنه مواجه شوید که ماشین استارت نمی خورد و روشن نمی شود. استارت نخوردن ماشین یک ایراد فنی خیلی معمول است. پس بهتره که از قبل بدانیم رایج ترین دلایلی که باعث می شن این اتفاق بیوفتد مربوط به نقص کدام قطعات در ماشین است. اینطوری حواستان به مراقب های به موقع از این قطعات و ایرادات آن ها هست. یادتان باشد که روشن کردن ماشین با استارت خراب می تونه خیلی خطرناک باشه و آسیب های جدی به قطعات داخلی ماشین وارد کند.

چرا ماشین استارت نمی خورد، مشکل از کجاست؟ با استارت نخوردن ماشین بیشتر در فصل سرد و یا روزهای خیلی گرم سال مواجه هستیم. علامتی که به ما نشان می دهد وجود مشکل در باتری ماشین و واکنش های داخلی آن یکی از مهم ترین دلایل استارت نخوردن ماشین است. اما برای جلوگیری از این مشکل قطعات دیگری هم هستند که باید مراقب سلامت و درست کارکردن آن ها باشید. در بیشتر مواقع استارت نخوردن ماشین به جز باتری به دینام، سوییچ و استارت ماشین مربوط می شود. ولی این ها تنها دلایل استارت نخوردن ماشین نیستن بیایید چند علت را با هم بررسی کنیم، از جمله:

  • مراقب باتری خالی ماشین و چراغ چک باشید

ماشین استارت نمی خورد؟ احتمالا باتری ماشینتان خالی کرده. خب باتری از قطعات مصرفی ماشین است که باید حسابی مراقب طول عمر مفید آن باشید. بخصوص اگردر جاده های لغزنده یا روزهای خیلی گرم یا خیلی سرد زیاد رانندگی می کنید. طول عمر مفید باتری در این شرایط 2 سال است و بعد از آن و با نظر تعمیرکار باید به فکر یک باتری تازه نفس باشید. مراقب چک کردن چراغ چک ماشینتان باشید.

به علاوه در هنگام استارت زدن نگاهی هم به صفحه کیلومتر شمار بندازید، چراغ های کیلومتر شمار روشن نمی شوند؟ موقع استارت زدن صدای چرخش موتور ماشین را نمی شنوید؟ روی صفحه کیلومتر شمار علامت یک باتری ظاهر شده؟ پس به احتمال زیاد مشکل استارت نخوردن ماشین از خالی شدن باتری است. حالا اگر شروع به هل دادن ماشین کنید یا از باتری به باتری استفاده کنید و ماشین روشن شود، می توانید مطمئن باشید که مشکل از باتری است. اما برای تعویض باتری قبل از هرچیز با تعمیرکار مشورت کنید.

اجازه بدهید همین جا یک توصیه مهم بکنم، به دو تا وسیله در ماشین خیلی اهمیت بدهید، جامپ استارتر و ردیاب خودرو با کیفیت. اولی سلامت باتری ماشین و دومی امنیت آن را تضمین می کنند. باور کنید یا نه، هردو نقش حیاتی برای ماشین شما دارند.

  • دینام خودرو را دست کم نگیرید

دینام چه ربطی به استارت نخوردن ماشین دارد؟ یک قسمت مهم سلامت باتری ماشین بخاطر درست کار کردن دینام است. اگر دینام با مشکل مواجه شده، باتری ماشین خالی یا دشارژ می شود. پس واضح است که ایراد در هرکدام از قسمتهای دینام ماشین می تواند یکی از دلایل استارت نخوردن ماشین باشد. دینام را می شد داخل ایرادات باتری هم بررسی کرد، اما چون ایراد این قسمت خیلی مهم است خواستم جداگانه هم یادآوری کنم. وقتی دینام خراب است ماشین مدت زیادی روشن نمی ماند و خاموش می شود و روشن کردن مجدد آن بخاطر خالی بودن و دشارژ بودن باطری امکان پذیر نیست.

  • استارت نخوردن ماشین و ایراد شمع ها

استارت نخوردن و مشکلات آن

فرآیند احتراق درست ماشین به سلامت شمع ها وابسته است. بنابراین خرابی شمع می تواند یک دلیل خوب برای استارت نخوردن ماشین باشد. وقتی بنزین در محفظه مربوط به احتراق بخار می شود، سر شمع با ایجاد جرقه ای جریان الکتریسته ایجاد می کند تا از طریق سیم های سمت دیگر شمع به موتور رسیده و موتور روشن شود. حالا اگر این جرقه به هر دلیلی در شمع ایجاد نشود، اتومبیل استارت نمی خورد و روشن نمی شود.

ممکن است استارت شکسته باشد. قطعه ای که موتور ماشین را روشن می کند استارت است.  وقتی استارت خراب می شود فرایند برق رسانی از زغال به آرمیچر و از آرمیچر به چرخ دنده ها مختل می شود. از کجا بفهمید استارت ماشین ایراد دارد؟ اگر بعد از چرخاندن کلید ماشین بلافاصله روشن نمی شود و از سمت استارت صدای تق تق ، قیژ یا حالت لقی دارید، به تعمیرکار مراجعه کنید که به احتمال زیاد استارت ماشین شکسته.

  • حواستون به عمر تسمه تایم، دکو و … باشد

  1. نقش تسمه تایم در درست کار کردن موتور ماشین را فراموش نکنید. یک تسمه لاستیکی است و اگر ماشین استارت نمی خورد، یکی از دلایل مهم آن همین تمام شدن عمر تسمه تایم ماشین است. اگر حدود 4سال است که از همین تسمه تایم استفاده می کنید، پس احتمال اینکه مشکل موتور از این ناحیه باشه خیلی زیاد است.
  2. دلکو ولتاژ را از سیم پیچ محفظه احتراق خودرو به شمع ها برای جرقه و تولید جریان الکتریسته لازم برای روشن شدن موتور هدایت می کند. خب معلوم است وجود آسیب در درپوش توزیع کننده برق یا همان دلکو می تواند در این فرایند اختلال ایجاد کند. ماشین استارت نمی خورد؟ از سلامت دلکو مطمئن شوید. درپوش توزیع کننده برق سالم است؟ شکستگی یا ترک خوردگی در این قطعه باعث می شود رطوبت به داخل نفوذ کند و ماشین استارت نخورد.
  3. نقش نقص سوییچ را در استارت نخوردن ماشین فراموش نکنید. سوییچ همان انتقال دهنده نیروی باتری ماشین به سایر قطعات داخلی است. بنابراین وقتی سوییچ ماشین تان درست کار نمی کند برق لازم برای روشن شدن موتور و سیستم جرقه زنی آن تامین نمی شود. در نتیجه ماشین استارت نمی خورد. در این شرایط باید به تعمیرکار مراجعه کنید. البته بطور موقت هم می توانید از سوییچ زاپاس استفاده کنید
  4. این موارد از مهم ترین دلایل استارت نخوردن ماشین محسوب می شوند. مراقب باشید که برای تعویض و تعمیر هر قطعه ای اول به تعمیرکار مراجعه کنید وسرخود اقدام نکنید. هنوز مواردی مانند خرابی فیلتر هوا و انسداد فیلتر سوخت را باید بررسی کنید به همین دلیل نباید زود تصمیم بگیرید و مراجعه به کارشناس را فراموش نکنید.
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟