x
X

اجزای تشکیل دهنده سیستم دزدگیر ماشین چیست؟

امروزه با افزایش سرقت خودروها، خرید و نصب دزدگیر ماشین از جمله اقدامات ضروری در جهت تامین امنیت خودرو محسوب می شود. سیستم دزدگیر خودرو دارای اجزای مختلفی است که تمامی قطعات و اجزا در کنار یکدیگر، این سیستم را تشکیل می دهند. در این مطلب قصد داریم به بررسی قطعات و اجزای دزدگیر ماشین بپردازیم و نحوه عملکرد سیستم را بررسی کنیم.

 

اجزای دزدگیر ماشین

اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که دزدگیری که تهیه می کنید، دارای پک کاملی باشد و تمامی اجزای اصلی دزدگیر را داشته باشد. به طور کلی اجزای دزدگیر ماشین به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم می شوند. لازم است داخل پک دزدگیری که تهیه می کنید، تمامی اجزای اصلی وجود داشته باشد تا امکان راه اندازی سیستم وجود داشته باشد.

 

اجزای اصلی دزدگیر خودرو

در ادامه به بررسی اجزای اصلی دزدگیر می پردازیم.

 

کیت اصلی دزدگیر: مهم ترین بخش سیستم دزدگیر، کیت آن می باشد. در صورتی که کیت اصلی با اختلال رو به رو شود، عملکرد کلی سیستم مختل می شود. تمامی فرمان ها و سیگنال ها از کیت اصلی به سایر اجزا ارسال می شود. این بخش پل ارتباطی اجزای مختلف است که در صورت به مشکل خوردن، امکان عملکرد درست وجود نخواهد داشت.

 

کیت اصلی دزدگیر ماشین

 

آژیر: آژیر دزدگیر نیز جزو اجزای اصلی دزدگیر ماشین محسوب می شود و لازم است حتما در پک وجود داشته باشد. آژیر در زمان تحریک شدن حسگر های دزدگیر با فرمان کیت فعال می شود.

 

شوک سنسور: این قطعه حسگر دزدگیر محسوب می شود. درواقع شوک سنسور یا حسگر ضربه قادر به تشخیص ضربه و لرزش می باشد. این حسگر با وارد شدن ضربه به خودرو، تحریک می شود و به کیت اصلی سیگنال ارسال می کند. در این هنگام کیت فرمان فعال شدن را به آژیر ارسال می کند. لازم است توجه داشته باشید که اگر دزدگیر از نوع تصویری باشد، کیت به ریموت پیام ارسال می کند و ریموت زنگ می خورد.

 

ریموت دزدگیر: شما با استفاده از ریموت قادر به ارسال فرمان به کیت اصلی دزدگیر می باشید. کیت از ریموت فرمان می گیرد و آن ها را اجرا می کند. فرمان قفل یا بازکردن درب های خودرو، قطع صدای آژیر و … از جمله فرمان هایی است که از ریموت به کیت ارسال می شود تا کیت اصلی، آن را اجرا کند. در صورتی که دزدگیر از نوع تصویری و دارای ریموت تصویری باشد امکانات دیگری نیز دارد. ریموت های تصویری دارای حالت ویبره و زنگ می باشند. روی ریموت آن ها یک نمایشگر تعبیه شده که ساعت، تاریخ و قفل و باز بودن درب های خودرو روی آن نمایش داده شده است.

 

ریموت دزدگیر خودرو

 

دسته سیم بندی: برای نصب سیستم دزدگیر و اتصال بخش های مختلف به یکدیگر، به یکسری سیم نیاز است که لازم است داخل پک وجود داشته باشد. در غیر این صورت باید درهنگام نصب، هزینه اضافه تری پرداخت کنید.

 

اجزای فرعی دزدگیر خودرو

تا اینجا با اجزای اصلی دزدگیر آشنا شدیم. عملکرد کلی سیستم دزدگیر به اجزای اصلی آن وابسته می باشد. سیستم دزدگیر ماشین در کنار اجزای اصلی، اجزای دیگری نیز دارد که می تواند امنیت خودرو را بالا ببرد. در ادامه با اجزای فرعی دزدگیر آشنا می شویم.

 

LED: چراغ ال ای دی یک قطعه بسیار کوچک است که روی داشبورد نصب می گیرد. این چراغ نشانگر مجهز بودن خودرو به دزدگیر است. این چراغ بدین منظور است که سارق متوجه دزدگیر خودرو شود و از سرقت صرف نظر کند. این قطعه جزو اجزای اصلی سیستم نیست اما می تواند امنیت خودروی شمارا بالا ببرد. عموما داخل پک دزدگیر، این قطعه وجود دارد و نیازی به خرید آن نیست.

 

شاسی کاپوت: این قطعه یکی از کاربردی ترین قطعات دزدگیر می باشد. شاسی کاپوت روی کاپوت خودرو نصب می شود و زمانی که دزدگیر فعال باشد و کاپوت خودرو باز شود، به کیت اصلی سیگنال ارسال می کند. کیت اصلی با دریافت سیگنال از آن، فرمان فعال شدن را به آژیر ارسال می کند. در صورتی که دزدگیر تصویری باش، ریموت نیز زنگ می خورد.

 

رله قطع برق: این قطعه از جمله قطعات مهم در تامین امنیت خودرو می باشد. این قطعه پشت سوئیچ نصب می شود و زمانی که دزدگیر فعال می شود، برق پشت سوئیچ را قطع می کند. درواقع سارق حتی اگر موفق به باز کردن درب خودرو شود قادر به استارت زدن نخواهد بود. این قطعه در تمامی پک های دزدگیر دیده نمی شود و تنها برخی از آن ها این قطعه را دارند.

 

رله قطع برق ماشین

 

لوازم دزدگیر ماشین

تا اینجا با اجزای دزدگیر ماشین آشنا شدیم. اجزای اصلی دزدگیر باید حتما داخل پک دزدگیری که خریداری می کنید، وجود داشته باشد. اجزای فرعی داخل پک برخی از دزدگیر ها دیده می شود. دزدگیر دارای یکسری لوازم می باشد که داخل پک وجود ندارد و اقلام جانبی محسوب می شوند. شما می توانید این لوازم را تهیه کنید و به دزدگیر متصل کنید.

 

پمپ صندوق پران: پمپ صندوق پران امکان باز کردن درب صندوق با ریموت را برای شما فراهم می کند. شما می توانید این قطعه را تهیه کرده و به دزدگیر متصل کنید تا با استفاده از ریموت بتوانید درب صندوق را باز کنید. توجه کنید که این قطعه روی برخی خودروها وجود دارد و دیگر نیازی به خرید آن نیست.

 

پاور ویندوز: با خرید و نصب پاور ویندوز، زمانی که درب های خودرو را قفل می کنید، شیشه ها به طور خودکار بالا می روند. پاور ویندوز دو شیشه مناسب برای خودروهایی است که 2 شیشه برقی و پاور ویندوز چهار شیشه مناسب برای خودروهایی است که 4 شیشه برقی هستند.

 

چشمی آلتراسونیک: چشمی دزدگیر خودرو داخل اتاق خودرو، روی داشبورد قرار می گیرد. در زمان فعال بودن دزدگیر اگر حرکتی در محدوده پوششی آن صورت گیرد، به کیت اصلی سیگنال ارسال می کند. کیت با دریافت سیگنا از آن فرمان فعال شدن را به آژیر ارسال می کند. هم چنین اگر دزدگیر از نوع تصویری باشد، ریموت آن زنگ می خورد. چشمی دزدگیر می تواند در افزایش امنیت خودروی شما بسیار تاثیر گذار باشد.

 

سخن پایانی

در این مطلب قصد داشتیم شما را با اجزای دزدگیر ماشین آشنا کنیم و نحوه عملکرد این سیستم را برای شما شرح دهیم. لازم است قبل از خرید دزدگیر، از کامل بودن پک آن مطمئن شوید تا در هنگام نصب، مجبور به پرداخت هزینه اضافی تر نباشید. متاسفانه برخی افراد سودجو  با کم کردن اقلام همراه دزدگیر، پک ناقصی به شما تحویل می دهند. لازم است در هنگام خرید به این موضوع توجه داشته باشید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شود.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟