نصب دزدگیر ماشین و ساختار آن | اینصب
x
X

نصب دزدگیر ماشین و ساختار آن

مسئله حفاظت از دارایی‌ها همیشه به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم انسان‌ها به شمار ‌رفته است. بشر به طور ذاتی و طبیعی از اموالی که در اختیار دارد، محافظت می‌کند. یکی از وسایل ارزشمندی که هر شخصی در طول زندگی تهیه می‌کند، خودرو شخصی است. در حدود دو دهه قبل برای حفاظت از خودروها از انواع و اقسام قفل‌ها استفاده می‌شد. اما در عمل هیچ فایده‌ای نداشتند. چرا که فرد سارق به راحتی می‌توانست وارد خودرو شود و اقدام به باز کردن قفل‌ها کند. این مسئله باعث شد تا مردم به فکر راهی برای جلوگیری از ورود فرد سارق به خودور باشند. در نتیجه ابزار مراقبتی به نام دزدگیر ماشین ابداع شد. در ادامه با ما همراه باشید تا در خصوص خدمات، کیفیت نصب دزدگیر ماشین بیشتر آشنا شوید.

نصب دزدگیر ماشین

برای نصب اصولی و مهندسی دزدگیر روی خودرو، بایستی ابتدا اطلاعات و تخصص لازم در مورد قسمت الکتریکی ماشین داشته‌ باشید. با تسلط کامل بر نحوه سیم‌کشی کلی آن، اقدام به تعبیه دزدگیر روی آن کنید. با پیشرفت صنایع خودرو‌سازی تجهیزات و آپشن‌های الکتریکی هوشمند و سنسور‌دار در طراحی خودروها به‌کار گرفته‌ شده‌ است. اغلب عملکردهای خودرو از حالت دستی به وضعیت خودکار تغییر یافته‌اند. بنابراین، سیم کشی آن کمی پیچیده تر از قبل شده است. به همین جهت، نصاب دزدگیر بایستی حین تعبیه آن، به مدارهای مختلف هدایت کننده دستور خاص، توجه لازم را داشته‌باشد. به همین جهت در اتصال آن‌ها دچار سردرگمی و نصب جابجا نشود. بهترین راهنمای نصب دزدگیر ماشین، وجود نقشه فنی خودرو جلو چشم حین نصب دزدگیر خودرو می‌باشد. با تسلط کامل بصری به آن، امکان نصب راحت و اصولی فراهم می‌شود.

نحوه نصب دزدگیر ماشین در محل

در گذشته برای اینکه بتوانید روی خودرو خود دزدگیر نصب کنید، لازم بود که به مراکز ارائه دهنده خدمات نصب دزدگیر مراجعه کنید. اما در سال‌های اخیر با راه‌اندازی فروشگاه‌های آنلاین ارائه دهنده خدمات دزدگیر ماشین، می‌توانید ضمن تهیه دزدگیر مورد نیاز خود به صورت آنلاین، از خدمات نصب دزدگیر ماشین در محل نیز برخورددار شوید. یک نصاب دزدگیر ماشین باید از تجربه، مهارت و دانش کافی برای این کار برخوردار باشد. اینصب با گرد هم آوردن کادری مجرب و متخصص از نصابان دزدگیر ماشین، خدمات نصب دزدگیر در محل را خدمت شما عزیزان ارائه می‌کند.این خدمات نصب در محل برای ساکنین تهرانی بدون هزینه ایاب و ذهاب می‌باشد.

 

نحوه نصب دزدگیر ماشین در محل

 

امروزه، با توجه به اهمیت بالای زمان در پیشبرد سریع امورات شخصی و بکارگیری امکانات و تجهیزات بروز جهت تسهیل در انجام کارها، از جمله نصب دزدگیر خودرو در محل می‌باشد که موجب عدم اتلاف وقت و از همه مهم تر نصب اصولی و استاندارد دزدگیر روی خودرو می‌شود.

اساس عملکرد دزدگیر ماشین به چه صورت است؟

در دنیای امروز تقریبا در بسیاری از خانواده‌ها حداقل یک خودروی سواری وجود دارد. همچنین تعداد آنها به صورت روزانه در حال افزایش است. با توجه به این که افراد هزینه‌های نسبتا بالایی را برای خرید خودرو پرداخت می‌کنند، نیاز به مراقبت از ماشین، به یک مسئله اساسی تبدیل شده است؛ چرا که بسیاری از سارقان با توجه به قیمت بالای خودروها به سراغ آن‌ها می‌آیند.

برخی مواقع نیز پیش می‌آید که مجبور می‌شوید، وسیله‌ای ارزشمند را داخل خودرو قرار دهید و خودتان آن را برای مدتی ترک کنید. اگر از دزدگیر مناسب استفاده نکنید، مدام ذهن شما مشغول خواهد بود. استرس اینکه مبادا سارقی به خودروی شما دستبرد بزند، ذهن شما را آشفته خواهد کرد.

بنابراین حتما باید به سراغ سیستم‌ها و ادوات حفاظتی خودرو بروید. از هزینه کردن برای خرید دزدگیر باکیفیت ابا نداشته باشید. چرا که یک دزدگیر هر چقدر هم که گران باشد، به هیچ وجه قابل مقایسه با ارزش خودروی سواری شما نیست.

مطالعه بیشتر: 13 مدل از بهترین دزدگیر های خودرو

اساس فرآیند نصب دزدگیر ماشین، مبتنی بر عملکرد سنسورها است. در  واقع به واسطه مکانیزم کنترلی که روی خودرو سوار می‌شود،‌ در صورت هر گونه دستبرد یا برخورد نا‌متعارف با خودرو، سنسورها فورا عمل می‌کنند. به این ترتیب علائم هشداری صادر می‌شود و شخص صاحب خودرو از احتمال دستبرد به خودرو مطلع می‌گردد.

 

اساس عملکرد دزدگیر ماشین

ساختار دزدگیر ماشین

امروزه با توجه به اهمیت مسئله حفاظت از خودروها، سیستم‌های حفاظتی بسیار پیشرفته‌تر شده‌اند. اما در این جا قصد داریم تا نگاهی پایه‌ای به ساختار دزدگیرها داشته باشیم. مجموعه دزدگیر ماشین در ابتدایی‌ترین ساختار ممکن دارای چند جزء اصلی است که عبارتند از:

– سنسور (در کمترین حالت ممکن حداقل یک نوع سنسور در سیستم نصب دزدگیر ماشین وجود دارد)

– ابزار هشدار دهنده (در بسیاری از خودروها این ابزار به صورت آژیر هشدار و چراغ چشمک زن است)

– سیستم کنترل (وظیفه ایجاد ارتباط و هماهنگی بین عملکرد دو جزء بالا را بر عهده دارد)

یک نصاب دزدگیر ماشین، فرآیند نصب دزدگیر را از درب راننده شروع می‌کند. به این صورت که ابتدا سنسور روی درب ماشین نصب می‌شود. در واقع دلیل نصب سنسور روی درب آن است که در صورت تماس با آن فرمان هشدار صادر شود. اما واقعیت این است که سیستم دزدگیر به همین سادگی که گفته شد، نیست و دارای پیچیدگی‌هایی است که زمان نصب دزدگیر ماشین را افزایش می‌دهد.

سیستم‌های دزدگیر صرفا برای نصب روی درب ماشین مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. شما می‌توانید سنسورها را در هر یک از اجزای مهم ماشین خود تعبیه کنید تا در صورت اقدام سارق برای سرقت آن‏ها، آژیر هشدار به صدا در بیاید.

در بالا با ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین ساختاری که یک دزدگیر باید داشته باشد،‌ آشنا شدید. یک سیستم دزدگیر از مجموعه‌ اجزایی تشکیل شده است که باید در کنار یکدیگر به دقت کار کنند تا سیستم بتواند به درستی فعالیت نماید. همچنین لازم به ذکر است که حضور این اجزاء در سیستم دزدگیر ضروری است و به عنوان آپشن یا گزینه اختیاری به حساب نمی‌آیند. این اجزاء عبارتند از:

1- کیت اصلی دزدگیر:

هر سیستم کنترلی یک مرکز فرماندهی دارد که کنترل و اداره امور از آنجا صورت می‌گیرد. اگر یک دزدگیر را به بدن انسان تشبیه کنیم، کیت دزدگیر در واقع نقش مغز را در بدن انسان ایفا می‌کند. هیچ اتفاقی در دزدگیر بدون صدور فرمان مناسب از سوی کیت رخ نمی‌دهد. همان طور که اگر مغز انسان از کار بیفتد عملا آن انسان می‌میرد، در دزدگیر نیز اگر کیت اصلی دچار مشکل و خرابی شود،  سیستم دزدگیر از کار خواهد افتاد. همه اطلاعات ورودی از سنسورها به کیت اصلی منتقل می‌شود. در کسری از ثانیه این اطلاعات در کیت اصلی پردازش و تجزیه و تحلیل می‌شود. در ادامه فرمان لازم به آژیرهای خطر داده می‌شود تا واکنش مناسب را از خود نمایش دهند. کیفیت نصب دزدگیر ماشین تا حدود بسیار زیادی در گرو نصب صحیح کیت توسط نصاب دزدگیر ماشین است.

2- ریموت دزدگیر:

ریموت همان جزئی از دزدگیر است که در اختیار شما قرار دارد. به کمک آن درب‌های ماشین را باز و بسته می‌کنید. در صورتی که صدای آژیر خودرو بی‌جهت بلند شود،‌ می‌توانید به کمک ریموت آن را قطع کنید. ارتباط بین ریموت و کیت اصلی دزدگیر به وسیله امواج رادیویی با طول موج مشخص صورت می‌گیرد. به همین دلیل ریموت فقط در فاصله معینی از خودرو عمل می‌کند.

3- سنسورها:

در بالا ذکر کردیم که اصلی‌ترین سنسوری که حضور آن در سیستم دزدگیر لازم است، سنسور درب خودرو می‌باشد. اما سنسورهای دیگری نیز وجود دارد که روی پنجره، درب صندوق عقب و کاپوت جلوی ماشین نصب می‌شود. به این ترتیب در صورت تماس با آن‌ها بلافاصله صدای آژیر دزدگیر بلند خواهد شد. در کنار موارد اشاره شده نوع دیگری از سنسورها وجود دارد که اصطلاحا به نام سنسور شوک یا ضربه شناخته می‌شوند. این سنسورها در زمانی که ضربه‌ای به بدنه خودرو وارد می‌شود، فعال می‌شوند. به عنوان مثال فرض کنید که خودرو شما در معبری پارک است. خودرو دیگری از کنار خودرو شما عبور می‌کند و به آن برخورد می‌کند. در این مواقع سنسور شوک بلافاصله فعال می‌شود و آژیر دزدگیر به صدا در می‌آید.

4- نمایشگر LED:

خودروهایی که دزدگیر دارند، نوعی نمایشگر نوری LED در کنار شیشه جلوی آنها وجود دارد که در هنگام فعال بودن دزدگیر، روشن می‌شوند. این باعث می‌شود تا دیگران متوجه شوند که خودرو شما دزدگیر دارد. به این ترتیب اقدام به سرقت از خودرو شما نکنند.

همان طور که اشاره کردیم، دزدگیرهای جدید دارای تکنولوژی پیشرفته‌تری هستند. به طبع آن تجهیزات و ادوات بیشتری نیز در سیستم آنها وجود دارد که در فرآیند نصب دزدگیر ماشین مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما حضور یا عدم حضور آنها نقش حیاتی در عملکرد دزدگیر ایفا نمی‌کند. بلکه به عنوان ابزاری برای افزایش ضریب ایمنی آن به شمار می‌روند. از جمله این تجهیزات می‌توان به میکروسوئیچ، آفتامات، شیشه بالابر، آنتن،‌ پمپ درب خودرو و …. اشاره نمود.

 

سایر نقش‌های دزدگیر

 

آماده سازی برای نصب دزدگیر ماشین

برای شروع، یک برنامه یا نقشه کلی داشته باشید، همچنین دفترچه راهنمای دزدگیر را هم مطالعه کنید. لازم است بدانید که به قطعاتی نظیر کیت اصلی، سنسورها و انواع سیم ها نیاز داریم که در ادامه در مورد کارکرد هر کدام توضیح مختصری خواهیم داد.

  • کیت اصلی: کیت اصلی مسئول کنترل همه قطعات دزدگیر ماشین است. سنسورها، آژیر و سایر قطعات به این بخش وصل می‌شوند.
  • سنسورها: دزدگیر هرگونه خطر، مانند خطر سرقت یا ورود افراد غیرمجاز، حرکت، ضربه، شوک و… را توسط سنسورها تشخیص می‌دهد و آژیر خطر را فعال می‌کند.
  • نمایشگر دزدگیر: برای وصل کردن دزدگیر ماشین، یکی دیگر از قطعاتی که باید بشناسید، نمایشگر LED است. که باید نزدیک پنجره نصب ‌شود تا چراغ چشمک‌زن آن، سارقین را منصرف کند.
  • سیم برق: برای وصل کردن دزدگیر ماشین، یک مرحله مهم شناخت سیم‌ها است. در هنگام نصب دوتا سیم به رنگ‌های قرمز و مشکی خواهید داشت. سیم مشکی به بدنه و قطب منفی وصل می‌شود و سیم قرمز به فیوز اصلی و قطب مثبت وصل می‌شود. در نقشه‌های دزدگیر،که قبل از شروع نصب دزدگیر باید بخوانید، سیم سیاه با علامت Grount مشخص می‌شود و سیم قرمز با علامت ، INPUT، +12،BAT مشخص می‌شود.
  • سیم راهنما: سیم راهنما دو سیم به رنگ قهوه‌ای است و از سیم‌های خروجی دزدگیر ماشین است. از این دو سیم، به ترتیب یکی را به راهنمای راست و سیم بعدی را به راهنمای چپ وصل کنید. سیم‌های راهنما را به وسیله دیود 4007 به دسته سیم راهنما وصل کنید.
  • سیم حسگر ACC: از این سیم در حالتی که خودرو روشن است، برای قطع‌کردن مدار دزدگیر استفاده می‌شود. سیم حسگر ACC (IGN) باید به فیش ACC سوییچ وصل شود.
  • سیم لا دری: دو سیم لای دری با علامت منفی و مثبت مشخص می‌شوند.
  • سیم قفل‌مرکزی: 6 سیم قفل وجود دارد که در دسته‌های 3 تایی به رله داخل یونیت وصل می‌شوند. این سیم‌ها دو‌دسته با رنگ‌های مشابه هستند؛ مثلا دودسته قرمز، سفید، سبز.

1- برای نصب دزدگیر ماشین بهترین مکان را انتخاب کنید

معمولا بهترین نقطه برای نصب دزدگیر خودرو، پنل زیر فرمان خودرو است؛ اما ممکن است شما جای دیگری برای دزدگیر انتخاب کنید. درب پنل زیر فرمان را با دقت بردارید تا به سوکت‌ها و فیوزها دسترسی داشته باشید و کار نصب را آغاز کنید. دقت کنید جایی را برای نصب دزدگیر در نظر بگیرید که به‌راحتی دیده نشود. وقتی دزدگیر در معرض دید و دسترس باشد، سارقان خیلی راحت می‌توانند آن را پیدا کنند و از کار بیاندازند.

سیم های دزدگیر ماشین

2- سیم‌ها را آماده کنید و آژیر را وصل کنید

در ادامه مراحل وصل کردن دزدگیر ماشین، نیاز دارید سیم‌ها را از داخل خودرو به ‌سمت محفظه موتور رد کنید تا بقیه اتصالات برق و نصب آژیر را انجام دهید. مراحل سیم‌کشی برای نصب دزدگیر باید با نهایت دقت انجام شود تا آسیبی به سیم‌کشی قسمت‌های دیگر وارد نشود. بعد از مرحله آماده‌سازی و عبور سیم‌ها باید آژیر هشدار را نصب کنید. بهترین مکان برای نصب آژیر دیواره بین موتور و کابین است.  آژیر دو سیم مثبت و منفی دارد، شما باید سیم مثبت را به سیم برق متصل کنید و سیم منفی را باید به کف وصل کنید. مراقب باشید آژیر را طوری نصب کنید که آب و روغن به آن وارد نشود.

3- نصب نمایشگر دزدگیر ماشین

نمایشگر را همانطور که گفتیم، جایی نصب کنید که چراغ چشمک‌زن آن از بیرون قابل‌مشاهده باشد. روی داشبورد و کنار پنجره می‌تواند انتخاب خوبی برای نصب نمایشگر باشد. بعد از نصب LED آنتن را در جای خود نصب کنید. آنتن برای افزایش برد دزدگیر استفاده می‌شود و به ویژه برای زمان‌هایی که خودرو را در جایی دور از خود پارک می‌کنید، خیلی مهم است.

4- آخرین مرحله وصل کردن دزدگیر ماشین؛ نصب سنسورها

برای اتصال سنسورها، که مرحله بسیار حساس و دقیقی است، سیم‌های سنسور را به سیم‌های نشانگر باز بودن درب‌های خودرو وصل کنید. در این بخش، سیم برق را باید مستقیم به باتری خودرو وصل کنید. این‌ کار باعث می‌شود دزدگیر در صورت خاموش بودن ماشین هم کار کند. حالا کافی است، پنل‌هایی که در بخش اول برداشتید تا به سیم‌ها و فیوزها دسترسی داشته باشید را در جای خود قرار دهید.

دزدگیر خودرو قدیمی‌ترین و مهم‌ترین سیستم ضد سرقت خودرو است و وجود آن برای امنیت هر خودرویی ضروری است. بعد‌ از‌ اینکه تحقیق کردید و دزدگیر باکیفیت ماشین را خریدید،  نوبت به وصل کردن دزدگیر ماشین می‌رسد. توصیه اول ما نصب دزدگیر با کمک نصاب حرفه‌ای است. چراکه انجام نادرستی آن ممکن است به سیم‌کشی خودرو آسیب بزند. اگر تجربه لازم را دارید، طبق مراحلی که در این نوشته گفتیم، پیش بروید و از آماده‌سازی تا نصب تک‌تک قسمت‌ها را بر همین اساس انجام دهید. امیدواریم این مطلب برای راهنمایی شما در نصب درست سیستم هشدار خودرو مفید بوده باشد.

هزینه نصب دزدگیر ماشین

نوع دزدگیر به عنوان یک عامل اثرگذار در تعیین قیمت دزدگیر به حساب می‌آید. اگر بخواهیم دزدگیرها را بر مبنای افزایش قیمت از کم به زیاد مرتب کنیم، دزدگیرهای سیم کارتی گران‌ترین و دزدگیرهای ساده ارزان‌ترین نوع دزدگیرهای به شمار می‌روند.

عامل موثر دیگر در هزینه نصب دزدگیر ماشین، نوع خودرو شما است. مدل نصب دزدگیر روی ماشین متناسب با هر خودرو تعیین می‌شود و با توجه به ساختار خودرو از پیچیدگی‌های مختلفی برخورددار است. به همین دلیل هزینه نصب دزدگیر روی یک خودرو پراید با یک مگان قطعا متفاوت خواهد بود. البته این مسئله بدان معنی نیست که هر چقدر خودرو گران‌تر باشد، هزینه نصب دزدگیر نیز افزایش پیدا می‌کند. بلکه ساختار و پلتفرم ماشین تعیین‌کننده پیچیدگی نصب دزدگیر خواهد بود.

بازار کار نصب دزدگیر ماشین

واقعیت این است تا زمانی که روند تولید خودرو در دنیا متوقف نشود، بازار کار دزدگیر ماشین نیز وجود خواهد داشت. برای ورود به بازار کار نصب دزدگیر، می‌توانید در دوره‌های آموزشی که در حال حاضر در کشور برگزار می‌شود، شرکت کنید. همچنین می‌توانید با گذراندن دوره کارآموزشی در مراکز ارائه دهنده خدمات نصب دزدگیر در این کار متخصص شوید. این کار نیاز به دانش حفظی ندارد و صرفا یک مهارت به شمار می‌رود.

پس از طی کردن دوره آموزشی و کارآموزی، نمایشگاه‌های اتومبیل و نمایندگی‌های خودروها از جمله مراکزی هستند که می‌توانید در آن‌ها مشغول به کار شوید. البته می‌توانید به صورت خصوصی نیز وارد این بازار شوید و کسب‌وکار شخصی خود را راه‌ بیندازید. این کار نیاز به سرمایه اولیه چندانی ندارد. البته در صورتی که قرار باشد مغازه شخصی راه‌اندازی کنید، به اندازه اجاره یا خرید مغازه نیاز به سرمایه دارید. هزینه تهیه لوازم کار اولیه شما برای کار نصب دزدگیر نیز چندان زیاد نیست. بنابراین می‌توانید بسیاری از تجهیزات مورد نیاز را پس از شروع به کار تهیه نمایید.

در کنار متخصص شدن و نصب دزدگیر ماشین می‌توانید به کار تدریس در آموزشگاه‌های موجود در سطح کشور نیز مشغول شوید. روی هم رفته باید بدانید که یک نصاب دزدگیر ماشین مانند کارمندان حقوق ثابت ندارد. درآمد نصب دزدگیر ماشین کاملا وابسته به میزان مهارت و کاری دارد که شما انجام می‌دهید.

همچنین هر چقدر که کیفیت کاری شما بالاتر باشد، رضایت مشتریان بیشتری را به خود جلب خواهید کرد. به این ترتیب می‌توانید در جذب مشتری بیشتر موفق عمل کنید. از ظرفیت فضای مجازی برای معرفی کسب‌وکار خود به دیگران حتما استفاده کنید و به فعالیت موثر برای تبلیغات کار خود در این شبکه اجتماعی بپردازید.

همچنین ارائه خدمات نصب دزدگیر ماشین در محل به عنوان یک گزینه دیگر است که می‌تواند در افزایش درآمد شما کمک کند. هیچ گاه فعالیت خودتان را محدود به یک محله نکنید و با تبلیغات در سطح شهر به سراغ فعالیت در تمام محله‌ها و مناطق شهری باشید.

بسیاری از سایت‌های اینترنتی نیز در نقش واسطه بین مردم با متخصصان فنی فعالیت می‌کنند. در این سایت‌ها نیز نام نویسی کنید. به این ترتیب شانس دیده شدن شما افزایش پیدا می‌کند و می‌توانید مشتریان زیادی را به خود جذب کنید.

بهترین دزدگیرهای موجود در بازار

کار نصب و تهیه دزدگیر یک مسئله تخصصی است و باید حتما به دست متخصصان انجام شود. با این وجود لیستی از بهترین دزدگیرهایی که در حال حاضر در بازار وجود دارند را ارائه می‌کنیم:

1- دزدگیر استیل میت: یکی از معروف‌ترین برندهای دزدگیر در سطح دنیا دزدگیرهای استیل برند میت است. امکانات بسیار خوبی روی این دزدگیرها وجود دارد. اما بزرگ‌ترین نقطه ضعف آنها خالی شدن سریع شارژ باتری دزدگیرها است.

2- دزدگیر چیتا: شرکت چیتا نیز دزدگیرهای مجهز به سنسورهای مختلف تولید و روانه بازار می‌کند. ریموت‌های برند چیتا کاملا شارژی هستند و در صورتی که باتری آنها ضعیف شود، به راحتی قابل شارژ کردن هستند.

3- دزدگیر هوتای: شرکت هوتای در سه مدل ساده، تصویری باطری خور و تصویری شارژی، دزدگیرهای ماشین را تولید کرده است. ریموت‌های دزدگیر برند هوتای نیز از نوع شارژی هستند.

4- دزدگیر ایزیکار: ویژگی اصلی دزدگیرهای برند ایزیکار، برد بلند حدود 500 متری آنها است. امکانات مختلف دیگری از جمله سنسورهای شوک نیز روی آنها تعبیه می‌شوند.

5- دزدگیر ماجیکار: این محصول، ازجمله تولیدات کشور چین می‌باشد که به وفور در بازار از آن وجود دارد. اما پشتیبانی و خدمات پس از فروش چندان خوبی به مشتریان ارائه نمی‌شود.

 

بهترین دزدگیرهای موجود در بازار

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم مجموعه‌ای از نکاتی که درباره نصب دزدگیر ماشین باید بدانید را مورد بررسی قرار دادیم. اگر قصد ورود به بازار کار نصب دزدگیر دارید، حتما درباره آن مطالعه کنید. همچنین این کار را ابتدا با شاگردی کردن در مغازه‌های دیگران شروع کنید تا بتوانید با زیر و بم آن به خوبی آشنا شوید. پس از آن که مهارت و تجربه کافی در این خصوص پیدا کردید، اقدام به راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی خود کنید. نصب دزدگیر ماشین به اندازه خرید دزدگیر ماشین دارای اهمیت است و در صورت اشتباه تاثیر منفی بر سیستم خودروی شما می‌گذارد.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟